2023-09-20, 02:31
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av HeroicDoze
I första hand får han ett nytt datum, syftade mer på att om han försöker han undvika de tillräckligt länge kan han bli efterlyst,

”I vissa situationer kan domstolen också besluta att polisen får omhänderta den som ska hämtas i som mest arton timmar innan förhandlingen. I sista hand kan domstolen i vissa fall också besluta att den tilltalade ska häktas i sin frånvaro (utevaro). Då blir den tilltalade efterlyst och ska gripas av polis så fort som möjligt.”

Ja men det är ett par steg kvar dit.

Missar han imorgon kommer polis knacka på dörren kanske 2-3 gånger med nya datum. Detta blir dock problematiskt då han bor 30 mil ifrån nu. Kanske skippar detta steg pga det.

Sedan blir det nog vite 1-2 gånger.

Sefan kommet polisen kolla adressen upp till 18 tmmar innan oannonserat. Kanske skippar detta steg också pga avståndet.

Skulle inte det hjälpa kommer man efterlysa. Då kommer han gripas vid en vanlig poliskontroll som sällan sker och man kommer göra hembesök oannonserat.

Men han kommer inte efterlysas imorgon.

Edit: Men ja tillräckligt länge ja. Du verkade editera ditt inlägg.
Senast redigerad av 400Ben 2023-09-20 kl. 02:33.
Citera
2023-09-20, 02:33
Medlem
HeroicDozes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 400Ben
Ja men det är ett par steg kvar dit.

Missar han imorgon kommer polis knacka på dörren kanske 2-3 gånger med nya datum. Detta blir dock problematiskt då han bor 30 mil ifrån nu. Kanske skippar detta steg pga det.

Sedan blir det nog vite 1-2 gånger.

Sefan kommet polisen kolla adressen upp till 18 tmmar innan oannonserat. Kanske skippar detta steg också pga avståndet.

Skulle inte det hjälpa kommer man efterlysa. Då kommer han gripas vid en vanlig poliskontroll som sällan sker och man kommer göra hembesök oannonserat.

Men han kommer inte efterlysas imorgon.

Edit: Men ja tillräckligt länge ja.

Är helt på din sida, min poäng var mer att han förr eller senare kommer behöva ta sitt straff, han kommer inte kunna slingra sig i 10 år och få det preskriberat.

Att bli dömd till villkorlig dom och ha ett belastningsregister i 10 år är ett enorm hinder om man ska leva ett bra liv. Sen syns man 20 år i lexbase, det är en evighet.
Senast redigerad av HeroicDoze 2023-09-20 kl. 02:36.
Citera
2023-09-20, 04:22
Avslutad
Citat:
Är helt på din sida, min poäng var mer att han förr eller senare kommer behöva ta sitt straff, han kommer inte kunna slingra sig i 10 år och få det preskriberat.

Att bli dömd till villkorlig dom och ha ett belastningsregister i 10 år är ett enorm hinder om man ska leva ett bra liv. Sen syns man 20 år i lexbase, det är en evighet.

Men för fan lugna ner dig. Man skulle kunna tro att han var bror med kurdiska räven. Det är ingen grov brottslighet så att polisen skulle ut och jaga finns bara i dina drömmar
Citera
2023-09-20, 04:59
Medlem
HeroicDozes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Goldentie
Men för fan lugna ner dig. Man skulle kunna tro att han var bror med kurdiska räven. Det är ingen grov brottslighet så att polisen skulle ut och jaga finns bara i dina drömmar

Jag syftar mer på att han kommer få stå sitt kast förr eller senare, oavsett om han dyker upp till rätten idag. Han kommer inte kunna ducka det. Det är inte optimalt att vara småbarnsförälder när man är ute på villkorlig dom. En sån dom som han riskerar att få är mest kännbar när man sen ska integreras i samhället. Folk som är dömda för att ha rökt en holk har svårt att få jobb på McDonalds, go figure.

Chrippa är 34 år och åker på en sån här sak för första gången, det kommer inte direkt att göra hans liv enklare om vi säger så. Skulder i miljonbelopp hos kronofogden och ett belastningsregister hos polisen är egentligen så snett man kan hamna rent byråkratiskt i Sverige. Finns en massa konsekvenser som det kan resultera i som jag väljer att inte gå in på, med respekt för chrippa. Killen är på en dålig bana och man hoppas att han tar tag i sina problem.

Att bli dömd i Sverige kan utesluta en från arbetsmarknaden. Chrippa kommer antagligen behöva att ta ett jobb i framtiden och det här gör det inte enklare, killen har inte ens en gymnasieexamen å är på väg att bli dömd för en massa brott som inte direkt skriker familjefar.
Senast redigerad av HeroicDoze 2023-09-20 kl. 05:32.
Citera
2023-09-20, 06:13
Medlem
Citat:
Jag tror inte han duckar rättegången. Han borde dyka upp, kan inte se han riskera att leva som efterlyst och familjefar rimmar inte riktigt.

