Citat:
Ursprungligen postat av
ConservativeNow
Hej Flashback!
Jag har ett eget bolag och fakturerar mina kunder allteftersom. Jga har tidigare bott utomlands (utanför EU), men då jag äger en bostadsrätt här så ansåg skatteverket att jag hade mitt driftställe i Sverige och därmed var tvungen att betala skatt här. Detta trots att jag inte bodde här eller kunde ta del utav de svenska förmånerna.
Nu planerar jag att flytta igen, men denna gång sälja av min lägenhet och starta upp ett nytt bolag i ett annat land. Jag har inga problem med att skatta i det landet jag bor i, men vill dock inte under några omständigheter skatta i Sverige.
Hur ser reglerna ut för att skriva ut sig? Finns det något som kan vara värt att tänka på?
Tack på förhand!
När jag bodde utomlands folkbokförde jag mig i det landet samt meddelade Skatteverket att jag flyttat utomlands. Då blir man ”avregistrerad”, avflyttad tror jag var termen Skatteverket använde. Jag betalade under de åren ingen skatt i Sverige, hade inte tillgång till vård eller liknande.
När jag flyttade tillbaka till Sverige folkbokförde jag mig här igen, och alltså räknas jag som invandrad det året.