2021-05-17, 14:45
Medlem
Jag är intresserad av akupunktur. Har hört att det är bra mot stress och migrän. Någon som provat? Har ni tips om bra ställen i Stockholm där man kan få akupunktur?
Citera
2021-05-17, 14:51
Medlem
jag har testat akupunktur, gjorde det 5 ggr under några veckor tror jag. Tyvärr märkte jag ingen skillnad ( hade jävligt ont på ett ställe, som nu gått över). Tycker ändå det är värt att testa om man har smärta
Citera
2021-05-17, 15:05
Medlem
5 gånger på en vecka låter mycket, gjorde det ont under själva behandlingen? Jag vill prova om jag får tips om något bra ställe...
Citera
2021-05-17, 15:33
Moderator
Maviels avatar
Jag har testat akupunktur vid olika tillfällen i mitt liv. Det är olika hur mottaglig du är men det är definitivt effektivt.

Första gången mot graviditetsillamående. Nu menar jag inte den vanliga lätta sorten, utan spy hela dygnet, tappa vikt, läggas in och få dropp sorten. Det var väldigt effektivt och mådde snabbt bättre.

Första förlossningen fick jag den som kallas whiskey pinnen. Enligt maken hade jag väldigt roligt av den och satt och skrattade åt min smärta även om jag inte minns det själv.

Fått det mot smärta i handleder (typ lite carpaltunnelsyndrom eller början till det). Även där effektivt.

I samband med förlossningen av mitt andra barn som gick jättefort (gigantisk bebis, och 1 timmes förlossning i ambulans) smällde jag en svanskota och hade fruktansvärda smärtor. Eftersom jag ammade och ville jag inte ta tabletter, och gick och fick akupunktur mot smärtan. Mycket effektivt.

Det gör inte ont alls där dom sätter nålarna. Vissa av nålarna rör dom ibland och då kan det kännas lite som en lätt stöt. Ibland ilar det lite.

Men kan rekommendera det!
Citera
2021-05-17, 15:37
Medlem
Roligt att höra att det varit effektivt för dig! Nu blir jag ännu mer sugen att prova!
Citera
2022-03-29, 19:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Maviel
Jag har testat akupunktur vid olika tillfällen i mitt liv. Det är olika hur mottaglig du är men det är definitivt effektivt.

Första gången mot graviditetsillamående. Nu menar jag inte den vanliga lätta sorten, utan spy hela dygnet, tappa vikt, läggas in och få dropp sorten. Det var väldigt effektivt och mådde snabbt bättre.

Första förlossningen fick jag den som kallas whiskey pinnen. Enligt maken hade jag väldigt roligt av den och satt och skrattade åt min smärta även om jag inte minns det själv.

Fått det mot smärta i handleder (typ lite carpaltunnelsyndrom eller början till det). Även där effektivt.

I samband med förlossningen av mitt andra barn som gick jättefort (gigantisk bebis, och 1 timmes förlossning i ambulans) smällde jag en svanskota och hade fruktansvärda smärtor. Eftersom jag ammade och ville jag inte ta tabletter, och gick och fick akupunktur mot smärtan. Mycket effektivt.

Det gör inte ont alls där dom sätter nålarna. Vissa av nålarna rör dom ibland och då kan det kännas lite som en lätt stöt. Ibland ilar det lite.

Men kan rekommendera det!

Det finns inga seriösa vetenskapliga belägg för akupunktur, det handlar endast om placebo i någon form.
Citera
2022-03-29, 20:33
Moderator
Maviels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dr Tinnitus
Det finns inga seriösa vetenskapliga belägg för akupunktur, det handlar endast om placebo i någon form.

Så är det med allt. Med tid lär vi oss mer och mer. Men det skadar ju inte att testa.

När man spytt som en kalv i 4 månader och är rädd för sitt barns välbefinnande skiter man i om det är placebo bara det funkar.

Och den där whiskey pinnen… den var grym 😂

Jag tror att med beprövad metod och att man testar sig fram när man är sund så blir det bra.
Citera
2022-03-31, 22:49
Medlem
TunderTarFyrs avatar
Jag prövade på 90-talet när jag hade ont i ryggen.

Det fungerade på mig, men efter något dygn var den smärtlindrande effekten borta. Då var det som innan igen.
Citera
2023-01-22, 15:58
Medlem
Utopia.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TunderTarFyr
Jag prövade på 90-talet när jag hade ont i ryggen.

Det fungerade på mig, men efter något dygn var den smärtlindrande effekten borta. Då var det som innan igen.

Jag är sugen på att testa akupunktur men vet inte riktigt hur det går till. Har ett ganska seriöst ställe nära mig som håller på med traditionell kinesisk medicin. Man kan boka akupunktur via deras hemsida men det känns lite konstigt att boka en tid utan att prata med dem först. Jag är intresserad av akupunktur för mentalt välmående, inte smärtlindring.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in