Citat:
Ursprungligen postat av
Axelh1995
Hej, jag är 14 år och har spelat golf i 1,5 år. Har 18,8 i hcp. Frågan är. Vet inte riktigt hur man ska gå vidare med sitt spel, tex: satsa på att spela på kanske Nordea tour längre fram i tiden. Medveten om att enormt mycket träning krävs och att man har rätt folk omkring sig. Gärna tacksam för svar så jag kan förbättra mitt golfspel.
Jag är ingen duktig golfspelare men spelat sedan 1989 och följt med på vad bra golfspelare gör i lång tid. Lätt att tipsen kan bli lite självklara men här är i alla fall några:
1. Prova att få "vintersäsongen" att bli så kort som möjlig. Träna gärna inomhus under vintern.
2. Vara medveten om att det krävs ungefär lika mycket förbättring att gå från 5 till 0 i HCP som det gör att gå från 36 till 5. Sen att vara medveten om att det är en vansinnig skillnad från att ha scratch till att faktisk vara i närheten av att kunna bli något som liknar en professionell golfspelare.
3. Träna massa närspel. Inte vara rädd för att leka lite och lära sig olika slag.
4. Delta i slagturneringar, även de du inte är i närheten av att kunna vinna. Få rutin av att spela riktig tävling. Poängbogeyturneringar ger inte samma erfarenhet.
5. Se till att ha bra kondition och hålla de stora muskelgrupperna mjuka och starka.
6. Titta på bättre golfspelare och se vad de gör. Åk gärna och titta på när Challenge Tour eller Europatouren är i Sverige eller Danmark och se live hur de spelar.
7. Hitta en bra balans mellan vad andra säger och vad som känns bäst för dig.