Citat:
Ursprungligen postat av
DraconianTimes
Tackar, det skall jag kolla närmare på. Även om jag mer tillhöra hårdrock & metal scenen så är det ändå rätt soft att ta fram skivor från Midnight Oil eller Tom Petty & Heartbreakers.
Kom att tänka på skivan Earth And Sun And Moon (1993). Ingen av låtarna har egentligen spelats på radio eller blivit någon hit. Beds Are Burning snurrade fortfarande för fullt på radiostationerna när Earth And Sun And Moon kom ut. Hela det albumet är riktigt bra och väl genomarbetat med godbitar som "My Country" och "Bushfire".
Tyvärr är det svårt att ta till sig albumet helt då redan omslaget känns tramsigt jämfört med Diesel And Dusts råcoola ödehus i öknen samt att låtarna saknar den där sköna peaken som du finner på Diesel And Dust. Det har helt enkelt hamnat i skuggan.
Earth & Sun & Moon är ett kanonalbum! Jag skulle lika gärna kunna säga att det är deras bästa som
Diesel and Dust. En personlig favorit helt klart! Otroligt genomarbetade arrangemang, fast jag tyckte att ljudbilden, framför allt de burkiga trummorna, var väldigt konstig till en början. Nu tycker jag att det kanske är det av deras album med bäst ljud!
Tror väl att "Truganini" spelades en del, men på föregående album var ändå "Blue sky mine" och "Forgotten years" hits som låg på Trackslistan.
Av de tidigare skivorna utmärker sig särskilt
10, 9, 8, 7, 6, 5 ,4 ,3, 2, 1 från 1982 - deras mest experimentella och banbrytande album, lite som deras motsvarighet till Sgt. Pepper. Några låtar från det spelar de ofta live, som "Power and the passion" med Rob Hirsts obligatoriska trumsolo, och "Short memory" där Jim Moginie tar ut svängarna ordentligt på synth och piano i en utdragen version.
Citat:
Ursprungligen postat av
TheNarrowMargin
Diesel and Dust är en riktigt bra skiva. Utöver den har jag ingen koll.
Då måste du till att börja med lyssna in uppföljaren
Blue Sky Mining, som för övrigt var första albumet jag hörde med dem.