De två Trinity filmerna, alltså Trinity - Djävulens högra hand och Trinity är fortfarande mitt namn med Terrence Hill och Bud Spencer. Och så Mel Brooks Det våras för sheriffen. Klassiska western komedier.
Föredrar Trinity filmerna. Är nog en av de roligaste och bästa komedierna. Det våras för sheriffen är okej också.
Jag gillade trinity när jag var yngre men såg att de fanns på prime för ett tag sen och tänkte se om dem. Det var ganska tungt. Hade ett helt annat minne av dem och stängde av rätt fort men kanske var i fel sinnesstämning just då.
Så för tillfället röstar jag på Mel Brooks men med reservation då jag nog borde försöka se igenom dem igen.
Ett svårt val. Som tidigare sagt måste bör man nog vara i en speciell sinnesstämning för att bli uppslukad av de äldre Trinityfilmerna och deras speciella filmspråk och humor. Mel Brooks filmer; främst favoriten Det våras för Frankenstein är mer lättsmält och smart komedi som åldrats bättre. Dessa båda filmer tillhör genrer som nog egentligen är lite för olika för att kunna jämföras och ställas mot varandra. Jag utser därför ingen vinnare då båda är favoriter.
Jag håller med inlägget just ovanför.
Det våras för sheriffen är en film jag rätt brett har rekommenderat genom åren till olika människor och fick möjlighet att se den på storduk för några år sedan då kommunens kulturbio fick ett ryck och visade ett flertal klassiker från 60 -80 tal.
Trinityfilmerna är även mycket underhållande men har färre citat jag kan utantill.
”Bart: Mornin’ ma’am. And isn’t it a lovely mornin’ ?
Elderly woman: Up yours, nigger ! ”
Tur jag har filmen på skiva när folkstormen mot att kunna driva med äldre rasister så direkt uppkommer. 😋
Gillar båda skapelserna , både har action humor och bra skådespeleri. Men är jag tvungen att välja en av dem båda måste jag nog välja det våras för sheriffen . Strået vassare och mer vågat i sin humor.
Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!