• 3
  • 4
2021-05-18, 22:06
Medlem
Laureths avatar
14 h om dagen att tillverka/jaga/fiska osv så inga problem. Dessutom har du redan tak över huvudet, så rena lyxen
Citera
2021-05-18, 22:25
Medlem
Timmervargens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Laureth
14 h om dagen att tillverka/jaga/fiska osv så inga problem. Dessutom har du redan tak över huvudet, så rena lyxen

Kan du berätta mer om jakten och fisket du skulle bedriva?
Citera
2021-05-18, 22:36
Medlem
Laureths avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Timmervargen
Kan du berätta mer om jakten och fisket du skulle bedriva?

Bygga fällor/rep av ungbuskar/träd. Leta kusten (om sådan finns) efter bete/mat, bygga "knivar" av sten/trä. fångar man ett djur kan man enkelt "sy" ett nät osv..

Det jag menar är att, med tak över huvudet, kan man fördriva hela dagarna med det man vill, och svar ja, jag har levt i vildmark på detta vis, men visst, jag hade kniv med.

Edit: Påpekar att vi var flera personer som gjorde detta tillsammans (utan tak över huvudet). Ett jävla arbete men inget oöverkomligt, så i mitt fall kanske 4 timmars arbete om dagen när vi var 4 pers.
Senast redigerad av Laureth 2021-05-18 kl. 22:42.
Citera
2021-05-25, 22:19
Medlem
Tror faktiskt många skulle duka under även på sommaren.
Vad skulle man äta ens? Växter och insekter går att äta från typ slutet av maj till slutet på augusti.
Mitten på juli kan du börja äta blåbär och lite senare lingon, fam till slutet på september.

Fånga gädda i vassen på sommaren går, men det är inte alltid det finns sånna sjöar.
Jag hade nog satsat på att bygga en större mjärde/fångstbur.

Skulle även gå att göra på land för att gånga tex ekorre och olika typr av fåglar.
Minns jag fångade en ekorre med en hemmagjord fälla som såg ut som en fågelbur och sen när jag såg den så drog jag i ett snöre och buren föll över den.

Men generellt tror jag det skulle bli oerhört svårt även för en erfaren skogsmupp. Även om man hade haft kniv så hade det inte blivit mycket lättare precis.
Tror inte ens med en bättre pilbåge att du skulle klara dig.

Gevär däremot så skulle iaf jag överleva året om.
Skogsfågel, hare, gäss, svan, ankor.
Självklart skulle man behöva torka en hel del kött för att kunna äta på vintern.
För vintern är värsta tiden. Enda fördelen med vinter är att du skulle kunna spåra tex älg. Men då krävs det du ha skidor också, oftast.
Citera
2021-05-28, 01:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Grodologen
Appropå din fråga, hur överlevde stenåldersfolket?
Tänk till innan du ställer en sådan fråga.
Det var ett annat klimat då.
Citera
2021-05-28, 01:48
Medlem
Löjligt att mäta en modern människas förmåga att överleva i skogen med jägarna/samlarna.
Dom hade en helt annan kunskap.
Klimatet var annorlunda.
Viltrikedomen var betydligt större. Djuren var också mindre skygga eftersom människan var ett nytt inslag i naturen. Samarbetet i människoflocken och människans överlägsna uthållighet gjorde också att man kunde jaga stora djur såsom älg och myskoxe över stora sträckor och lång tid.
Fiskbeståndet var avsevärt större. Det gick att fånga fisk med ljuster.
De flesta levde vid kusten eller vid sjöar/floder där t.ex. kräftor och musslor kunde komplettera proteinbehovet.
Man var inte kräsmagad och kunde gladeligen glufsa i sig orm, mask och insekter om det behövdes.
Citera
  • 3
  • 4

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in