2021-05-21, 12:18
Medlem
Knullkungens avatar
https://www.nyariks.se/kammaraklagare-ragnhild-brogren-ville-inte-utvisa-afghanska-valdtaktsmannen-zaker-barati-far-stanna/

"Den 16 april 2021 dömde Borås tingsrätt den afghanska medborgaren Zaker Barati till 18 månaders fängelse för bland annat våldtäkt. Utöver detta dömdes han för skadegörelse och två fall av olovlig körning. Trots att afghanen genomförde både en vaginal och anal våldtäkt mot en utslagen kvinna som nyss hade kräkts tycker åklagare Ragnhild Brogren inte att ett liv i hemlandet är nödvändigt. Han får stanna och åtnjuta svensk levnadsstandard på livstid."
Citera
2021-05-21, 12:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Knullkungen
https://www.nyariks.se/kammaraklagare-ragnhild-brogren-ville-inte-utvisa-afghanska-valdtaktsmannen-zaker-barati-far-stanna/

"Den 16 april 2021 dömde Borås tingsrätt den afghanska medborgaren Zaker Barati till 18 månaders fängelse för bland annat våldtäkt. Utöver detta dömdes han för skadegörelse och två fall av olovlig körning. Trots att afghanen genomförde både en vaginal och anal våldtäkt mot en utslagen kvinna som nyss hade kräkts tycker åklagare Ragnhild Brogren inte att ett liv i hemlandet är nödvändigt. Han får stanna och åtnjuta svensk levnadsstandard på livstid."

Nya Riks försöker reda ut med åklagaren vad som har hänt:

Varför begärde du inte utvisning?

– Alltså det är, ja, det kanske man hade kunnat yrka och det hade ju domstolen kunnat göra ”ex officio”. Nu skall det upp i hovrätten.

Har du begärt utvisning i hovrätten?

– Nej, det har jag inte gjort.

Det är din åsikt att han skall få stanna i landet?

– Alltså jag har ju inte haft någon sådant yrkande i min stämningsansökan.

Har du tagit någon hänsyn till svenskarnas skyddsbehov?

– [Sju sekunders tystnad] Alltså du är ju inte part i målet.

Menar du att en medlem av den folkgruppen som skall bo med en våldtäktsman från Afghanistan inte är part i målet?

– Nu låter det lite konstigt här känner jag.

Har inte vi rätt att bo här utan våldtäktsmän från andra länder?

– Då säger jag tack för samtalet.
Citera
2021-05-21, 12:30
Medlem
flashOO0xxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Knullkungen

Ja dessa jurister, bättre allierade kan man väl inte få som kriminell
Citera
2021-05-21, 12:30
Medlem
Om återvandringen inte blir en succé framöver så bör vi åtminstone kunna utvisa alla dömda brottslingar oavsett om det gäller en trafikförseelse eller en våldtäkt. Har man så mycket som snattat en choklad så har man förbrukat sin chans. Och ja, vi skulle kunna sätta alla dömda svenskar i ett fängelse i Afrika också om det är vad som krävs för att få genomföra ovanstående. Jag förstår inte hur man kan ha mage att försvara sånt här beteende.
Citera
2021-05-21, 12:31
Medlem
swebarbs avatar
varför utvisas inte fanskapet, vad är skälet att såna här ska få stanna ?
Citera
2021-05-21, 12:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 01maj2021

– Alltså det är, ja, det kanske man hade kunnat yrka och det hade ju domstolen kunnat göra ”ex officio”. Nu skall det upp i hovrätten.

Menar du att en medlem av den folkgruppen som skall bo med en våldtäktsman från Afghanistan inte är part i målet?

De svaren låter ju som att det är någon korkad blondin som svarat.
Citera
2021-05-21, 13:41
Medlem
C.B.G.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 01maj2021

Det var en satans massa "alltså". Indikativt för dagens jurister?
Citera
2021-05-21, 13:53
Medlem
OvissFramtids avatar
Ragnhild måste vilja ha honom som granne? Låt han bo bredvid henne när han kommer ut.
Citera
2021-05-21, 14:04
Medlem
Vilken är Ragnhild Brogrens politiska hemvist? Har hon yrkat på utvisning i andra mål?
Citera
2021-05-21, 14:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av swebarb
varför utvisas inte fanskapet, vad är skälet att såna här ska få stanna ?

Våldtäktsmannens familj och "brorsor" vet vem åklagaren är. Att yrka på utvisning vore som att be om ett skott i huvudet. Där har du anledningen till varför många är mesiga och håller käften.
Citera
2021-05-21, 14:38
Medlem
Gällande reglemente säger att om afghanen räknas som flykting ska det vara ett synnerligen grovt brott för att utvisning ska kunna yrkas. Det saknas uppgifter om afghanen för att avgöra om Ragnhild har gjort fel eller bara är okunnig/lat. Är det någon som vet om han har flyktingstatus?

https://www.aklagare.se/globalassets/dokument/ovriga-dokument/pdf-utvisning-pa-grund-av-brott.pdf
https://lagen.nu/begrepp/Synnerligen_grovt_brott

Edit: Är det någon på Flashback som egentligen bryr sig om det här har gått till enligt gällande reglemente eller ej?
Senast redigerad av Sossetrollet 2021-05-21 kl. 14:42.
Citera
2021-05-21, 15:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sossetrollet
Gällande reglemente säger att om afghanen räknas som flykting ska det vara ett synnerligen grovt brott för att utvisning ska kunna yrkas. Det saknas uppgifter om afghanen för att avgöra om Ragnhild har gjort fel eller bara är okunnig/lat. Är det någon som vet om han har flyktingstatus?

https://www.aklagare.se/globalassets/dokument/ovriga-dokument/pdf-utvisning-pa-grund-av-brott.pdf
https://lagen.nu/begrepp/Synnerligen_grovt_brott

Edit: Är det någon på Flashback som egentligen bryr sig om det här har gått till enligt gällande reglemente eller ej?

Jag tycker att brottet är synnerligen grovt. Så flykting eller ej....
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in