2021-05-17, 05:20
Bannlyst
Det är bandet som har skrivit låten Beds Are Burning och är deras hit som de ofta förknippas med.

Det är en okej låt, men de har bättre låtar.
Lyssna på andra låtar från samma skiva.

Har du lyssnat på Midnight Oil? Varför nämns de inte så mycket?

De är ganska mysiga.
Citera
2021-05-17, 05:23
Medlem
FladderFarfars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Iwannakissrihanna
Det är bandet som har skrivit låten Beds Are Burning och är deras hit som de ofta förknippas med.

De är ganska mysiga.

Kan det bero på att en av dom ser så äcklig ut?

The Hills Have Eyes varning på den snubben.
Citera
2021-05-17, 06:03
Medlem
Såg dem på Hultsfredsfestivalen 1994. Vilken line up! Oasis, The Verve, Bob Hund, Popsicle mm.
Sedan gick det utför, både med festivalen och musiken i stort.
Citera
2021-05-17, 07:51
Medlem
Vit-Brandbils avatar
Midnight Oil har en stor samling bra låtar även från de äldre skivorna. Har tyvärr inte sett dem live än men hoppas det ska ske.

Lyssnar på dem då och då och älskar musiken.
Citera
2021-05-17, 08:13
Medlem
ms18s avatar
Ni kanske skulle nämna några bra låtar utav dom då? Eftersom det BARA spelas beds are Burning på radio eller kommer upp på youtube när man random lyssnar på något.
Citera
2021-05-17, 08:40
Medlem
Landkrabbans avatar
Har de tagit in en ny basist efter det att Bones Hillman dog i höstas eller kommer bandet att upplösas?
Citera
2021-05-17, 10:27
Medlem
kasperwolfgangs avatar
Citat:

De är ganska mysiga.

One hit wonders blev stora av en anledning. albumen de låtarna kommer från är alltid värda en lyssning och du hittar garanterat låtar du tycker är bättre än själva hitlåten. om du gillar hitlåten naturligtvis.
Citera
2021-05-17, 10:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Landkrabban
Har de tagit in en ny basist efter det att Bones Hillman dog i höstas eller kommer bandet att upplösas?

De har spelat live efter Hillmans död med en ny basist, Adam Ventoura. Det har dock inte sagts att han kommer att räknas som officiell medlem i bandet, men det är inte troligt. Det var faktiskt Hillmans önskan att bandet skulle spela vidare utan honom. Kommande studioalbumet var redan färdiginspelat när Hillman dog och kommer att ges ut i slutet av detta år.

För övrigt älskar jag Midnight Oil! De är mitt favoritband. Jag såg dem i Göteborg 1993 och trodde verkligen inte att jag skulle få se dem live igen. Men så återförenades de och åkte ut på turné, och jag såg dem i Köpenhamn 2017. Grym spelning! Jag kunde tyvärr inte gå på deras konsert i Sverige under samma turné, vilken av någon anledning ägde rum i Gävle av alla ställen!
Senast redigerad av Klinoik 2021-05-17 kl. 10:59.
Citera
2021-05-17, 11:39
Medlem
DraconianTimess avatar
Citat:

De är ganska mysiga.

Man behöver inte gå längre än till de andra låtarna på Diesel And Dust, albumet där Beds Are Burning återfinns som första låt.
Nr 2. Put Down That Weapon, nr 5 Warakurna och nr 8 Bullroarer är sjukt bra låtar.
Citera
2021-05-17, 11:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DraconianTimes
Man behöver inte gå längre än till de andra låtarna på Diesel And Dust, albumet där Beds Are Burning återfinns som första låt.
Nr 2. Put Down That Weapon, nr 5 Warakurna och nr 8 Bullroarer är sjukt bra låtar.

Verkligen! Det är deras bästa album. "Put down that weapon" är, om jag måste välja en, min absoluta favoritlåt med gruppen. En annan pärla är "Mountains of Burma" på Blue Sky Mining.

Förra året kom alltså The Makarrata Project, första nya musiken av bandet på nästan 20 år! Albumet består av idel samarbeten med artister som tillhör den australiensiska ursprungsbefolkningen. Samtidigt som detta spelade de in ett vanligt studioalbum som, förhoppningsvis, ska släppas under året.
https://en.wikipedia.org/wiki/The_Makarrata_Project

Här är videon till "First Nation": https://www.youtube.com/watch?v=wU77EBykmiY
Citera
2021-05-17, 11:59
Medlem
DraconianTimess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Klinoik
Verkligen! Det är deras bästa album. "Put down that weapon" är, om jag måste välja en, min absoluta favoritlåt med gruppen. En annan pärla är "Mountains of Burma" på Blue Sky Mining.

Förra året kom alltså The Makarrata Project, första nya musiken av bandet på nästan 20 år! Albumet består av idel samarbeten med artister som tillhör den australiensiska ursprungsbefolkningen. Samtidigt som detta spelade de in ett vanligt studioalbum som, förhoppningsvis, ska släppas under året.
https://en.wikipedia.org/wiki/The_Makarrata_Project

Här är videon till "First Nation": https://www.youtube.com/watch?v=wU77EBykmiY

Tackar, det skall jag kolla närmare på. Även om jag mer tillhöra hårdrock & metal scenen så är det ändå rätt soft att ta fram skivor från Midnight Oil eller Tom Petty & Heartbreakers.

Kom att tänka på skivan Earth And Sun And Moon (1993). Ingen av låtarna har egentligen spelats på radio eller blivit någon hit. Beds Are Burning snurrade fortfarande för fullt på radiostationerna när Earth And Sun And Moon kom ut. Hela det albumet är riktigt bra och väl genomarbetat med godbitar som "My Country" och "Bushfire".

Tyvärr är det svårt att ta till sig albumet helt då redan omslaget känns tramsigt jämfört med Diesel And Dusts råcoola ödehus i öknen samt att låtarna saknar den där sköna peaken som du finner på Diesel And Dust. Det har helt enkelt hamnat i skuggan.
Citera
2021-05-17, 13:11
Medlem
Ad-infinitums avatar
Fantastiskt band!

Släppt fantastiska plattor genom åren och var sjukt stora på MTV på 90-talet.
Mitt favoritalbum med dom är fortfarande Blue Sky Mining från 1990. "River Runs Red" är helt klart favoritlåten.
Att det blivit favorit beror nog på att det släpptes just när man var i åldern för att börja festa med polarna. Många härliga fyllestunder där man all-sjungit "River Runs Red" nere på en strand.

Härliga minnen.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in