Sen är det sammanlagda straffvärdet ganska högt, om jag inte missminner mig (röker mycket hasch) så är han misstänkt för narkotikabrott av normalgraden och lite annat. Minst 6 månaders fängelse för narkotikabrott av normalgraden, som antagligen omvandlas till villkorlig dom då han inte tidigare är dömd för brott.

Jag tror han sticker utomlands efter detta! Allt för att slippa konsekvenserna!
Citera
2023-09-20, 06:15
Medlem
Citat:
Jag syftar mer på att han kommer få stå sitt kast förr eller senare, oavsett om han dyker upp till rätten idag. Han kommer inte kunna ducka det. Det är inte optimalt att vara småbarnsförälder när man är ute på villkorlig dom. En sån dom som han riskerar att få är mest kännbar när man sen ska integreras i samhället. Folk som är dömda för att ha rökt en holk har svårt att få jobb på McDonalds, go figure.

Chrippa är 34 år och åker på en sån här sak för första gången, det kommer inte direkt att göra hans liv enklare om vi säger så. Skulder i miljonbelopp hos kronofogden och ett belastningsregister hos polisen är egentligen så snett man kan hamna rent byråkratiskt i Sverige. Finns en massa konsekvenser som det kan resultera i som jag väljer att inte gå in på, med respekt för chrippa. Killen är på en dålig bana och man hoppas att han tar tag i sina problem.

Att bli dömd i Sverige kan utesluta en från arbetsmarknaden. Chrippa kommer antagligen behöva att ta ett jobb i framtiden och det här gör det inte enklare, killen har inte ens en gymnasieexamen å är på väg att bli dömd för en massa brott som inte direkt skriker familjefar.

Håller fullkomligt med! Lilla C borde bort från "världens bästa farsa"
Citera
2023-09-20, 06:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 400Ben
Man blir inte efterlyst. Man får antingen vite eller så blir det nytt datum och polisen hämtar personen.
Vite gäller väl enbart vittnen, ej tilltalad.

Är målet (brotten) av sådan karaktär att man kan hålla huvudförhandling utan tilltalad närvarande, om det finns förutsättningar för det, så gör man det.
Citera
2023-09-20, 07:45
Medlem
HeroicDozes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gummigubben89
Jag tror han sticker utomlands efter detta! Allt för att slippa konsekvenserna!

Svårt att leva varannan vecka livet då, annars hade det säkert varit fallet
Citera
2023-09-20, 08:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MudOven
Han äger väl inga prylar antagligen? Du måste tänka på att allt är ett luftslott. Jag tror att det enda som han äger är alla de där fula fake kläderna/accessoarerna. Kanske han även nån möbel men sånt mäter kronis sällan ut plus att om kronis inte kan bevisa att det är hans grejer så kan dem inte göra så mkt.

Ägar han inte en bil? Den hade dem kunnat klippa men han kanske har en målvakt på den?

Men allt han har i sin lägenhet räknas som hans, även om de är sambos - sambolagen.

Så jag menar, de rycker ju små-blattars canada goose jacka för de 0 taxerar, varför ger de inte sig på chrippa som dessutom har privata skulder som ni alla påstår?

De va därför jag trodde 95% av det var skatteskuld, men nu när ni berättat för mig att 95% är privata lån som dessutom gått så långt som till kronofogden... Varför händer inget? Jag menar kronofogden är snabb på att stå med tull och polis och mäta ut. Iofs bor han i en jävla bondhåla, så de händer väl nu i sthlm.
Citera
2023-09-20, 09:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gummigubben89
Håller fullkomligt med! Lilla C borde bort från "världens bästa farsa"
Hur kan han ha full vårdnad av C?
Citera
2023-09-20, 09:41
Medlem
HeligaBrittas avatar
Hur många har hon varit otrogen med nu? Måste ju vara skapligt frustrerande att ha ihop det med någon som inte kan prestera ;*!
Citera
2023-09-20, 10:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HeligaBritta
Hur många har hon varit otrogen med nu? Måste ju vara skapligt frustrerande att ha ihop det med någon som inte kan prestera ;*!
Du kan ju tänka hur många dregglande killar hon har i dm, ingen tror på deras kärlek och att hon skulle va me han för att hon e kär, så alla tror dem har en chans såklart. Skulle gissa hon e uppe i 4-5 stycken killar nu. modigt ändå

Ni behöver inte oroa er för chrippas fall. Linnea är hans karma.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in