2021-05-17, 14:12
Medlem
Det handlar inte om några hundralappar. Det handlar om cirka 3-40,000 kr. Är det anhöriga som är återbetalningsskyldiga? Vad är det som gäller?
Citera
2021-05-17, 14:14
Medlem
Intensivtkloks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av myki7992
Det handlar inte om några hundralappar. Det handlar om cirka 3-40,000 kr. Är det anhöriga som är återbetalningsskyldiga? Vad är det som gäller?
Det är dödsboet som ska betala, i den mån det finns pengar. De anhöriga är ju inte de som lånat pengarna.

Finns det skriftligt avtal eller kan man styrka avtalet på något annat sätt? I annat fall kan det bli tufft.
Citera
2021-05-17, 14:18
Medlem
Man ärver inte skulder och således kan man inte kräva efterlevande på pengarna.
Om den som lånade pengar lämnar efter sig pengar kan man dock kräva dödsboet på pengarna.
I vilket fall som helst kanske det svåra i sammanhanget blir att bevisa att lånet har skett. Det är alltså en bevisfråga och inte en rättsfråga. Bäst vore att ta kontakt med den som förvaltar dödsboet från den avlidne och påtala att skulden ska betalas innan något arvskifte görs.
Citera
2021-05-17, 14:18
Medlem
Liberationfronts avatar
Utan avtal så kan inte mkt göras
Men om det finns i text sms lr mail kan det räcka, sen så mkt cash kanske man överfört via bank, det kan användas som underlag

Men det bör kikas på av ngt ombud och det är dödsboet man kräver ifrån
Senast redigerad av Liberationfront 2021-05-17 kl. 14:22.
Citera
2021-05-17, 17:49
Medlem
AlkoholiseradArabs avatar
Hört från en bekant om en liknande grej, fast med mindre summor.
Vad jag förstod det som så räckte det då med bevis på transaktionen. Och att någon anhörig visste om detta. Dvs inget avtal eller så.
Citera
2021-05-17, 18:35
Medlem
mjnesss avatar
3-40000 kr var ett stort spann. Om det bara gäller 3 kr tänker jag att det bara är att gå vidare i livet och inte tänka mer på pengarna utan kanske sörja den döda vännen istället.
Citera
2021-05-17, 22:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AlkoholiseradArab
Hört från en bekant om en liknande grej, fast med mindre summor.
Vad jag förstod det som så räckte det då med bevis på transaktionen. Och att någon anhörig visste om detta. Dvs inget avtal eller så.
Svar nja. Även att det är lån måste framgå. Endast transaktion räcker inte. Kan ju lika gärna va gåva.
Citera
2021-05-17, 22:27
Medlem
Kallebrogens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Acton
Svar nja. Även att det är lån måste framgå. Endast transaktion räcker inte. Kan ju lika gärna va gåva.
Det beror på. Beroende på situationen och omständigheterna kan det ju framgå att det var ett lån även om man bara har en transaktion att gå på. Det är egentligen omöjligt att säga utan alla detaljer.
Citera
2021-05-17, 22:52
Medlem
TokyoBarns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av myki7992

Nej det är ingen som blir återbetalningskyldig, man blir skuldfri den dagen då man dör, kvittar om man har lån på miljoner.

Förr i tiden tror jag släkt osv fick fogden på sig, men så ser det inte ut mer.

Samma ifall du jobbar svart och bolaget du jobbar för konkar efter jobbet, då får du inte en spänn.

Är bara att gå vidare, sånt som händer.
Citera
2021-05-17, 23:47
Medlem
Kallebrogens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TokyoBarn
Nej det är ingen som blir återbetalningskyldig, man blir skuldfri den dagen då man dör, kvittar om man har lån på miljoner.

Förr i tiden tror jag släkt osv fick fogden på sig, men så ser det inte ut mer.

Samma ifall du jobbar svart och bolaget du jobbar för konkar efter jobbet, då får du inte en spänn.

Är bara att gå vidare, sånt som händer.
Det beror på hur du menar. Dödsboet är fortfarande ansvarigt för ev skulder den avlidne hade. Däremot kan man inte gå bortom dödsboet, d.v.s. dog någon med 25K kronor men hade skulder för 5M kronor, får borgenärerna snällt nöja sig med 25K och sen är det slut.

Arvingarna får som du säger inte "ärva" skulderna; de påverkas inte mer än att de inte får ut något arv.
Citera
2021-05-17, 23:56
Medlem
TokyoBarns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kallebrogen
Det beror på hur du menar. Dödsboet är fortfarande ansvarigt för ev skulder den avlidne hade. Däremot kan man inte gå bortom dödsboet, d.v.s. dog någon med 25K kronor men hade skulder för 5M kronor, får borgenärerna snällt nöja sig med 25K och sen är det slut.

Arvingarna får som du säger inte "ärva" skulderna; de påverkas inte mer än att de inte får ut något arv.

Det stämmer bra! Mvh
Citera
2021-05-18, 05:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mjness
3-40000 kr var ett stort spann. Om det bara gäller 3 kr tänker jag att det bara är att gå vidare i livet och inte tänka mer på pengarna utan kanske sörja den döda vännen istället.

Är du helt autistiskt eller trollar du? såklar ts menar 30-40k, inte 3 kr till 40 000 kr. Jag menar gillar ni troll att haka upp er på sådant där? skämtar ni eller?
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in