• 1
  • 2
2021-05-21, 22:03
Citat:
Ursprungligen postat av 526
"Biologer och kemister behöver aldrig vara arbetslösa"
– Gammalt djungelordspråk
Eh, det beror på vad man gör efter kandidat. Finns gott om välbetalda jobb om du klarar av studierna.
Citera
2021-05-22, 16:42
Moderator
Pontiac-Garages avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Golfanka
Jo, jag skrev ju molekylärbiologprogrammet, biomedicin eller ingenjör inom bioteknik från början, så jag förstår inte varför du trodde att det endast var molekylärbiologprogrammet jag syftade på.

Svarade enbart för valet av rent naturvetenskapliga linjer, ingenjörsutbildning vs. naturvetarutbildning är en lite skev jämförelse då det är rätt olika banor. Men om du inte är intresserad av att gå ett rent forskningsspår kan ingenjör inom bioteknik absolut ha en bättre arbetsmarknad efter mastern.

Citat:
Ursprungligen postat av Golfanka
Så man behöver inte ta studielån om man doktorerar? Hur stor chans är det isåfall att man över huvud taget kan doktorera, antar att det är långt ifrån alla som går ett sådant program som får möjligheten.

En doktorandtjänst är per definition en anställning så då får man ju lön (inte så hög i och för sig), man går alltså inte på "studentbudget" under denna tid.

Överlag läggs mycket fokus på akademiska meriter i form av betyg, examensuppsats samt tjänstgöring på universitet, så krut bör läggas där om man vill landa en tjänst som doktorand.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in