• 1
  • 2
2021-05-17, 15:05
Medlem
OstermalmWeeknds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fittheligeande
Ni fattar nog min poäng vid det här laget.
Ja, TS. Vi fattar. Type casting.

Vi har allt sedan de lanserades spytt i munnen åt Star Wars-rullarna. Maken till infantilt dravel. När vi hört nordamerikanska bekanta hylla denna franchise som "den bästa film de sett" har vi fått alla våra förutfattade bekräftade. Kulturskymning.

Som vi själva ses som en dryg djäfvul (...två!) så är allt sedan vi var valp favoritfilmen Citizen Kane (på svenska "En sensation") och director Mr. Orson Wells för evig tid Mästaren. Också den sene OW i Malaga med övermåttlig aptit för Paella. Alltid Den Störste. Tills som Mästaren själv önskade begravd i en brunn: "Orson's well."
Citera
2021-05-17, 16:49
Medlem
Kennethkvartings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Facade
Det där var en intressant approach.
Då borde Gran Torino också var av intresse.

Ford Cleveland är ju världens bästa smallblock, svårare än så är det inte.

Mvh,
Cleveland ägare (dock bara en fjunig 2v...).

Ja, Gran Torino är bra, men mest för att Clintan är Clintan, bilen spelar inte så stor roll i filmen.
Citera
2021-05-17, 17:07
Medlem
Nej. Det kan man inte, långt ifrån.
Citera
2021-05-18, 10:02
Medlem
Herr.Dittlings avatar
Det hoppas jag verkligen inte.

Ser mycket noir-filmer, och hoppas att min tillvaro ser lite ljusare ut.
Citera
2021-05-18, 13:50
Medlem
SadEyess avatar
Inte mer än att jag gillar att se och uppleva lite dekadens då och då. Både på film och i det verkliga livet. Jag föredrar diskbänksrealism över jetset filmer. Har förmodligen att göra med att jag är ett betongbarn med tragedi och elände nära inpå.
Citera
2021-05-18, 15:36
Medlem
Geomeisters avatar
Once Upon A Time In America.

Inte särskilt mycket med mig att göra till ämnet, men filmen är uppbyggd kring flera tider i livet kontra en dag, en begränsad period eller dylikt som de många filmer gör. Det är lite så jag tänker. Många verkar bara fokusera på "just nu" alternativt leva i det förflutna. Mitt huvud har ett mer helhetstänk (kanske inte dagis osv.). Jag kan plötsligt börja tänka på saker ifrån barndomen, tonåren, tidiga vuxna åren osv. Vilket inte verkar gälla för många. Många ser det som är aktuellt idag som det enda som gäller.

Exempelvis har jag lätt att känna igen personer även om det var länge sedan jag sett de. Är jag på en plats t.ex. mitt landställe tänker jag inte bara "å semester" alternativt ett enskilt minne utan kan tänka på båda saker ifrån 1990, 1997, 2005 och idag. Jag vet inte, men det känns som inte alla tänker så.
Citera
2021-05-18, 18:35
Medlem
Fittheligeandes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SadEyes
Inte mer än att jag gillar att se och uppleva lite dekadens då och då. Både på film och i det verkliga livet. Jag föredrar diskbänksrealism över jetset filmer. Har förmodligen att göra med att jag är ett betongbarn med tragedi och elände nära inpå.

Då är modstriologin något för dig.
Citera
2021-05-18, 19:07
Medlem
SadEyess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fittheligeande
Då är modstriologin något för dig.

Det är den mycket riktigt. Jag kände igen flera av filurerna i dem då jag växt upp i samma norrförorter. Kenta har jag druckit bärs med. Han bodde granne med morsan till en av mina polare.
Citera
2021-05-18, 19:20
Medlem
BlackMetals avatar
När det kommer till absoluta favoritfilmer så verkar det inte vara någon i min topp 10 något som ligger jättenära min personlighet eller mina direkta intressen men över lag så är det absolut så att jag kan uppskatta en film mycket bara för att den knyter an till saker som ligger nära mig. Som SadEyes också nämner kan jag lätt knyta an till dekadens och det finns flera filmer jag har gillar bara för att de innehåller välgjorda scener där folk super eller hänger i barer, i synnerhet i Japan/Syd-Korea som är favoritplatser på jorden.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in