2021-05-24, 00:37
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av butthead0
Det finns ju många trådar här om hur man uppnår att bli ekonomiskt oberoende. Men anta att du nu nyss blev det. Inte så att du har tiotals eller hundratals miljoner tillgängligt, utan du har så inte behöver jobba mer om du vill, du får en för dig bra inkomst ändå på avkastnignen från börsen eller ett större arv t.ex. Dina vänner har inte det, utan jobbar på som vanligt och de har också ett bra tag kvar till sina pensioneringar. Du är i samma förutsättningar i ditt liv i övrigt (t.ex. familj och barn om du har det). Corona får vi anse vara överstökat.

Första månaderna är säkert underbara. Men vad gör ni sen? Hur fördriver du dagarna? Jobbar kvar på samma jobb? Slutar jobba helt? Byter till något helt annat jobb? Vilka nya hobbys tar du upp? Lever du med samma utgifter som innan eller köper du dyra bilar o.s.v. så pass att du måste fortsätta jobba ändå?

Frågan är ställd av nyfikenhet. Jag är själv inte ekonomiskt oberoende.

Om man är ekonomiskt oberoende, så är man bra dum om man fortsätter arbeta. Det som är det riktigt sköna med ekonomiskt oberoende är ju det man slipper, nämligen att gå upp vid en viss tidpunkt och lägga minst halva sin vakna tid på något som man i de flesta fall tycker är pest.

Om man köper ny bil är ju beroende på med hur bred marginal man är ekonomiskt oberoende. Jag skulle t.ex. aldrig köpa bil med lånade pengar.
Citera
2021-05-24, 00:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kleop
Jag förstår faktiskt inte poängen med att lägga ner minst 20 år på att slippa arbeta när man kan använda den tiden till att försöka lista ut vad för arbete man genuint skulle trivas med. När man vet det gör man en avvägning mellan att arbeta mot att syssla med sitt drömyrke och att arbeta i 20-30 år med det främsta syftet att tjäna mycket pengar. För mig är valet enkelt eftersom det drömyrket antagligen är snarlikt det jag skulle syssla med på min fritid i alla fall och då blir ju att vara ekonomisk oberoende helt onödigt.
Det återstår att se när du är 40-50 år gammal och i en annan tidslinje hade kunnat ekonomiskt oberoende. Det kanske inte är så kul att fortsätta jobba massa då. Under livet finner iallafall Jag nya glädjer hela tiden som jag ibland inte har tid med, just för att jag jobbar så extremt mycket. Men det kommer betala sig snart nog. Jag är helt nöjd med mitt val.

Hoppas du blir nöjd med ditt.
Citera
2021-05-24, 00:38
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Kleop
Jag förstår faktiskt inte poängen med att lägga ner minst 20 år på att slippa arbeta när man kan använda den tiden till att försöka lista ut vad för arbete man genuint skulle trivas med. När man vet det gör man en avvägning mellan att arbeta mot att syssla med sitt drömyrke och att arbeta i 20-30 år med det främsta syftet att tjäna mycket pengar. För mig är valet enkelt eftersom det drömyrket antagligen är snarlikt det jag skulle syssla med på min fritid i alla fall och då blir ju att vara ekonomisk oberoende helt onödigt.

De flesta arbeten är skit. Ytterst få människor är så intelligenta eller tursamma att de kan arbeta med något som inte är skit.
Citera
2021-05-24, 02:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hackebeilchen
De flesta arbeten är skit. Ytterst få människor är så intelligenta eller tursamma att de kan arbeta med något som inte är skit.

Visst ar det sa.

Jag ar inte speciellt interligent. Iallfall inte mer an genomsnittet om jag ska vara arlig.
Inte heller har jag nagra fantastiska kunskaper eller ar en duktig hantverkare som kan livnara mig pa det.
Efter gymnasium studerade jag 3 terminer pa universitetet for att det forvantades av mig.
En riktig utbildning var ett maste i var slakt.

Men det gick val sadar och jag slutade.
Hade tur att ga direkt till ett fast heltidsjobb med hyfsad lon och mycket overtid inom industrin.
Det var ett okej arbete. Bra kamrater och bra betalt for vad jag gjorde,men inte var det nagot dromjobb att sta vid en maskin och producera 8-16timmar om dagen 5-6 dagar i veckan.

Hobbys var val vad varenda 20aring hade. Meka bil Hanga med kompisar.Aka till city och spana pa brudar. Ta en krogrunda Ga pa bio Ta en Finlandskryss nangang.
Ja ett helt vanligt Svensonliv helt enkelt.

I sena 20arsaldern kom ett arv som forvaltades val och innan 40 var jag oberoende av forvarvsarbete for mitt uppehalle.
Jag tackade for mig och sa upp mig.

