Flashback bygger pepparkakshus!
2023-06-27, 23:31
Medlem
Emmaboda.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Merwinna
Ja, namn är ett av mina stora intressen - eller VAR, men jag kommer ihåg mycket fortfarande.

Beror väl på vad man menar med "töntigt"? De ultimata töntnamnen i TV - och som därför även präglat svenska folkets uppfattning om vad som är ett töntigt namn - är väl Stig-Helmer, Sune, Kurt och Ulla... Detta troligen p.g.a. att de redan från början var fula rent ljudmässigt, samt förknippade med en annan - äldre - generation än karaktären. DET blir ju lätt töntigt - det var inte kul i skolan för 60-talister som hette Gösta, Göran, Boel eller Bodil, eller för 1990-talister som hette Carina eller Camilla, Per eller Sven.

För de barn som föds idag är väl alla namn som varit innenamn mellan 1940 och 2000 att betrakta som töntnamn. (Namn går i cykler, och namnen på den allra äldsta levande generationen, som håller på att dö bort, kommer tillbaka igen när den unga generationen ser dem som nya och fräscha.) Och särskilt som sagt, om de är fula rent ljudmässigt.

Idolnamn är också rätt töntiga, och särskilt om idolen redan är död eller gammal, eller mest är ihågkommen av dagens barn och unga som en gammal och/eller fet person. Elvis, Ziggy, Tommy, Steve, Cary, Gary, Clark, Clint... Det har säkert tillkommit idolnamn som jag inte känner till. Tror att barn som föds idag och döps efter de brittiska prinsarna William och Harry t.ex. kommer att ha en del att kämpa med... Eller Justin (Bieber), Johnny (Depp), Madonna...

Ja Stig-Helmer och Sune låter som fåniga namn, för evigt ute typ.

Det känns ibland som Sverige haft några av dom pinsammaste generationerna i hela världen🌏.

Kanske har andra länder också haft såna? Jag vet inte🌼.
Citera
2023-06-27, 23:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bengt-Birger
Greger känns ofräscht

Även Petronella. Fy fan
Greger känns som en lössnus-snusare

Hjalmar tycker jag inte om. Påminner om hjälmar
Citera
2023-06-29, 20:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Emmaboda.
Min Faster heter Carina. Är det något tidstypiskt namn?

Marie tycker jag låter som ett namn som finns bland alla generationer.
Ja, typiskt 60-talsnamn. Undrar vad det kom ifrån, det har ju aldrig funnits i svenskan innan dess.
Citera
2023-06-29, 21:07
Medlem
Herr.Dittlings avatar
Hörde en böljande pappa i radio för några år sedan, som bara hade tänkt ut ett unikt namn åt sin dotter.

Isis
Citera
2023-06-30, 03:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Marthas
Greger känns som en lössnus-snusare

Hjalmar tycker jag inte om. Påminner om hjälmar

Hellre en lössnusande Greger än en nikotinpåsebrukande Noah, Liam eller Nova-Li.
Citera
2024-11-15, 07:46
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Herr.Dittling
Hörde en böljande pappa i radio för några år sedan, som bara hade tänkt ut ett unikt namn åt sin dotter.

Isis

Hur är en person som är "böljande"?

Enligt SCB statistik är det 172 personer har "Isis" som förnamn.
Citera
2024-11-15, 07:47
Avstängd
En kvinna i Luleå får inte heta Marijuana.

https://sverigesradio.se/artikel/skatteverket-sager-nej-inte-okej-att-heta-marijuana
Citera
2024-11-15, 08:03
Medlem
Herr.Dittlings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av maallgan
Hur är en person som är "böljande"?

Enligt SCB statistik är det 172 personer har "Isis" som förnamn.
Det är man när ett stavningsprogram ändrar ordet bölande, och jag inte lägger märke till det.
Citera
2024-11-15, 12:27
Avstängd
llundberg57s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av triptyken
Engelsk-Amerikanska namn som ska uttalas på engelska är det absolut värsta som finns. Som "Kevin" och "James" ... ich.

DÄREMOT Engelsk-Amerikanska namn som ska uttalas på Svenska är jävligt starka. "Slark"/Clark är väl klassikern eller Vajlet.
Skitsnack! Tvärtom!
Jag såg en svensk film där dom kallade en kille som utalade hans namn som Bri-an. Fan, det ska uttalas Brajan såklart.
Citera
2024-11-15, 12:53
Fulaste kvinnonamnen:

1. Jeanette
2. Cassandra
3. Monika
4. Ulrika
5. Jessica
6. Camilla
7. Katarina
8. Helene
9. Tindra
10. Charlotte

Men sen handlar det ju mycket om hur personen "bär upp" sitt namn. Har man bara rätt attityd och lite karisma kan man komma undan med att heta nästan vad som helst.
Citera
2024-11-15, 22:47
Avstängd
llundberg57s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Solestrolls
Fulaste kvinnonamnen:

1. Jeanette
2. Cassandra
3. Monika
4. Ulrika
5. Jessica
6. Camilla
7. Katarina
8. Helene
9. Tindra
10. Charlotte

Men sen handlar det ju mycket om hur personen "bär upp" sitt namn. Har man bara rätt attityd och lite karisma kan man komma undan med att heta nästan vad som helst.
Älskar Jeanette, min första förälskelse hette så. Jag gillar de flesta av de namnen faktiskt utom Cassandra och Ulrika.
Citera
2024-11-16, 17:55
Medlem
Greger (så vansinnigt fult), Jöns (en riktig "Pelle-Jöns"), Tage (revisor på Skatteverket),
Gert (bränner hemma) Nikodemus (har små runda glasögon), Fritjof (en hejare på tango),
Efraim (låter bara så enfaldigt). Milton (Porr-kung).
Senast redigerad av Detdundrar 2024-11-16 kl. 18:00.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in