• 1
  • 2
2006-05-29, 18:40
Medlem
Jag skulle vilja fritera lite. Men vad är hemligheten?

Har hittat följande recept på frityrsmet (har testat flera stycken)

1 dl vetemjöl
1 ägg
1 dl vatten eller öl
1 knivsudd salt (vitpeppar)
1/2 msk smält smör

Men det blir ju bara som en smet, sen när man doppar köttet i det blir det knappt någon hinna alls och det droppar och lägger sig i botten av fritösen och fastnar i gallret. Ingen jämn och fin bulle som på kinarestaurangen.

Köpta grejer som är frysta funkar jättebra, ex chickybits och bläckfiskringar.

Undrar vad jag gör fel?
Citera
2006-05-29, 18:49
Medlem
systems avatar
Jag brukar hoppa över smet-recept och köra denna variant:
vänd i ägg
vänd i maizena
vänd i ägg
vänd i maizena (eller ströbröd)
upprepa om nödvändigt.

Maizenat ska vara lite saltat.
Citera
2006-05-29, 21:52
Medlem
euromixerss avatar
Här har du några:

Frityrsmet består i grunden av mjöl och ägg. Den kan även smaksättas med kryddor. Ett enkelt recept är 300g vetemjöl, 3 äggulor?, 250ml mörkt öl. Vispa ihop allting och låt stå svalt ca 30min. Vispa sedan ner 5 äggvitor? sen är det klart att doppa det som ska friteras. Det finns även färdig mix att köpa om man inte vill göra egen.
Recept:

300g vetemjöl
5 ägg
250 ml mörkt öl

källa: http://susning.nu/Frityrsmet

-----------------------------------------------

1,5 tsk salt
1 dl öl
1/2 dl ljummet vatten (något mindre till bra konsistens)
1/2 dl olja
1 2/3 dl mjöl
2 st äggvitor

Rör ut mjölet i lite olja och vatten . Späd med resten av vätskan och krydda . Vispa vitorna till hårt skum och vänd försiktigt ned dem i smeten.Smeten får inte vara för lös. Doppa det som skall friteras ismeten och fritera i olja. Denna frityrsmet kan användas till bla räkor. Om man vill göra tex friterad banan bytes saltet ut mot lite socker och ölet mot vatten.

---------------------------------------------

Frityrsmet
Ingredienser
Portioner: 4

2 dl vetemjöl
1 tsk bakpulver
1/2 tsk salt
1 1/2 dl vatten
1 äggvita

Gör så här
Vispa samman mjöl, bakpulver, salt och vatten till en klimpfri smet. Vispa äggvitan till ett fast skum och vänd i smeten. Doppa det som ska friteras i smeten. Fritera i en fritös eller stor gryta i 180°C olja, mät med hushållstermometer eller en bit vitt bröd som ska få fin färg och bli knaprig på ca 1 min. Fritera 2-4 min och låt rinna av på dubbelvikt hushållspapper.

http://www.ica.se/FrontServlet?s=mat...ame=Frityrsmet
Citera
2006-05-30, 19:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av euromixers
Här har du några:

Frityrsmet består i grunden av mjöl och ägg. Den kan även smaksättas med kryddor. Ett enkelt recept är 300g vetemjöl, 3 äggulor?, 250ml mörkt öl. Vispa ihop allting och låt stå svalt ca 30min. Vispa sedan ner 5 äggvitor? sen är det klart att doppa det som ska friteras. Det finns även färdig mix att köpa om man inte vill göra egen.
Recept:

300g vetemjöl
5 ägg
250 ml mörkt öl

källa: http://susning.nu/Frityrsmet

-----------------------------------------------

1,5 tsk salt
1 dl öl
1/2 dl ljummet vatten (något mindre till bra konsistens)
1/2 dl olja
1 2/3 dl mjöl
2 st äggvitor

Rör ut mjölet i lite olja och vatten . Späd med resten av vätskan och krydda . Vispa vitorna till hårt skum och vänd försiktigt ned dem i smeten.Smeten får inte vara för lös. Doppa det som skall friteras ismeten och fritera i olja. Denna frityrsmet kan användas till bla räkor. Om man vill göra tex friterad banan bytes saltet ut mot lite socker och ölet mot vatten.

