2021-05-25, 12:09
Medlem
Phantom042s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rokossovsky
Dumheter. Enligt internationell rätt har Vitryssland full suveränitet över sitt luftrum. Sedan låter Vitryssland andra länders flygplan passera, men detta innebär inte att dess suveränitet upphävs. Flygplanens personal måste lik förbannat lyda de Vitryska myndigheternas instruktioner. Vitryssland har heller inte avtalat bort sin suveränitet, vilket framgår nedan:

”Under the 1944 Chicago Convention, each country has sovereignty over its own airspace, though the treaty prohibits any use of civil aviation that may endanger safety.

But the right to overfly other countries is enshrined in a side treaty called the International Air Services Transit Agreement, of which Belarus is not listed as a member. Non-treaty members grant overflights according to varying rules.”
https://www.reuters.com/business/aer...on-2021-05-23/

Du har helt fel.
Civila flygplan har rätt att passera utan att tvingas ner av myndigheter.
Jag har rätt och du har FEL.
Vad du citerar är att större stater inte kan utnyttja mindre staters luftrum som saknar flygvapen att använda.
Citera
2021-05-25, 12:13
Medlem
Scalpings avatar
Svagt av piloten att ge med sig och följa stridsplanen ner, för knappast att de skjutit ner planet och speciellt inte som det var 2 minuter från landsgränsen. Han kanske var mutad eller hotad av KGB-agenterna ombord, men Ryan air är ju kända för att ha 18-åriga piloter med noll livserfarenhet.
Citera
2021-05-25, 12:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Paapen
Man kan undra varför internationella medier inte tar upp att Ryanairplanet blev bombhotat av Hamas.

Jo det har tagits upp i media. Hamas dementerar att ett sådant bombhot skulle ha riktats mot flygningen.
Citera
2021-05-25, 12:18
Medlem
rokossovskys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Phantom042
Du har helt fel.
Civila flygplan har rätt att passera utan att tvingas ner av myndigheter.
Jag har rätt och du har FEL.
Vad du citerar är att större stater inte kan utnyttja mindre staters luftrum som saknar flygvapen att använda.

Läs på! Jag har helt rätt och detta medger även BBC.

Även BBC måste nämligen medge fakta (till skillnad från dig som bara är en simpel propagandist). Det upp till Vitryssland att avgöra på vilka premisser som flygplan kan passera dess luftrum - då Vitryssland inte har förhandlat bort sin suveränitet - och i detta fall var det uppenbart att en terrorist ombord skulle gripas, helt i enlighet med internationell rätt, då han var efterlyst i Vitryssland och befann sig på vitryskt territorium.

Dessa regler känner alla flygbolag till. De flyger trots det i Vitryssland på Vitrysslands villkor, så att komma efteråt och gråta är bara löjeväckande. Frakta inte efterlysta terrorister i Vitryssland så går allt bra, är lärdomen!

"But Belarus has not signed the International Air Services Transit Agreement, which is what embodies the "First Freedom of the Air" and a list of other codes."
https://www.bbc.com/news/world-europe-57236086
Citera
2021-05-25, 12:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JustZlatan
Har Trumprunkarna/Putinisterna försvarat Lukasjenko än? Det brukar ju gå hand i hand.

Försöker du vara någon slags duktig pojke till våra egna oligarker inom EU? Det är genomskinligt kan jag säga..

Alla vet att den här tjommen antagligen har något att dölja, han kanske vet var hundarna ligger begravda inom EU? Det iaf. något som den vitryska underrättelsetjänsten vill veta och använda som
utpressning mot EU, därav EU's desperata reaktioner.

Man plockar inte ner ett jävla plan för att någon stulit en tablettask.
Citera
2021-05-25, 12:27
Moderator
Unitys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Paapen
Man kan undra varför internationella medier inte tar upp att Ryanairplanet blev bombhotat av Hamas.
Att landa på Minsk flygplats var det bästa alternativet då Vilnius flygplats ligger mitt i staden (inte bra om en bomb smäller), att landa i Kiev var ett annat alternativ som piloterna uteslöt.
Landningen i Minsk var helt frivillig.
Vitryssland flygmyndigheter försökte att få kontakt med Ryanairs huvudkontor innan landning för konsultation men ingen svarade där.
Att sedan en av Vitrysslands efterlysta personer råkade sitta på just detta plan känns som ett bondeoffer i storpolitiken.
Jag är inget troll.
Det ges inte mycket mediautrymme eftersom det är uppenbart skitsnack. Ungefär som resten av det du skrev.

https://www.bbc.com/news/world-europe-57236489
Citat:
Belarus said the flight had been diverted because of a bomb threat from the Palestinian militant group Hamas. A senior transport official read a letter to reporters that he claimed was from the militant group.

