2021-05-29, 01:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TunderTarFyr
Tack för svaret! Jag ser att jag länkade till rätt fond, AMF Aktiefond Asien Stilla havet, men nämnde en annan.
Rätt fond med låg Kina exponering:
https://www.avanza.se/fonder/om-fonden.html/143369/amf-aktiefond-asien-stilla-havet

Ja, denna asiefond har 23% exponering mot Kina.

Exempel:
Om du sätter ihop en global indexportfölj där du har:
_________
- 20% Asien: AMF Aktiefond Asien Stilla havet
- 40% Index USA
- 20% Index Europa
- 20% Index Norden
_________
Då kommer du ha ca 6% exponering mot Kina i din portfölj, inte mycket i en global portfölj.

TS har inga krav på att det måste ingå Asien/tillväxt i portföljen och därför var min poäng att utelämna det helt.
Citera
2021-05-29, 19:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TunderTarFyr
Tack för svaret! Jag ser att jag länkade till rätt fond, AMF Aktiefond Asien Stilla havet, men nämnde en annan.
Rätt fond med låg Kina exponering:
https://www.avanza.se/fonder/om-fonden.html/143369/amf-aktiefond-asien-stilla-havet

Ja, denna asiefond har 23% exponering mot Kina.

Exempel:
Om du sätter ihop en global indexportfölj där du har:
_________
- 20% Asien: AMF Aktiefond Asien Stilla havet
- 40% Index USA
- 20% Index Europa
- 20% Index Norden
_________
Då kommer du ha ca 6% exponering mot Kina i din portfölj, inte mycket i en global portfölj.
Eftersom nästan alla stora företag i Europa och Amerika har viss tillverkning i Asien eller åtminstone köper råmaterial därifrån så kommer du ha en exponering mot Kina även om du köper en ren Europafond.
Citera
2021-06-02, 01:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mynicname
Eftersom nästan alla stora företag i Europa och Amerika har viss tillverkning i Asien eller åtminstone köper råmaterial därifrån så kommer du ha en exponering mot Kina även om du köper en ren Europafond.

En sådan indirekt exponering, genom västerländska företag, verkar lättare att acceptera än fonder som direkt köper aktier i Folkmordsdiktaturen Kommunistkinas egna Kommunistparti-kontrollerade företag.

Dessutom, med undantag för jordartsmetaller, så exporterar Kommunistkina väldigt lite råvaror (om det är vad du avser med råmaterial?).
Citera
2021-06-07, 06:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av fittslem
Blir nog svårt om du ska gå efter en generell global indexfond med fokus på Europa. Du får nog då försöka hitta nån Europeisk fond som satsar på nån speciell industri.

Kan ingenting om Nestle, vad är det som gör att du inte gillar dom?

skyldiga till mass soädbarnsdöd på det vidrigaste sätt vlanf annat
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in