Citat:
Ursprungligen postat av
butthead0
Det finns ju många trådar här om hur man uppnår att bli ekonomiskt oberoende. Men anta att du nu nyss blev det. Inte så att du har tiotals eller hundratals miljoner tillgängligt, utan du har så inte behöver jobba mer om du vill, du får en för dig bra inkomst ändå på avkastnignen från börsen eller ett större arv t.ex. Dina vänner har inte det, utan jobbar på som vanligt och de har också ett bra tag kvar till sina pensioneringar. Du är i samma förutsättningar i ditt liv i övrigt (t.ex. familj och barn om du har det). Corona får vi anse vara överstökat.
Första månaderna är säkert underbara. Men vad gör ni sen? Hur fördriver du dagarna? Jobbar kvar på samma jobb? Slutar jobba helt? Byter till något helt annat jobb? Vilka nya hobbys tar du upp? Lever du med samma utgifter som innan eller köper du dyra bilar o.s.v. så pass att du måste fortsätta jobba ändå?
Frågan är ställd av nyfikenhet. Jag är själv inte ekonomiskt oberoende.
Jag checkade ut för ett par år sedan och är ekonomiskt oberoende. Låt mig återge i korta drag:
De första månaderna var euforiska. Jag skulle säga speciellt de första två månaderna. Min vilopuls gick ner från 70 till 55, jag sov bättre. Jag går upp tidigt (~4 varje morgon) och har gjort i många år. De första par månaderna gick jag en tidig skogspromenad runt en sjö här i närheten varje morgon och lyssnade på ljudböcker för att lära mig mer om sånt jag kan eller nya saker.
Efter två månader började euforin lägga sig, och efter ungefär ett halvår var jag "som vanligt" igen. Idag lever jag ett ganska vanligt liv - jag går hemma, tvättar, städar, handlar, m.m. i min villa. Jag tränar väldigt, väldigt mycket (gym 20+ timmar i veckan, springer m.m.) - det har blivit ett av mina intressen. Jag har blivit mer noga med kosten.
I övrigt jobbar jag väldigt, väldigt mycket, fast helt och hållet på mina egna villkor. Jag konsultar mot bolag och jag hjälper startups (ibland mot konsultarvode, ibland mot equity stakes), har några styrelseuppdrag m.m. Jag lägger mycket tid på att läsa finansnyheter och förvaltar mitt kapital så gott jag kan. Jag har haft mycket tur och senaste 12 mån har jag haft en avkastning på 67% i min aktieportfölj, precis under 23% i år - strax över index.
Jag jobbar definitivt mycket, mycket mer än någon som har heltidsjobb. Jag skulle säga att jag i praktiken inte gör mycket annat än att jobba och träna. Men jag har inte haft några förvärvsinkomster på ca. 2 år (när jag fakturerat konsultarvode har jag låtit det stå kvar i aktiebolaget).
I övrigt läser jag böcker, försöker lära mig nytt, promenerar mycket och så vidare. Kompisar m.m. har fallit bort ganska mycket då de ofta är uppbundna i jobb eller inte har ekonomiska förutsättningar att dra på resa en helg och liknande, så jag få klara mig utan sällskap i större utsträckning. Samtidigt har jag själv noll intresse av passivt slöhäng, att kolla på TV-serier och liknande.
Jag har aldrig mått bättre än sedan jag "checkade ut" och skulle säga att mitt liv är i stort problemfritt förutom vardagliga problem som alla människor har. Sedan blir så klart ett orosmoment att börsen ska krascha och så vidare. På ett emotionellt plan kan det kännas påträngande ibland, men på ett intellektuellt plan vet jag att det krävs något slags absolut katastrofal världshändelse för att det ska förändra min situation nämnvärt.
Ang. utgifter så lever jag ungefär som tidigare - jag äter ute då och då, reser iväg då och då (oftast affärsresor så det bekostas av något av företagen) - inget extravagant men det är inte heller något jag söker. Jag har tidigare (10+ år sen) haft sportbilar och "den typen" av livsstil så jag är klar med det.