Flashback bygger pepparkakshus!
  • 5
  • 6
2021-07-09, 10:54
Medlem
Bartman777s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SadEyes
Jag hoppas att du vet att det kan skilja sig i total filmlängd trots att en och samma film är oklippt? Olika släpp kan ha olika format PAL, NTSC m.fl. Dessa skiljer sig i antal bildrutor per sekund. Oftast är skillnaden knappa 30 bildrutor per sekund mot 25 bildrutor per sekund. I enklare ordalag så är de amerikanska släppen något längre än sina europeiska motsvarigheter på DVD. Det är främst på DVD denna skillnad finns, på Bluray är det generellt ingen skillnad.

Det är bättre om du kollar upp att en specifik film är oklippt än att slaviskt gå efter filmens längd när du väljer mellan olika utgåvor.
Jag har förstått att det är någonting med filmernas längd, men jag blir inte riktigt klok på det.

På vissa omslag står det att en film är t.ex. 1h50min lång, men när jag kör igång filmen så är den bara 1h.45min... detta är vanligast på europeiska DVD-utgåvor. Jag har inte riktigt förstått varför det står fel tid på omslaget. Så är det inte på nordamerikanska utgåvor vad jag märkt.

Som du säger så är det ingen direkt skillnad på bluray, och där stämmer även tidsangivelsen mer exakt.

Så jag ska villigt erkänna att jag inte har full koll på hur allt hänger ihop vad gäller tiden på filmer.
Jag har funderat på om det har något med bildrutor per sekund att göra, men har inte riktig koll på det.
Citera
2021-07-09, 11:49
Medlem
SadEyess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bartman777
Jag har förstått att det är någonting med filmernas längd, men jag blir inte riktigt klok på det.

På vissa omslag står det att en film är t.ex. 1h50min lång, men när jag kör igång filmen så är den bara 1h.45min... detta är vanligast på europeiska DVD-utgåvor. Jag har inte riktigt förstått varför det står fel tid på omslaget. Så är det inte på nordamerikanska utgåvor vad jag märkt.

Som du säger så är det ingen direkt skillnad på bluray, och där stämmer även tidsangivelsen mer exakt.

Så jag ska villigt erkänna att jag inte har full koll på hur allt hänger ihop vad gäller tiden på filmer.
Jag har funderat på om det har något med bildrutor per sekund att göra, men har inte riktig koll på det.

Det har med rutor per sekund att göra. Det är väldigt vanligt att tidsangivelsen på omslagen diffar med den faktiska beroende på format, europeiskt eller amerikanskt. Gå alltid på om släppet är oklippt och se mindre till filmens längd.
Citera
2021-07-12, 05:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bartman777
Okej!
Ungefär hur många filmer har du, och vilken/vilka regissörer har du flest filmer av?

Jag upptäckte ganska nyligen att flera av filmerna jag tänkt köpa in är regisserade av Brian De Palma, så tydligen gillar jag en del av hans verk. Något jag inte ens tänkt på innan, då jag sällan reflekterar över vem som regisserat filmerna.

Skulle gissa på att jag har ca 500 filmer, De regissörer jag har flest filmer av är Aki Kaurismäki, vars samtliga filmer jag har förutom dokumentären "Saimaa-ilmiö" som han regisserat tillsammans med sin bror. Har även ett 30-40 tal utav Godards filmer i olika format.
Citera
2021-07-18, 12:42
Medlem
jag samlar på filmer. Jag har över 1000 filmer. Actionfilmer har jag ofta på blu-ray medan "Prat" filmer eller sådana där det inte är så mycket action kan jag gott köpa på DVD.

Jag köper både nya filmer men även begagnat på second hand och loppisar. Jag kollar alltid kvaliten om jag köper begagnat och hittills har jag inte blivit lurad på en dålig skiva (Som inte går att spela eller som hackar.) Däremot kanske själva filmen i sig inte varit så bra (filmiskt sett) men det kan ju inte säljaren hjälpa.

Har hittat en del filmer som inte är så lätta att hitta då de varit utsålda sedan länge eller ej haft release här. Bland annat har jag hittat en region 2 UK release av Tommy Wiseaus "The Room" på second hand. Den hade ej svensk text eftersom den aldrig varit släppt här. Har även hittat den svenska filmen "Skenbart" samt den amerikanska filmen "En värsting till syster (Sister act) på second hand också.

Har tagit två foton på min filmsamling. De säger kanske inte så mycket men ändå.

https://anonfiles.com/jdU4pa7duc/20210708_175009_jpg
https://anonfiles.com/f8U0pb7fu5/20210708_175114_jpg
Citera
2021-07-18, 13:31
Medlem
Jonathanhylstas avatar
Ja det gör jag, Har väll typ 300 st, Mest blu ray och 4k filmer, Det slår streamingmetoder och shit hemsidor som typ aldrig funkar
Citera
2021-07-18, 17:04
Medlem
SadEyess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fredrikman
jag samlar på filmer. Jag har över 1000 filmer. Actionfilmer har jag ofta på blu-ray medan "Prat" filmer eller sådana där det inte är så mycket action kan jag gott köpa på DVD.

Jag köper både nya filmer men även begagnat på second hand och loppisar. Jag kollar alltid kvaliten om jag köper begagnat och hittills har jag inte blivit lurad på en dålig skiva (Som inte går att spela eller som hackar.) Däremot kanske själva filmen i sig inte varit så bra (filmiskt sett) men det kan ju inte säljaren hjälpa.

Har hittat en del filmer som inte är så lätta att hitta då de varit utsålda sedan länge eller ej haft release här. Bland annat har jag hittat en region 2 UK release av Tommy Wiseaus "The Room" på second hand. Den hade ej svensk text eftersom den aldrig varit släppt här. Har även hittat den svenska filmen "Skenbart" samt den amerikanska filmen "En värsting till syster (Sister act) på second hand också.

Har tagit två foton på min filmsamling. De säger kanske inte så mycket men ändå.

https://anonfiles.com/jdU4pa7duc/20210708_175009_jpg
https://anonfiles.com/f8U0pb7fu5/20210708_175114_jpg

Snyggt med Tommy Nilsson på vinyl också.

Våra filmsamlingar skiljer sig en del åt kunde jag konstatera av de filmer som syntes på bilderna. Jag är relativt smal i mitt samlande trots att jag har över 2000 filmer. Min brorsa sa att han knappt kände igen en enda film i samlingen.
Citera
2021-07-18, 18:00
Medlem
Muppetys avatar
Jag har samlat på DVD o Blu-ray sen typ -99 eller när det började bli vanligt. Har (hade) ca 1 500 st. Det är lite mer än 3 Billy-bokhyllor med 8 hyllor i varje.

Men jag håller sakta med säkert lägga över alla DVD-filmer på en 10 TB-hårddisk (samt en extra backup naturligtvis).

Sen ger jag bort originalen till mina kompisar Hasse o Thomas, som är glada i film. Jag vill ha väck, till att börja med, minst en hylla, så jag får in mer ljus i min lägenhet. Men jag sparar naturligtvis särskilda utgåvor, filmer som varit svåra att få tag i, eller om skivan inte går att kopiera.

Jag har så många filmer som jag inte sett, o har inte mycket tid för film, så jag har inget Netflix eller liknande (vet knappt hur det funkar).

Jag är lite efter när det gäller just musik- o filmteknik, t.ex så jag spar jag fortfarande på mp3-musik även om jag förvisso har o använder Spotify mest. Jag vill gärna ha filmen i min ägo, om än bara på hårddisken.

För naturligtvis register o sånt över dom också!
Citera
  • 5
  • 6

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in