Citat:
Ursprungligen postat av
Golfanka
Jo, jag skrev ju molekylärbiologprogrammet, biomedicin eller ingenjör inom bioteknik från början, så jag förstår inte varför du trodde att det endast var molekylärbiologprogrammet jag syftade på.
Svarade enbart för valet av rent naturvetenskapliga linjer, ingenjörsutbildning vs. naturvetarutbildning är en lite skev jämförelse då det är rätt olika banor. Men om du inte är intresserad av att gå ett rent forskningsspår kan ingenjör inom bioteknik absolut ha en bättre arbetsmarknad efter mastern.
Citat:
Ursprungligen postat av
Golfanka
Så man behöver inte ta studielån om man doktorerar? Hur stor chans är det isåfall att man över huvud taget kan doktorera, antar att det är långt ifrån alla som går ett sådant program som får möjligheten.
En doktorandtjänst är per definition en anställning så då får man ju lön (inte så hög i och för sig), man går alltså inte på "studentbudget" under denna tid.
Överlag läggs mycket fokus på akademiska meriter i form av betyg, examensuppsats samt tjänstgöring på universitet, så krut bör läggas där om man vill landa en tjänst som doktorand.