2021-05-21, 20:14
Medlem
gofigurs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kglanvflmabjx
Om de hade id kapat dig hade de ju inte ringt dig.

Idi

Vem ringde vem?
Jag trodde TS ringde företaget.
Citera
2021-05-23, 01:31
Medlem
Megaforces avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Liberationfront
Kan vara ID skydd det har blivit populärt på senare år. Typ 180.000 id kap per år, och typ 1% klaras upp. Så det är inte omöjligt att företaget var legit.

Jag har i alla fall tidigare spärrat adressändring hos skatteverket så att man måste ha bankid för att kunna göra det. Det räcker långt mot id-kapningar. Så jag behöver inte dyr hjälp från företag som gör ungefär samma sak.
Citera
2021-05-23, 04:31
Bannlyst
Direkt ifrån polisen intranät :

Enligt EU Direktiv Artikel 48 måste Telefonförsäljare ha ett så kallat fullmakt certifikat, dvs telefonförsäljare måste uppge sitt personnummer till dej som kund. Även kunna visa upp ett intyg på hen inte finns i belastningsregistret. Kan inte telefonförsäljare inte visa upp dessa cert lägg på luren, för då är du troligen utsatt för bedrägeri.

Hans Holmé , Polisöverste av första graden bedrägeri roten, Klara Polisstation Stockholm.
Citera
2021-05-23, 05:55
Medlem
Liberationfronts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Megaforce
Jag har i alla fall tidigare spärrat adressändring hos skatteverket så att man måste ha bankid för att kunna göra det. Det räcker långt mot id-kapningar. Så jag behöver inte dyr hjälp från företag som gör ungefär samma sak.

Uc spärr kostar 69kr/mnd
Citera
2021-05-23, 10:17
Medlem
Trolltestets avatar
Citat:
Uc spärr kostar 69kr/mnd

och allt du får för det är att ingen kan göra en kreditupplysning på dig.
Ganska useless "försäkring".
Citera
2021-05-23, 10:41
Medlem
Liberationfronts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Trolltestet
och allt du får för det är att ingen kan göra en kreditupplysning på dig.
Ganska useless "försäkring".

Nja. Ingen kan heller beställa mot faktura.

Det är inte så relevant vad en tomte på flashen anser. Den funkar. Åkte på ett rejält antal potentiella id-kap 2017-2018 men inte efter det skyddet införskaffades.

Du är obetydlig vännen. Även dina tankar om sakers beskaffenhet. Det är därför du kritiserar allt och inte tjänar ett skit på det.
Citera
2021-05-23, 10:53
Medlem
Trolltestets avatar
Citat:
Nja. Ingen kan heller beställa mot faktura.

Fast sådant är inte direkt ett problem. Om någon beställer saker på faktura i ens namn och företaget sedan ringer och vill ha sina pengar, så svarar man bara att man vill se deras underskrivna och verifierade köpeavtal, och vips så hör de inte av sig igen eftersom någon sådan verifierad underskrift ju inte finns.

Citat:
Det är inte så relevant vad en tomte på flashen anser. Den funkar. Åkte på ett rejält antal potentiella id-kap 2017-2018 men inte efter det skyddet införskaffades.

Enbart genom UC-spärr?
Bedragarna visste alltså inte att de kunde få ut ungefär samma uppgifter genom att begära ut dina taxeringsuppgifter från skatteverket istället?
Senast redigerad av Trolltestet 2021-05-23 kl. 11:25.
Citera
2021-05-23, 11:53
Medlem
Liberationfronts avatar
Citat:
Fast sådant är inte direkt ett problem. Om någon beställer saker på faktura i ens namn och företaget sedan ringer och vill ha sina pengar, så svarar man bara att man vill se deras underskrivna och verifierade köpeavtal, och vips så hör de inte av sig igen eftersom någon sådan verifierad underskrift ju inte finns.

Enbart genom UC-spärr?
Bedragarna visste alltså inte att de kunde få ut ungefär samma uppgifter genom att begära ut dina taxeringsuppgifter från skatteverket istället?

Vet ej. Hade jag vetat hade jag inte gjort polisanmälan som är standard för att företaget ska häva allt. Jag hade löst det själv.
Citera
2021-05-23, 13:35
Medlem
Trolltestets avatar
Citat:
Vet ej. Hade jag vetat hade jag inte gjort polisanmälan som är standard för att företaget ska häva allt. Jag hade löst det själv.

Företag som säljer saker på kredit utan att kolla leg får helt enkelt skylla sig själva, juridiskt sett.
Citera
2021-05-23, 13:37
Medlem
Liberationfronts avatar
Citat:
Företag som säljer saker på kredit utan att kolla leg får helt enkelt skylla sig själva, juridiskt sett.

Absolut. Det är säkert ett nyckelhål även bedragarna tänker på.
Citera
2021-05-23, 16:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TH4TSitMANNEN
Varför driver du med en människa som har "lite svårt att hänga med"?

Tönt!

Du svarade "Är du efterbliven?" på inlägget TS gjorde. Sen undrar du varför nån annan retar TS?
Citera
2021-05-23, 16:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av david-taxi
Du svarade "Är du efterbliven?" på inlägget TS gjorde. Sen undrar du varför nån annan retar TS?
Gissningsvis trollar han bara.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in