For min mentala och kroppsliga halsa det basta jag nagonsin gjort.
Friheten att ta dagen som den kommer ar obeskrivlig.
Nu narmare 50 an 40 vardesatter jag det annu mer. Mina vanner som jobbar verkar inte vara gladare utav det faktum att de gar till ett arbete,aven om nagra har vad som har kallas dromjobb med mycket hog lon.

Kan jag kopa fotbollslag och soderhavsoar? Nej.
Kan jag kopa det jag vill utan att tanka pa prislappen?
Ja inom rimliga granser. Koper jag en ny bil sa kanske det inte blir 4veckor pa Maui det aret.

Vill jag hjalpa till nagonstans sa gor jag det. Pengar/Lon ar vad man anser mig vara vard. Passar nagot inte mig sa gar jag hem.
Den friheten ar ovardelig....och ju aldre jag blir desto mer forstar jag att uppskatta den.
Citera
2021-05-24, 04:28
Medlem
AnOldBeginnings avatar
Antagligen en av de som hade missbrukat ihjäl sig på högväxel. Men vi ska alla dö av nåt.
Står det mellan det och att ~50% av vakna tiden och 75% av energin går till att hyra ut sitt liv klara de övriga 50% vakna timmar och göra nåt med de andra 25% av energin så är valet enormt enkelt.

När jag tänker efter så är det nåt jag inte vet förrän jag skulle vara där, och faktiskt ha energi och tid nog att skapa något som kan liknas vid en "plan" för livet och kunna sätta ett enda realistiskt mål om vad jag vill utan att direkt avfärda det som en dröm.
Så säga upp mig hade jag, plan or no plan.

Hade väl snabbt blivit ett hus vid havet där jag tappar kontakten med fler och fler medan jag tror mig fundera på ovan plan, men i realiteten spenderar all ego-funderings-tid på hur jag kan hacka mig runt Maslovs behovspyramid. Som antagligen leder tillbaka till första meningen ⮌.

Eller bara varit på resande fot majoriteten av kvarvarande livstid.
Senast redigerad av AnOldBeginning 2021-05-24 kl. 04:42.
Citera
2021-05-24, 08:03
Medlem
Citat:
Det finns ju många trådar här om hur man uppnår att bli ekonomiskt oberoende. Men anta att du nu nyss blev det. Inte så att du har tiotals eller hundratals miljoner tillgängligt, utan du har så inte behöver jobba mer om du vill, du får en för dig bra inkomst ändå på avkastnignen från börsen eller ett större arv t.ex. Dina vänner har inte det, utan jobbar på som vanligt och de har också ett bra tag kvar till sina pensioneringar. Du är i samma förutsättningar i ditt liv i övrigt (t.ex. familj och barn om du har det). Corona får vi anse vara överstökat.

Första månaderna är säkert underbara. Men vad gör ni sen? Hur fördriver du dagarna? Jobbar kvar på samma jobb? Slutar jobba helt? Byter till något helt annat jobb? Vilka nya hobbys tar du upp? Lever du med samma utgifter som innan eller köper du dyra bilar o.s.v. så pass att du måste fortsätta jobba ändå?

Enkelt.

Jag hade hittat rätt folk att investera i, som möjliggör en förbättring av samhället.

Jag hade åkt till t.ex Indien och satt människor som bor i slummen i ännu mera rörelse. Byggt upp samhällen som är fullt fungerande.
Avlopp, sophämtning ja liksom allt vi har i Sverige fast i mindre skala.

Introducerat detta i fler städer, länder och senare globalt.

Jag hade försökt skapa mer pengar av de pengarna och samtidigt hjälpt så mycket människor i världen som jag kunde.

Målet hade varit att förbättra hela världen.
Citera
2021-05-24, 08:19
Medlem
Cameltotems avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BaraBiffen
Exakt. Att sitta låst vid kassan på ica måste ju vara 100 gånger tråkigare än att ha tråkigt hemma. Finns alltid böcker att läsa, spela att spela, någon aktie att läsa om, en vandringsled som ska upptäckas. Att ta med termos och sitta på en bänk när det är fint väder ute en måndag kl 10.00. Tänk då att sitta inlåst på ett kontor/lager/butik 5 dagar i veckan, 8h om dagen oavsett väder osv.

Fast de folk inte fattar.

När du jobbar oavsett hur dåligt jobb du har så är du sysselsatt, din hjärna känner sig produktiv och de ger ett "syfte" till att leva.

Om du bara skulle sitta hemma och spela spel eller läsa böcker eller vad som helst så skulle du efter viss tid känna dig helt uttråkad för allt du gör har inget syfte, du bidrar inte med något och det hela är meningslöst.

Testa själv, ta ett sabbatsår och gör inget ska du se hur tråkigt du har efter ett tag.

Tricket är balansen.
Citera
2021-05-24, 09:20
Medlem
CelenoIIs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cameltotem
Fast de folk inte fattar.

När du jobbar oavsett hur dåligt jobb du har så är du sysselsatt, din hjärna känner sig produktiv och de ger ett "syfte" till att leva.

