2021-05-23, 14:01
Medlem
Inspirerad av en annan tråd så började jag läsa på lite om "EU-flaggan" och märkte att den omgärdas av en massa historiska konstigheter som jag tyckte var värda att uppmärksammas.

1. EU har ingen officiell flagga! Man har försökt att få den officiellt erkänd i något av EUs många fördrag men processen har aldrig kommit hela vägen fram till att faktiskt slå fast att EU har en officiell flagga.

2. EG (EUs föregångare) började använda flaggan först på 1980-talet.

3. Flaggan skapades för att användas av Europarådet 1955 och de använder den fortfarande.

4. Endast fem av stjärnorna representerar länder som var med och grundade EU.

5. Sverige var ett av Europarådets "grundarländer". Så fastän vi inte gick med i EU förrän 1995 så är vi representerade på flaggan.

6. Tre av stjärnorna representerar Norge, Turkiet (!) och Storbritannien, länder som inte är med i EU.

Tror ni att flaggan i sin nuvarande utformning har någon framtid? Jag tänker att med så mycket konstigheter så borde det finnas en stark vilja från t.ex EU-federalister att skapa någonting nytt som på ett bättre sätt kan representera EU och dess medlemmar.
Citera
2021-05-23, 14:12
Medlem
Googlar man så de officiella förklaringarna är att stjärnorna inte alls representerar stater, typ ´a la USA.

Utan det är en rund siffra full med traditioner och mystik. Typ, 12 riddare runt det Kung Arthurs runda bord, dussinet fullt, 12 månader, 12(x2) timmar, ... 12(x5) minuter på en timme, etc...

Lagom och bra.
Citera
2021-05-23, 14:37
Bannlyst
Det var katoliker som grundade EU och det var katoliker som designade eu-flaggan. 12 stjärnor i en cirkel är en katolsk symbol och återfinns inte någon annanstans

"The 12 stars represents God's 12 Greatest Seraphim Angels assigned to protect the Blessed Virgin Mary"

https://en.m.wikipedia.org/wiki/Circle_of_stars
Citera
2021-05-23, 18:57
Bannlyst
.
Citera
2021-05-23, 19:55
Medlem
Intressant,
Jag har läst lite nu, jag tänker såhär:

1) flaggan är framtagen av de dominerande nationerna i EU-projektet.

2) flaggor är en symbol, och även en möjlighet för att visa sin makt över olika regioner - se hur den engelska (Storbritannien nu) flaggan utvecklats beroende på vilka områden de behärskar.

3) en förklaring till att den ser ut som den gör, men ändock aldrig blivit godkänd kan vara att de dominanta staterna i EU anser att dom har mer makt än vad som medlemsstaterna är beredda att godkänna.

EU projektet är enligt mig ett försök att skapa en enskild maktstruktur för hela det germanska området, och lite mer kanske

Tänker fritt här; öppen för inspel
Senast redigerad av Humbugg42 2021-05-23 kl. 19:57. Anledning: Två smileys är för mycket
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in