• 1
  • 2
2021-05-17, 23:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mfmx
Jag har redan länkat flera gånger till en stor meta-studie som visar att delar av hjärnan krymper vid depression men återställs av SSRI.

Dina påståenden är 100% tro och 0% evidens.
Hjärnan ändras av precis allt. Träning och meditation ökar också hjärnans volym.
Det är ett faktum att majoriteten som påbörjar SSRI fortsätter livet ut. Hade det effektivt läkt en depression hade man enkelt kunnat sluta när hjärnan är läkt men det funkar inte så.
Allt handlar om att hitta en långsiktig naturlig lösning. Att försöka sig på att sluta med SSRI är ingen rolig upplevelse och torde ge extrema hjärnskador så att man är tillbaka i ursprungsläget.
Majoriteten positiva studier ute är finansierade av läkemedelsbolagen själva. Det säger väl det mesta.

Vi har haft denna diskussion 20 ggr redan så det är ingen idé. Du vill att alla äter psykofarmaka livet ut och jag har lärt mig den hårda vägen den bittra sanningen. Farmaka löser ingenting.
Citera
2021-05-18, 08:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kossemu
Det är bra att du får vänta några dagar för att se om ditt ångestsyndrom kommit tillbaka eller om detta var en speciell dag, det är dumt att ändra en medicinering som fungerat alla andra dagar utan att veta om den kanske fortsätter fungera. Förfärligt att du måste vänta en månad dock, jag förstår att det känns tungt

SSRI kan sluta fungera, men oftast inte så tvärt, detta kan bero på saker som alkohol eller nikotin, annan medicin, eller att man blir sjuk, gravid, eller stressad så att kroppen hamnar i obalans på något sätt. För många är det tyvärr svårt att finna en annan orsak än att kroppen har "Vant sig" vid preparatet och inte reagerar på det lika starkt. Eftersom du får en maxdos av escitalopram blir det kanske läge att trappa ut medicinen eller lägga till något som kan lugna i stunden. Du får se de kommande dagarna hur du mår och om du mår väldigt dåligt kan du gå till akutpsyk och få med dig några sömntabletter eller något som kan hjälpa dig fram till ditt läkarbesök. Jag har själv aldrig gjort det men i min bipolärhjälpgrupp berättade några att de varit där vid olika tillfällen och fått snacka med någon och ta med lugnande medicin hem. Lycka till!

Vet inte om detta är ren slump eller inte, men jag har känt mig smått förkyld dom senaste dagarna och fick ett positivt covid-19 svar igår kväll. Kan ju som sagt va slumpen men det är ju verkligen ett sammanträffande att medicinen slutar fungera precis samtidigt som jag smittades av Covid-19
Citera
2021-05-18, 17:58
Medlem
Escitalopram är en skitmedicin, fick pssd av denna och nån endokrin störning som tyvärr vägrat försvinna.

Tror medicinen omvandlat eller nedreglerat många av mina dopamin receptorer kanske upreglerat serotonin istället.

Kroniskt dålig libido och lätt stegrat prolaktin + sömnstörningar är en av mina biverkningar, detta leder till att man tyvärr fått lägre testosteron-nivåer.
Senast redigerad av Gulax 2021-05-18 kl. 18:01.
Citera
2021-05-22, 16:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av linje19
Vet inte om detta är ren slump eller inte, men jag har känt mig smått förkyld dom senaste dagarna och fick ett positivt covid-19 svar igår kväll. Kan ju som sagt va slumpen men det är ju verkligen ett sammanträffande att medicinen slutar fungera precis samtidigt som jag smittades av Covid-19

Hur känns det nu? Tänker att det antagligen är en slump att det sker samtidigt, men ändå skumt.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in