---------------------------------------------

Frityrsmet
Ingredienser
Portioner: 4

2 dl vetemjöl
1 tsk bakpulver
1/2 tsk salt
1 1/2 dl vatten
1 äggvita

Gör så här
Vispa samman mjöl, bakpulver, salt och vatten till en klimpfri smet. Vispa äggvitan till ett fast skum och vänd i smeten. Doppa det som ska friteras i smeten. Fritera i en fritös eller stor gryta i 180°C olja, mät med hushållstermometer eller en bit vitt bröd som ska få fin färg och bli knaprig på ca 1 min. Fritera 2-4 min och låt rinna av på dubbelvikt hushållspapper.

http://www.ica.se/FrontServlet?s=mat...ame=Frityrsmet

Jag bockar och tackar! Ska prova igen i helgen!
Citera
2007-01-02, 12:19
Bannlyst
Någon kines här eller liknande som sitter på ett gott recept på smet.
Ska fritera lite senare i dag nämligen snabbt svar uppskattas.
Citera
2007-01-02, 13:58
Medlem
Litet gult djurs avatar
Går även att doppa det som ska friteras i youghurt och sedan rulla det i kryddat ströbröd utblandat med mjöl - jo du kan skippa ströbrödet och bara ha kryddat mjöl också, (alltså utesluta ägg) fungerar i synnerhet bra med grönsaker som broccoli o.dyl.

Snabbt och enkelt.
Citera
2007-01-02, 14:04
Medlem
Tråknicks avatar
Ska du ha frityrboll á kinakrog så är det väl recept med bakpulver i som du ska följa vad jag vet. Bakpulvret gör att de blir större och krispigare.

Får du inte rätt på det så kan du gå till de flesta mataffärer och köpa tempura-smet. Det är japansk frityrsmet som säljs som pulver du blandar med vatten. Funkar alltid och finns i de flesta affärer med asiatisk matavdelning.
Citera
2007-01-02, 14:56
Medlem
NinjaRövardottes avatar
Man brukar köra med öl eller mineralvatten för att få kolsyra i ist för bakpulver. Det är viktigt att vätskan är iskall, annars blir den inte härligt frasig så smält smör i smeten är helt meningslöst, speciellt eftersom det kommer tillagas i het olja.
I asien / kina mat brukar man använda maizena eller annan majs stärkelse ist för vetemjöl men all stärkelse går bra.

http://en.wikipedia.org/wiki/Tempura där har du all information du lär behöva.
Citera
2007-01-02, 22:53
Medlem
Bråkmakarns avatar
Brukar använda:

½ dl rumstempurerat öl
½ dl rumstemerurerat vatten
2 msk olja
1 dl vetemjöl
1 tsk salt

Vispa ihop det, och rör sen ner en hårt vispad äggvita i smeten.
Citera
2010-09-16, 15:15
Medlem
schwules avatar
Jag ska fritera billys pizza och en massa annat e det speciell smet man behöver
Citera
2010-09-20, 11:41
Medlem
X666s avatar
Separera två ägg och vispa vitorna hårt. Ta en deciliter olja, rör i mjöl så att det blir tjockt som en burre manie, rör redan i två ägg gulor och en halv flask1(33cl) öl, krydda försiktigt med salt. Låt smeten vila i kylen ett tag.
När det är dax för användning; vänd försiktigt i äggvitorna i frityrsmeten. Sen är det bara att köra på!
Citera
2010-09-20, 12:14
Medlem
Haak0ns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av schwule
Jag ska fritera billys pizza och en massa annat e det speciell smet man behöver

Fritera en billys pizza? Förlåt men jag trodde knappt det var lagligt att göra sådant på andra ställen än i Skotland :\
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in