2015-07-16, 15:22
Medlem
.Buddahs avatar
Fan känner att jag måste fixa en till wedge, alldeles för stor skillnad mellan PW till min 56-gradare, saknar ett gap där på 90-110 meter :/
Citera
2015-07-16, 21:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av .Buddah
Fan känner att jag måste fixa en till wedge, alldeles för stor skillnad mellan PW till min 56-gradare, saknar ett gap där på 90-110 meter :/
Ett tips är att inte köpa wedgar som är 52, 54 och 60 grader. Utan istället 50, 54 och 58 grader. Till detta har jag två anledningar:

*Nästan alla har en pw som sin kortaste klubba(den man slår kortast) förutom wedgarna. De flesta pitchar har 46 graders loft. För att få jämna mellanrum i grader vilket är viktigt så bör man därför ha sin första wedge på 50 grader. 52 grader blir dessutom för stort glapp längdmässigt. (Själv slår jag min 50 knappa 105m och min pw 120m, en 52-gradare hade kanske gått dryga 95 och därför lämnat ett glapp på dryga 20 meter. Det är oftast mer än vad man har mellan en femma och en sjua. Närspelet är dock mycket viktigare än slag med femmor.

*Det är många som har svårt att hantera en 60-gradare, tycker själv att det är svårt. Ingen jätteskillnad mot en 58 men lite lättare är det för medelhandicaparen.
Citera
2015-07-16, 22:27
Medlem
Tjena!

Tänkte ta upp golfen igen efter nästan ett 10 års uppehåll. När jag la av så låg jag på 3.6 i hcp, något som jag verkligen inte komma spela på idag. Finns det möjlighet att höja sitt hcp, om man tex spelar 5 rundor sen räknar man ut ett snitt där och sätter ett nytt hcp därefter? Ska nämligen lira ett par tävlingar i aug och att gå in på mitt gamla hcp känns inte så fair!
Citera
2015-07-17, 18:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AOhlsson
Ett tips är att inte köpa wedgar som är 52, 54 och 60 grader. Utan istället 50, 54 och 58 grader. Till detta har jag två anledningar:

*Nästan alla har en pw som sin kortaste klubba(den man slår kortast) förutom wedgarna. De flesta pitchar har 46 graders loft. För att få jämna mellanrum i grader vilket är viktigt så bör man därför ha sin första wedge på 50 grader. 52 grader blir dessutom för stort glapp längdmässigt. (Själv slår jag min 50 knappa 105m och min pw 120m, en 52-gradare hade kanske gått dryga 95 och därför lämnat ett glapp på dryga 20 meter. Det är oftast mer än vad man har mellan en femma och en sjua. Närspelet är dock mycket viktigare än slag med femmor.

*Det är många som har svårt att hantera en 60-gradare, tycker själv att det är svårt. Ingen jätteskillnad mot en 58 men lite lättare är det för medelhandicaparen.

Är så tråkigt det där att de flesta klubbmakarna sänker loften på klubborna så det ska verka som "wow så långt denna järn-8an gick". För inte mer än 10 år sedan var ju en PW i princip alltid 48grader och då var det ju vanligt att köra PW48 AW52 SW56 LW60. Då var ju även en järn-8 40grader, en järn-4 24-25grader. Nu är väl detta en järn-9 och en järn-5 numera. Så det är ganska roligt när så många säger att "få använder järn-3 numera jämfört med innan". Jo de gör de visst det, det är bara att de numera heter järn-4 istället

Förresten bara av nyfikenhet: Vad har din järntrea för loft? 17?

Min järntvåa (10 år gammal) har 17 grader bara för jämförelse.
Senast redigerad av Kanelgas 2015-07-17 kl. 18:32.
Citera
2015-07-17, 19:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kanelgas
Är så tråkigt det där att de flesta klubbmakarna sänker loften på klubborna så det ska verka som "wow så långt denna järn-8an gick". För inte mer än 10 år sedan var ju en PW i princip alltid 48grader och då var det ju vanligt att köra PW48 AW52 SW56 LW60. Då var ju även en järn-8 40grader, en järn-4 24-25grader. Nu är väl detta en järn-9 och en järn-5 numera. Så det är ganska roligt när så många säger att "få använder järn-3 numera jämfört med innan". Jo de gör de visst det, det är bara att de numera heter järn-4 istället

Förresten bara av nyfikenhet: Vad har din järntrea för loft? 17?

Min järntvåa (10 år gammal) har 17 grader bara för jämförelse.
Min trea är 21 grader, nia 41, sexa 30.
Citera
2015-07-17, 19:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AOhlsson
Min trea är 21 grader, nia 41, sexa 30.

