2021-05-21, 10:46
Medlem
MissAjDiHiDis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SittFint
Japp, du måste byta lösenord överallt. Dessutom måste du byta namn och adress. De har satt klorna i dig nu.

Räcker nog med att bara byta lösenord å kanske en polisanmälan.. men jag tyckte jag läste nåt svar från en användare att det verkar vara ett seriöst företag.
Citera
2021-05-21, 10:49
Medlem
Liberationfronts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Megaforce
De är telefonsäljare och har ringt till alla mina nummer, men jag blockar bara sånt och svarar aldrig.

Kan vara ID skydd det har blivit populärt på senare år. Typ 180.000 id kap per år, och typ 1% klaras upp. Så det är inte omöjligt att företaget var legit.
Citera
2021-05-21, 10:50
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av MissAjDiHiDi
Nu skriver inte jag det här för å vara dryg. Men jag har för mej att polisen har gått ut med varningar om Id kapning, bedrägeri å telefonförsäljare? Kan ha fel..

Man ska aldrig svara på raka Ja och Nej frågor.

Dessa kan utnyttjas i andra säkerhetsfrågor.
Citera
2021-05-21, 11:17
Medlem
Oftast försöker dom få offret att använda sitt bank-id för att signera något köp eller för att personen ska kunna logga in på din bank och tömma kontona.

Men för det klassiska där dom klipper in ditt -ja är väl passé nu? Har för mig att det strängare regler på hur detta ska gå till. Typ att dom även lär skicka hem ett kontrakt som man skriver under innan tjänsten blir aktiv.
Citera
2021-05-21, 11:56
Medlem
Trolltestets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BerraSWE
Ringde ett företag som kallar sig Infracom och ligger tydligen i Göteborg.
Dom frågar 3 frågor.

1. Känner du till ID kapningar?
Svarade dumt nog ja.

2. Känner du någon som blivit id kapad?
Nej svarade jag.

3. Hur många procent tror du blir uppklarade ?
1%, 18%, eller 50%.

Är det ett seriöst företag eller måste jag nu byta lösenord överallt ?

Nej, du har inte blivit ID-kapad. Företaget vill sälja dig en tjänst som gör att OM du blir ID-kapad så ringer du dem och sedan sätter de sig ned och ringer alla de där samtalen där du spärrar kort mm och som du själv annars hade varit tvungen att ringa. De vill att du betalar dem pengar för att göra något som du själv kan göra helt gratis.
Citera
2021-05-21, 13:21
Medlem
lämnade du inte ut några användarnamn, personnummer, osv så är det lugnt. sedan för framtiden att bara lägga på direkt om sådant här ringer. jag svarar aldrig på okända nummer, nästan aldrig
Citera
2021-05-21, 13:29
Medlem
LenaPauls avatar
Hur svårt ärr det kolla upp om det är riktig firma
Citera
2021-05-21, 17:01
Medlem
Om de hade id kapat dig hade de ju inte ringt dig.

Idi
Citera
2021-05-21, 18:09
Medlem
kraftfoders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sokofinn
Kan någon kunnig här - utan att vara dryg - förklara hur, och när, det genom telefonsamtal kan vara fråga om id-kapning utan att saken är uppenbar (frågar direkt om kontonummer osv)? Vore intressant för många att veta.

Kan vara "allmänna frågor" inför en id-kapning eller kontokapning för att "kartlägga offret".
"Telia" ringde mig i morse och började fråga mig en massa om min internetkoppling, mina telefoner etc.
Jag svarade inget matnyttigt annat än att jag är nöjd som jag har det nu, tack för er uppmärksamhet och omtanke.

Telia är min gamla operatör.
Citera
2021-05-21, 19:29
Medlem
Blankts avatar
Nu är det kört. De har spelat in när du säger "Ja" och kommer nu binda dig till ett kontrakt.
Citera
2021-05-21, 19:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Blankt
Nu är det kört. De har spelat in när du säger "Ja" och kommer nu binda dig till ett kontrakt.
Det räcker inte. Kunden måste skriftligt acceptera anbudet. Alltså sätta sin namnteckning på avtalet.
Citera
2021-05-21, 19:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kringelikrok
Det räcker inte. Kunden måste skriftligt acceptera anbudet. Alltså sätta sin namnteckning på avtalet.
De skickar ofta ett avtal via SMS och säger du OK så är det klart.
Så öppna ingen från dem för säkerhets på mobilen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in