"If you do not fulfil our demands, the bomb will explode over Vilnius," it said.

But Hamas has denied any involvement. The group has no history or known capability of mounting operations outside Israel and the Palestinian territories. German leader Chancellor Angela Merkel said the Belarusian claim was "completely implausible".
Citera
2021-05-25, 12:28
Medlem
Phantom042s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rokossovsky
Läs på! Jag har helt rätt och detta medger även BBC.

Även BBC måste nämligen medge fakta (till skillnad från dig som bara är en simpel propagandist). Det upp till Vitryssland att avgöra på vilka premisser som flygplan kan passera dess luftrum - då Vitryssland inte har förhandlat bort sin suveränitet - och i detta fall var det uppenbart att en terrorist ombord skulle gripas, helt i enlighet med internationell rätt, då han var efterlyst i Vitryssland och befann sig på vitryskt territorium.

Dessa regler känner alla flygbolag till. De flyger trots det i Vitryssland på Vitrysslands villkor, så att komma efteråt och gråta är bara löjeväckande. Frakta inte efterlysta terrorister i Vitryssland så går allt bra, är lärdomen!

"But Belarus has not signed the International Air Services Transit Agreement, which is what embodies the "First Freedom of the Air" and a list of other codes."
https://www.bbc.com/news/world-europe-57236086

ICAOs regler är internationella och gäller alla. Att Belarus vägrar rätta in sig i ledet gör att de får känna på konsekvenserna nu och blir av med sina privilegier att flyga till andra länder i EU. De blir en vit fläck på kartan.

Som du såg i länken är det även tydligt att ett polskregistrerat flygplan är polskt territorium så ditt skrattande mot mina inlägg och jämförelse med bilar ter sig rent patetiskt nu.
Jag hade rätt och du hade fel, komiskt att det blev du som länkade en källa.
Citera
2021-05-25, 12:34
Medlem
RAMMVOGELs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av loislois
Mig-29 har skickats efter att Boeing vände mot Minsk. Det är bara piloten ombord beslutar vilken flygplats ska den landa på. Flygledaren kan ge bara rekommendation.
Meningslös att diskutera.

Förstår att du inte vill diskutera när du har insett att du har fel. Du ber andra ta fram källor men var är dina?

Planet hade 2 minuters flygtid till Litauiskt luftrum när Mig:en och ATC tvingade det att ändra kurs!

Var tänker du att det skulle ha landat om det fanns ett reellt bombhot?

Vilnius var ca 70 km borta och Minsk ca 180 km borta och ändå tvingades planet att ta en omväg till Minsk som blev ungefär 300km.

Varje människa med ett sunt intellekt förstår ju att du och dina gelikar pratar smörja.
Citera
2021-05-25, 12:36
Medlem
Phantom042s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Unity
Det ges inte mycket mediautrymme eftersom det är uppenbart skitsnack. Ungefär som resten av det du skrev.

https://www.bbc.com/news/world-europe-57236489

Påståendet att Hamas skulle spränga planet om det åker till just Vilnius istället för Minsk är så extremt absurt.
Det här helt bortom min förståelse hur en del kan tro på den patetiska lögnen.
Citera
2021-05-25, 12:42
Medlem
Scalpings avatar
Ganska tomt på flygplan där nu.
https://www.flightradar24.com/55.98,34.44/5
Citera
2021-05-25, 12:46
Medlem
loisloiss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RAMMVOGEL

Planet hade 2 minuters flygtid till Litauiskt luftrum när Mig:en och ATC tvingade det att ändra kurs!
Var tänker du att det skulle ha landat om det fanns ett reellt bombhot?

Vilnius var ca 70 km borta och Minsk ca 180 km borta och ändå tvingades planet att ta en omväg till Minsk som blev ungefär 300km.
Vilnus var ca 70 km bort men Ryanairs Boeing fortfarande låg på maxhöjd utan att påbörja nedstigning. Varför? Har du länk till kommunikation mellan litauisk ATC och Boeing ?
För många ord, för lite fakta.
Senast redigerad av loislois 2021-05-25 kl. 12:52.
Citera
2021-05-25, 12:49
Moderator
Unitys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Phantom042
Påståendet att Hamas skulle spränga planet om det åker till just Vilnius istället för Minsk är så extremt absurt.
Det här helt bortom min förståelse hur en del kan tro på den patetiska lögnen.
De är inget vidare på att komma på lögner. Det finns terrorgrupper som hade varit mycket troligare som avsändare. Men det var väl nån stackars tjänsteman som fick i uppdrag att snabbt slänga ihop ett hot, och Hamas har ju snurrat mycket i media sista tiden så det låg väl nära till hands om man inte är så insatt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in