2021-05-22, 18:48
Medlem
Jag har ett litet problem som jag skulle vilja bolla lite tankar kring.

Jag började jobba på företag 1. Efter 3 månader där ansökte jag om föräldraledighet vilket blev beviljat. I samma veva blir jag erbjuden jobb på företag 2, vilket var något av en drömchans för mig så jag tackade ja. Jag sa inte upp mig. Jag har inte tagit ut betald föräldrapenning från varken företag 1 eller försäkringskassan under den här perioden. Tanken var att säga upp mig efter 6 månader men det föll i glömska. Nu har jag fått en utbetalning från företag 1 på semesterersättning som jag inte tagit ut. Utbetalningen är dels från de tre månader jag jobbade på företag 1 men en del av det gäller också för tiden jag var föräldraledig och samtidigt arbetade på företag 2. Min fundering är nu om detta kommer visa sig sedan på deklarationen att jag har ”fuskat” och bli återbetalningsskyldig samt om det finns risk att jag begått ett brott och som kan få rättsliga följder. Har nu efter detta såklart sagt upp mig från företag 1 och har inga planer på att återvända dit
Citera
2021-05-22, 19:39
Medlem
Om inte Försäkringskassan betalt ut något ska det vara lugnt. Det är Skatteverket som ser och rapporterar misstänkt fusk till A-kassan och Försäkringskassan.
Citera
2021-05-22, 20:03
Medlem
Det enda Försäkringskassan bryr sig om är att du inte jobbat samtidigt som du fått ersättning från dem.

Möjligen har du begått något avtalsbrott mot arbetsgivare 1, men hur ska de få reda på det om du inte berättar det för dem? Även om de visste så tjänar de knappast något på att driva ärendet.

Inte så snyggt skött, men du kommer att komma undan med det.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in