Citat:
Ursprungligen postat av
SadEyes
Jag hoppas att du vet att det kan skilja sig i total filmlängd trots att en och samma film är oklippt? Olika släpp kan ha olika format PAL, NTSC m.fl. Dessa skiljer sig i antal bildrutor per sekund. Oftast är skillnaden knappa 30 bildrutor per sekund mot 25 bildrutor per sekund. I enklare ordalag så är de amerikanska släppen något längre än sina europeiska motsvarigheter på DVD. Det är främst på DVD denna skillnad finns, på Bluray är det generellt ingen skillnad.
Det är bättre om du kollar upp att en specifik film är oklippt än att slaviskt gå efter filmens längd när du väljer mellan olika utgåvor.
Jag har förstått att det är
någonting med filmernas längd, men jag blir inte riktigt klok på det.
På vissa omslag står det att en film är t.ex. 1h50min lång, men när jag kör igång filmen så är den bara 1h.45min... detta är vanligast på europeiska DVD-utgåvor. Jag har inte riktigt förstått varför det står fel tid på omslaget. Så är det inte på nordamerikanska utgåvor vad jag märkt.
Som du säger så är det ingen direkt skillnad på bluray, och där stämmer även tidsangivelsen mer exakt.
Så jag ska villigt erkänna att jag inte har full koll på hur allt hänger ihop vad gäller tiden på filmer.
Jag har funderat på om det har något med bildrutor per sekund att göra, men har inte riktig koll på det.