Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2021-05-16, 10:35
  #1
Medlem
OliverCromwells avatar
Sverige går just nu igenom det största fågelinfluensa utbrott någonsin. Detta har lett till att men tvingats slakta massvis med höns. Över 1 miljon.

Detta har lett till att Sverige har inga ägg kvar, något som nu märks i butikerna.

https://sverigesradio.se/artikel/fag...st-i-butikerna

Har ni också märkt den stora bristen på ägg i butikerna?

Har själv sett att en del butiker börjat importera ägg från Finland.
Citera
2021-05-16, 10:42
  #2
Medlem
tempeZZts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OliverCromwell
Sverige går just nu igenom det största fågelinfluensa utbrott någonsin. Detta har lett till att men tvingats slakta massvis med höns. Över 1 miljon.

Detta har lett till att Sverige har inga ägg kvar, något som nu märks i butikerna.

https://sverigesradio.se/artikel/fag...st-i-butikerna

Har ni också märkt den stora bristen på ägg i butikerna?

Har själv sett att en del butiker börjat importera ägg från Finland.

Nej, det har jag inte märkt något av. Här är tillgången på ägg i butikerna precis som vanligt.
Citera
2021-05-16, 10:46
  #3
Avstängd
F.Hansens avatar
Konstigt att man hör talas om det nu. Har inte upplevt nån brist, däremot en prisökning.
Citera
2021-05-16, 10:46
  #4
Medlem
På tal om mat & import så förstår jag inte alls hur man tänker när man avvecklar allt vad egen produktion utav något så viktigt som mat heter. Vi skulle ju inte klara en månad med stängda gränser. Hur kan det vara så få som reagerar på en sådan sak? Och hur kan man förbjuda viss produktionsteknik i Sverige & samtidigt sälja samma slutprodukt i butik? Jag tänker på djurhållning som är reglerad som så att det är olagligt här men lagligt utomlands. Det är alltså lagligt att importera plågad gris men inte att plåga den här. Hur tänker man?


Där jag bor finns mycket ägg i butikerna.
Citera
2021-05-16, 10:47
  #5
Medlem
Jag märkte varken skillnad på pris eller utbud av ägg igår när jag köpte ett gäng
Citera
2021-05-16, 10:50
  #6
Medlem
Nej det är ingen brist som vi konsumenter märker av.
De svenska producenterna prioriterar att leverera till butikerna som vanligt.
Industrin däremot importerar mer än vanligt för att klara sin produktion.
Möjligen kan priserna gå upp marginellt men det är inget jag märkt ännu.
Citera
2021-05-16, 10:57
  #7
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av OliverCromwell
Sverige går just nu igenom det största fågelinfluensa utbrott någonsin. Detta har lett till att men tvingats slakta massvis med höns. Över 1 miljon.

Detta har lett till att Sverige har inga ägg kvar, något som nu märks i butikerna.

https://sverigesradio.se/artikel/fag...st-i-butikerna

Har ni också märkt den stora bristen på ägg i butikerna?

Har själv sett att en del butiker börjat importera ägg från Finland.

[i]Kanske i vissa delar om man ser artikeln, så inte i "Hela Sverige"
Hade det varit panik, så hade alla medier dundrat på och även Statsministern


Är skeptiskt ..
Citera
2021-05-16, 10:58
  #8
Medlem
Både på tillgång och prismässigt. Helt plötsligt har en kartong ägg blivit fem kronor dyrare.

När väl tillgången är återställd, så kommer garanterat priserna vara kvar. Fyfan.
Citera
2021-05-16, 11:05
  #9
Medlem
Cindells avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OliverCromwell
Har ni också märkt den stora bristen på ägg i butikerna?

Ja, nu när du säger det. Handlade i morse och skulle ha ägg. Reflekterade lite snabbt över att det bara fanns två sorters ekologiska och inte så många boxar av varje. Jag gissade att det var urplockat efter helgen, men kanske det beror på fågelinfluensan då.
Citera
2021-05-16, 11:07
  #10
Medlem
Jajamen, märkte det i början av veckan när jag skulle handla ägg, affären hade inte det vanliga 24 pack som jag brukar köpa. Så frågade en anställd en där, han berätta att det är äggbrist i hela Sverige.
Citera
2021-05-16, 11:09
  #11
Avstängd
Nej men tänkte igår att dag inte ätit ägg på ett bra tag.

dessa förbannade virus. lögner muterar.
Citera
2021-05-16, 11:17
  #12
Medlem
Jag har märkt att dom typ billigaste 15-äggsförpackningen har varit helt slut eller nästan slut de gånger jag handlat.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback