2024-11-09, 21:12
Medlem
Dopys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pinto87
Muntliga avtal är juridiska också baby.
Jo jag vet.
Därför jag frågade om det finns ett avtal, jag frågade inte om det finns ett skriftligt avtal.
Hur vet du att dem har ett muntligt avtal vad Linnea måste göra för att få sin lön?
Citera
2024-11-09, 21:13
Medlem
Dopys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sturuf
Du skrev faktiskt motorer. Varför inte erkänna det? Man har ett antal minuter på sig att ändra ett inlägg. Vad menade du med frågan om det inte var motorer då? Det var ett obegripligt inlägg.
Vad för krav på motprestation har Linnea?
Citera
2024-11-09, 21:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dopy
Kom inte smeknamnet Nea ifrån Chrippa?

Citat:
linnea lundström (@tennisnea) / XX
https://twitter.comtennisnea

tennisnea från twitter.com
Joined March 2012. 12 Following · 2 Followers · Posts · Replies · Media. linnea lundström's posts. linnea lundström · @tennisnea
https://ibb.co/rv52ybC
Citera
2024-11-09, 21:14
Medlem
Pinto87s avatar
Citat:
Jo jag vet.
Därför jag frågade om det finns ett avtal, jag frågade inte om det finns ett skriftligt avtal.
Hur vet du att dem har ett muntligt avtal vad Linnea måste göra för att få sin lön?

För Christofer har sagt det. Nej jag vet inte i vilken video.
Citera
2024-11-09, 21:17
Medlem
Citat:
Vad för krav på motprestation har Linnea?

Vem har Linnea ett motprestationskrav på? Vad ger hon personen alltså och vad ska den andra personen göra?
Citera
2024-11-09, 21:19
Medlem
micro113s avatar
Citat:
Så är det ju. Men om man betalar ut lön så ska man betala arb.g.avg. och löntagaren ska betala skatt. Annars betalar man ju inte någons lön.
I Skatteverkets ögon är inte överföringar mellan t ex sambo/gifta att betrakta som beskattningsbar inkomst
Lön betyder betalning för motprestation och inom familjen är det helt okej att ha sådana överenskommelser utan att det blir beskattningsbar inkomst - myndigheterna lägger sig inte i sådana ekonomiska överföringar inom en relation.

Anställer du däremot din fru i ditt företag - då handlar det om beskattningsbar inkomst, men det gäller ju inte mellan Chrippa och Linnea.
Citera
2024-11-09, 21:24
Medlem
Dopys avatar
Citat:
Vem har Linnea ett motprestationskrav på? Vad ger hon personen alltså och vad ska den andra personen göra?
Du skrev
Nej om du betalar ut lön till din sambo för en motprestation så är det en lön

Och då undrade jag vad för motprestation Linnea har för att hon ska få sin lön?
Citera
2024-11-09, 21:26
Medlem
Pinto87s avatar
Citat:
Du skrev
Nej om du betalar ut lön till din sambo för en motprestation så är det en lön

Och då undrade jag vad för motprestation Linnea har för att hon ska få sin lön?

Christoffer har redan nämnt det där. Hon får lön om hon diskar städar tvättar handlar sex och pundarkompis.
Citera
2024-11-09, 21:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av micro113
I Skatteverkets ögon är inte överföringar mellan t ex sambo/gifta att betrakta som beskattningsbar inkomst
Lön betyder betalning för motprestation och inom familjen är det helt okej att ha sådana överenskommelser utan att det blir beskattningsbar inkomst - myndigheterna lägger sig inte i sådana ekonomiska överföringar inom en relation.

Anställer du däremot din fru i ditt företag - då handlar det om beskattningsbar inkomst, men det gäller ju inte mellan Chrippa och Linnea.

Det är inte på något sätt olagligt att betala ut lön till sin sambo eller fru.

Så du kan betala ut lön till den fru/sambo utan att anställa henne. Du betalar bara dina arb.giv. och hon betalar skatt.

Men man måste inte på något sätt betala sin sambo för att utföra det ena eller andra. Det är ju helt riktigt. Men nu pratade vi om att betala lön till sin sambo som Christofer gladeligen säger att han gör. Det förändrar ju inte lagar på något sätt. En lön är en lön, gemensam ekonomi är gemensam ekonomi.
Citera
2024-11-09, 21:31
Medlem
micro113s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pinto87
Fan vad du går OT ständigt!
Det är ju ni som gör det, du som babblar om skatter och näringsförbud ..

Citat:
Det är inte på något sätt olagligt att betala ut lön till sin sambo eller fru.

Så du kan betala ut lön till den fru/sambo utan att anställa henne. Du betalar bara dina arb.giv. och hon betalar skatt.

Men man måste inte på något sätt betala sin sambo för att utföra det ena eller andra. Det är ju helt riktigt. Men nu pratade vi om att betala lön till sin sambo som Christofer gladeligen säger att han gör. Det förändrar ju inte lagar på något sätt. En lön är en lön, gemensam ekonomi är gemensam ekonomi.
Varför diskuterar du saker jag aldrig påstått?

Jag konstaterar att han kan betala henne lön för att hon sköter olika saker hemma och att den lönen inte är skattpliktig.

Vill de skatta och betala arbetsgivaravgift är det inget som hindrar dem -- men det är inget som krävs i en sådan överenskommelse.

Han betalar lön till henne (säger han) den lönen är inte skattepliktig eftersom de är sambos och det är inom ramen för familjen och inte handlar om någon inkomstbringande verksamhet.
Citera
2024-11-09, 21:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av micro113

Han betalar lön till henne (säger han) den lönen är inte skattepliktig eftersom de är sambos och det är inom ramen för familjen och inte handlar om någon inkomstbringande verksamhet.

Okej, Christofer betalar lön till henne men det är inte en lön utan de är sambos och delar ekonomi.

Eller ..................... så är det en lön och han måste uppfylla vissa saker för det. Det är ju helt upp till honom.

Man kan fråga sig varför han så ofta upprepar att han betalar henne lön för det ena och andra. Vad uppfyller det för behov hos honom?
Citera
2024-11-09, 21:47
Medlem
micro113s avatar
Citat:
Okej, Christofer betalar lön till henne men det är inte en lön utan de är sambos och delar ekonomi.

Eller ..................... så är det en lön och han måste uppfylla vissa saker för det. Det är ju helt upp till honom.

Man kan fråga sig varför han så ofta upprepar att han betalar henne lön för det ena och andra. Vad uppfyller det för behov hos honom?
Nej för att det skall vara en beskattningsbar inkomst måste vissa saker uppfyllas.
Lön är ersättning som utgår som betalning för någonting. Den kan vara beskattningsbar eller vara skattefri.
Så han kan betala henne lön för att hon skall sköta olika saker - men behöver inte skatta för det eftersom det är en ekonomiskt transaktion den emellan.

Han upprepar det troligen därför att är vad han ser det som - lön.
Det borde uppfylla behovet att behandla henne med respekt avseende ekonomin. För det är respektfullt att betala lön så att hon har egen ekonomi, och att betrakta det som lön och inte att han betalar allt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in