Tack för svaret!

Det var ju inte så stor skillnad, särskilt trean!

Mina är trea 20, nia 44, sexa 32.

Varierar ju lite från märkte, men vet att bl.a. Cobra varit galna med det där att ändra loften för de olika klubborna över de sista 10 åren så man ska "slå längre" med "samma" klubba.
Citera
2015-07-17, 22:01
Medlem
Mclarengbgs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av surferdudedude
Tjena!

Tänkte ta upp golfen igen efter nästan ett 10 års uppehåll. När jag la av så låg jag på 3.6 i hcp, något som jag verkligen inte komma spela på idag. Finns det möjlighet att höja sitt hcp, om man tex spelar 5 rundor sen räknar man ut ett snitt där och sätter ett nytt hcp därefter? Ska nämligen lira ett par tävlingar i aug och att gå in på mitt gamla hcp känns inte så fair!

Jag tror inte att det är möjligt så här mitt i en säsong att höja sitt handicap så mycket på en gång. Däremot kan din klubbs hcp-kommitté revidera, i det här fallet höja, din hcp inför nästa säsong om du tydligt redovisar rundor där du inte spelar på din hcp.
Citera
2015-07-17, 22:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kanelgas
Tack för svaret!

Det var ju inte så stor skillnad, särskilt trean!

Mina är trea 20, nia 44, sexa 32.

Varierar ju lite från märkte, men vet att bl.a. Cobra varit galna med det där att ändra loften för de olika klubborna över de sista 10 åren så man ska "slå längre" med "samma" klubba.
Jag har ändå rätt så moderna järn (PING i20). Tror att PING försöker hålla tillbaka loften så gott det går. Kollar man på Callaways Apex-järn detta året så är trean 17,5 och en sexa 27. Jag ser dock egentligen inte något särskilt negativt med detta.
Citera
2015-07-19, 12:17
Bannlyst
Hej, jag är 14 år och har spelat golf i 1,5 år. Har 18,8 i hcp. Frågan är. Vet inte riktigt hur man ska gå vidare med sitt spel, tex: satsa på att spela på kanske Nordea tour längre fram i tiden. Medveten om att enormt mycket träning krävs och att man har rätt folk omkring sig. Gärna tacksam för svar så jag kan förbättra mitt golfspel.
Citera
2015-07-19, 12:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Axelh1995
Hej, jag är 14 år och har spelat golf i 1,5 år. Har 18,8 i hcp. Frågan är. Vet inte riktigt hur man ska gå vidare med sitt spel, tex: satsa på att spela på kanske Nordea tour längre fram i tiden. Medveten om att enormt mycket träning krävs och att man har rätt folk omkring sig. Gärna tacksam för svar så jag kan förbättra mitt golfspel.

Jag är ingen duktig golfspelare men spelat sedan 1989 och följt med på vad bra golfspelare gör i lång tid. Lätt att tipsen kan bli lite självklara men här är i alla fall några:

1. Prova att få "vintersäsongen" att bli så kort som möjlig. Träna gärna inomhus under vintern.
2. Vara medveten om att det krävs ungefär lika mycket förbättring att gå från 5 till 0 i HCP som det gör att gå från 36 till 5. Sen att vara medveten om att det är en vansinnig skillnad från att ha scratch till att faktisk vara i närheten av att kunna bli något som liknar en professionell golfspelare.
3. Träna massa närspel. Inte vara rädd för att leka lite och lära sig olika slag.
4. Delta i slagturneringar, även de du inte är i närheten av att kunna vinna. Få rutin av att spela riktig tävling. Poängbogeyturneringar ger inte samma erfarenhet.
5. Se till att ha bra kondition och hålla de stora muskelgrupperna mjuka och starka.
6. Titta på bättre golfspelare och se vad de gör. Åk gärna och titta på när Challenge Tour eller Europatouren är i Sverige eller Danmark och se live hur de spelar.
7. Hitta en bra balans mellan vad andra säger och vad som känns bäst för dig.
Citera
2015-07-19, 14:46
Bannlyst
Tack för svaren!
Citera
2015-07-28, 13:19
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Axelh1995
Tack för svaren!

En sak som också bör nämnas är att du bör se till att ha rätt utrustning. Rätt tjocklek på greppen, längd på klubborna, lie, skaft, och i övrigt klubbor som är anpassade efter dig. Pröva också ut putter och boll som är optimalt för dig. Du kommer ingenvart utan rätt anpassad utrustning, i slutändan när det handlar om att tjäna ett par slag per runda och få allt att bli optimalt så behöver du ha saker som du känner förtroende för och då är alla parametrar viktiga.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in