2021-12-28, 08:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av nantale
Kvinnorna, iafs de som jag mötte i ett land i Afrika var stolta över sin egen könsstympning. De ville inte inse att tiderna förändrats och att deras döttrar kunde leva och gifta sig ostympade utan att skämma ut någon. Det fanns ingen klan som brydde sig om det. Deras män var emot att könsstympa döttrarna och till med lagen förbjöd det. Ändå ville mammorna och mormödrarna könsstympa flickorna. Det är en gammal sedvänja som kvinnor upprätthåller.

Tack, intressant.
Citera
2021-12-28, 09:14
Medlem
Rosa Luxemburgs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lättöl
Jag tämligen säker på att det finns vitala delar som går att avlägsna i alla fall på den ena.

Jag säger inte att läget är idealiskt men i t.ex. Västafrika görs det framsteg i frågan. Egypten, Afrikas horn och delar av arabiska halvön är nattmörker fortfarande men även där försöker man göra något i rätt riktning, ta Waris Diries organisation som exempel. Men i detta jävla land lyckas vi alltid mha våra pullfaktorer locka fram värsta bottenskrapet a la värsta bergsgetkorsade inlandsinavel utan tillgång till en landsväg under barndomen vad gäller förnuft och bildning.
Citera
2021-12-28, 14:30
Medlem
Ördögs avatar
Sofie Löwenmark på Expressen anför en hel del intressanta detaljer i den här kolumnen. Jag återgav i helgen ett ganska långt avsnitt av texten, och fick genast en varning för publicering av upphovsrättsskyddat material. Nu nöjer jag mig med att ge länken. Läs själva, och bedöm hur folkhemmet ska klara "integrationen" av sådana här människor.

Efter 16 långa år agerar åklagare mot barbariet
https://www.expressen.se/ledare/sofie-lowenmark/antligen-agerar-aklagare-mot-konsstympningar/
Citera
2022-01-13, 10:11
Medlem
spoilers avatar
"På torsdagen inleds rättegången mot en man och en kvinna som står åtalade för att ha medverkat till att två närstående flickor fördes till ett land i Afrika för att könsstympas.

Det är första gången på 16 år som svensk domstol tar upp ett sådant fall."

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/vast/rattegang-om-konsstympning-inleds-idag
Citera
2022-02-07, 16:58
Medlem
spoilers avatar
Åklagare yrkar på fängelse för medhjälp till könsstympning

https://sverigesradio.se/artikel/aklagare-yrkar-pa-ett-och-halvt-ars-fangelse-for-medhjalp-till-konsstympning
Citera
2022-02-18, 12:13
Medlem
diseuses avatar
Citat:
Skaraborgs tingsrätt dömer nu två närstående till flickorna för medhjälp till brott mot lagen mot könsstympning av kvinnor i två fall, rapporterar Göteborgs-Posten.

Domstolen anser att straffvärdet uppgår till tio månaders fängelse. Men man tar hänsyn till att brotten begåtts för länge sedan och att de två åtalade personerna inledningsvis satt häktade i en månad, samt därefter haft reseförbud. Påföljden blir därför villkorlig dom.

De ska även betala ett skadestånd på totalt 100 000 kronor vardera till flickorna.

Källor
GP (Flickor könsstympades – så blev domen mot föräldrarna)
SvD (Villkorlig dom efter könsstympning av flickor)
Citera
2022-02-18, 12:39
Medlem
TheJackets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av diseuse
Källor

Sverige är ett jävla skämt
Citera
2022-02-21, 14:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TheJacket
Sverige är ett jävla skämt
100 000 är vad ett förstört liv är värt. Jag kommer aldrig förstå hur svenska domstolar resonerar. Det här sänder en signal till andra som vill könsstympa sina flickebarn att det är inte ett allvarligt brott i Sverige. Dessa två borde fråntas vårdnaden, långt fängelsestraff och utvisning.
Hoppas att någon håller koll, deras tredje barn var ju på väg att könsstympas när de greps.
Fy fan för dessa människor. Deras "kultur" och "traditioner" borde gett dem kännbara straff. Meni Sverige döms ekonomisk brottslighet till högre straff, ja, Sverige är ett jävla skämt. Närman läser fup är det svårt att fatta att människor på den låga nivån (mörkaste medeltiden) finns här mitt ibland oss.
Citera
2022-02-21, 14:27
Medlem
Men har de inte fått denna idén från koranen då?
Citat:
Ursprungligen postat av Lättöl
Man kanske skulle anpassas sig lite till kulturen och helt enkelt tillämpa bestraffningar i en koran skala?
Här är väl öga för öga, tand för tand ganska passande?
Citera
2022-02-21, 14:43
Medlem
Salavat-Julayevs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av diseuse
Källor

Lustigt att en feministisk regering samtidigt tillåter en återgång till tidig medeltid för kvinnorna i det här landet. Kafkanistan var namnet.
Citera
2022-02-21, 15:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av pikakahvi
Här är stämningsansökan samt den del av fup som inte är sekretessad (vilket ju såklart är ganska mycket).

https://anonfiles.com/R2kdV2G9vf/Skaraborgs_TR_B_2031-21_Aktbil_113_pdf

https://anonfiles.com/Pbk7V2Gfvd/Skaraborgs_TR_B_2031-21_Aktbil_112_pdf

Alltså herregud, de avlyssnade telefonsamtalen, jag blir förbannad, vill bara åka dit och skära kuken av dem.
"Ramadan: Ja, men det är det, de är rädda för islam, och för spridningen
av islam, och sådant. Därför som de försöker strida mot det.
Housam: Den kommer att sprida sig, den kommer att sprida sig, mot
deras vilja och mot den som gav liv åt deras förfäder
Ramadan: De kommer att försöka ta strid mot det på alla möjliga ee
sätt

Housam: De kan inte, de kan inte. De, de, de, de är ett svagt folkslag.
Inte bara dem, utan hela Europa. Det är ett svagt folkslag."

"alltså ee syrierna som är nykomna
Ramadan: M
Housam: Många av dem, A?
Ramadan: M
Housam: Ee de lämnade sina makar och ee alltså de levde och integrerade sig i det svenska samhället. De har till och med blivit smutsigare än
svenskarna."
Citera
2022-02-21, 16:30
Medlem
Så, samtidigt som rykten sprids om att svensk socialtjänst kidnappar barn så döms alltså ett föräldrapar som könsstympat sina döttrar till villkorlig dom?

Rimligt straff känns som minst 12 års fängelse och att barnen placeras i fosterhem. Stackars flickor.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in