Om du bara skulle sitta hemma och spela spel eller läsa böcker eller vad som helst så skulle du efter viss tid känna dig helt uttråkad för allt du gör har inget syfte, du bidrar inte med något och det hela är meningslöst.

Testa själv, ta ett sabbatsår och gör inget ska du se hur tråkigt du har efter ett tag.

Tricket är balansen.

Det allra roligaste är folk som tror att alternativet att inte vara tvungen att jobba är att sitta hemma och glo.

Eller inte så roligt egentligen, snarare oerhört tragiskt.
Citera
2021-05-24, 09:25
Medlem
Kaustis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CelenoII
Det allra roligaste är folk som tror att alternativet att inte vara tvungen att jobba är att sitta hemma och glo.

Eller inte så roligt egentligen, snarare oerhört tragiskt.

Man kan ju fråga sig vad folk gör på sina semestrar när dom inte ens verkar kunna förstå att man kan njuta av att inte behöva arbeta
Citera
2021-05-24, 09:28
Medlem
CelenoIIs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kausti
Man kan ju fråga sig vad folk gör på sina semestrar när dom inte ens verkar kunna förstå att man kan njuta av att inte behöva arbeta
Min gissning är att när de inte arbetar, oavsett om det är efter jobbet, på helgen eller på semester, så sitter de bara och glor.

Dvs de gör exakt det som de tycker är jättetråkigt.

Hjärnan är trött efter allt lönearbete.
Citera
2021-05-24, 10:06
Medlem
Stig-Britts avatar
Citat:

Jag checkade ut för ett par år sedan och är ekonomiskt oberoende. Låt mig återge i korta drag:

De första månaderna var euforiska. Jag skulle säga speciellt de första två månaderna. Min vilopuls gick ner från 70 till 55, jag sov bättre. Jag går upp tidigt (~4 varje morgon) och har gjort i många år. De första par månaderna gick jag en tidig skogspromenad runt en sjö här i närheten varje morgon och lyssnade på ljudböcker för att lära mig mer om sånt jag kan eller nya saker.

Efter två månader började euforin lägga sig, och efter ungefär ett halvår var jag "som vanligt" igen. Idag lever jag ett ganska vanligt liv - jag går hemma, tvättar, städar, handlar, m.m. i min villa. Jag tränar väldigt, väldigt mycket (gym 20+ timmar i veckan, springer m.m.) - det har blivit ett av mina intressen. Jag har blivit mer noga med kosten.

I övrigt jobbar jag väldigt, väldigt mycket, fast helt och hållet på mina egna villkor. Jag konsultar mot bolag och jag hjälper startups (ibland mot konsultarvode, ibland mot equity stakes), har några styrelseuppdrag m.m. Jag lägger mycket tid på att läsa finansnyheter och förvaltar mitt kapital så gott jag kan. Jag har haft mycket tur och senaste 12 mån har jag haft en avkastning på 67% i min aktieportfölj, precis under 23% i år - strax över index.

Jag jobbar definitivt mycket, mycket mer än någon som har heltidsjobb. Jag skulle säga att jag i praktiken inte gör mycket annat än att jobba och träna. Men jag har inte haft några förvärvsinkomster på ca. 2 år (när jag fakturerat konsultarvode har jag låtit det stå kvar i aktiebolaget).

I övrigt läser jag böcker, försöker lära mig nytt, promenerar mycket och så vidare. Kompisar m.m. har fallit bort ganska mycket då de ofta är uppbundna i jobb eller inte har ekonomiska förutsättningar att dra på resa en helg och liknande, så jag få klara mig utan sällskap i större utsträckning. Samtidigt har jag själv noll intresse av passivt slöhäng, att kolla på TV-serier och liknande.

Jag har aldrig mått bättre än sedan jag "checkade ut" och skulle säga att mitt liv är i stort problemfritt förutom vardagliga problem som alla människor har. Sedan blir så klart ett orosmoment att börsen ska krascha och så vidare. På ett emotionellt plan kan det kännas påträngande ibland, men på ett intellektuellt plan vet jag att det krävs något slags absolut katastrofal världshändelse för att det ska förändra min situation nämnvärt.

Ang. utgifter så lever jag ungefär som tidigare - jag äter ute då och då, reser iväg då och då (oftast affärsresor så det bekostas av något av företagen) - inget extravagant men det är inte heller något jag söker. Jag har tidigare (10+ år sen) haft sportbilar och "den typen" av livsstil så jag är klar med det.
Senast redigerad av Stig-Britt 2021-05-24 kl. 10:09.
Citera
2021-05-24, 10:36
Medlem
CMC-Urgayles avatar
Citat:
Första månaderna är säkert underbara. Men vad gör ni sen? Hur fördriver du dagarna?

Har du inte sett filmen "Scarface"? Klassiskt citat från "Tony Montana"; - "First you get the money, then you get the power. Then you get the women."
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in