2021-05-14, 12:13
Medlem
Deplatformeds avatar
Normalt sett avfärdar jag journalister som drar in Hitler men här rör det sig om en fristående journalist kolumnist i Dagens Nyheter. Texten är publicerad på Dagens Nyheters ledarsidor. Ledarredaktionens politiska hållning är oberoende liberal.

Så vad har jag missat? Är det riktigt att en ondskefull Hitler seglat upp utan att jag märkt det? Håller Ungern genom Orban på att bli EUs första icke demokratiska land? Kan Soros i så fall rädda Ungern? Eller är Orban en person som sätter sitt land och folks väl och ve före den globalistiska finanseliten?

Citat:
https://www.dn.se/ledare/richard-swartz-kristillstandet-ar-viktor-orbans-livsluft-for-eu-och-demokratin-ar-det-livsfarligt

I likhet med Hitler skapar – eller uppfinner – Orbán sin egen kris

Inte heller är det Orbáns taggtråd eller gränsstängsel som hindrat de illegala invandrarna från att ockupera landet. Fast många ungrare vill gärna tro det.

Och att den ungerskfödde ”kosmopoliten” George Soros, också han en suspekt ”migrant”, med sina miljarder och sitt internationella nätverk skulle ha en ”plan” att med muslimsk invandring underminera hela Europa – och då särskilt den kristna ungerska nationen med sina kärnfamiljer med alltför få barn i stället för klaner med alltför många – är en av Orbáns tillverkade kriser som dessutom tillåter honom att vädja till antisemitismen hos många av sina landsmän.

Viktor Orbáns Ungern som i stället håller på att bli till den första icke-demokratiska staten inom EU.

Citat:
https://sv.wikipedia.org/wiki/Godwins_lag

Godwins lag gäller bland annat de fall då någon jämför sin motståndare med nazister eller Hitler, direkt eller indirekt i någon form av skuld genom sammankoppling (se nazistargumentet). Liknelser med nazister och Hitler brukar ses klichéartade och sällan relevanta, men framförallt brukar sådana liknelser uppträda då diskussionen redan urartat till den grad att den knappast leder till något fruktbart.
Citera
2021-05-14, 13:14
Medlem
rokossovskys avatar
Många ledarsidor är helt oläsbara numera.

Orbán gillar auktoritet och samarbetar gärna med länder som står för sina ord och inte lägger näsan i blöt och sen kör han ut folk som lägger näsan i blöt, som George Soros. Detta gör inte inte Orbán till Hitler. Till det fordras lite med avancerade metoder än att försöka söka vänner österut, istället för som Hitler bedriva ett förintelsekrig österut. Ganska stor skillnad.
Citera
2021-05-14, 13:47
Medlem
DidierDrogba02s avatar
Nej Ungern har inte skaffat en ny Hitler detta är varför. Hitler var öppen tidigt med att han hatade Judar och slakta en efter en i slavläger, sen ska vi vara uppmärksamma med Ungerns mediacensur vilket är klara tecken på avskaffande av demokrati. Dessutom är det högst osannolikt att Orban är beredd på att gå så långt som Hitler gjorde med att hugga en supermakt i ryggen,Sovjet i tyskarnas fall Kina kanske för Ungern som de inte vill ska kritiseras. Vi kommer inte och skåda en ny Adolf inte inom min livstid med det sagt kan DN lägga ner den propagandan.
Citera
2021-05-14, 13:51
Medlem
Enoch.Thulins avatar
Hahaha, där kom "Dagens Hitler" från svinen på Bonniers. Tänk att det fanns en tid då man tog DN på allvar. Nu håller dom en jämn "En Ding Ding Värld"-nivå. Orban har alltså enligt DN själv skapat eller hittat på att det finns extremt stora problem med massinvandring i Europa.
Senast redigerad av Enoch.Thulin 2021-05-14 kl. 13:54.
Citera
2021-05-14, 15:45
Bannlyst
Du kanske har missat att DN är en judisk tidning! Judarna har sin egen Kalergi plan för Europa.
Citera
2021-05-14, 16:06
Moderator
T-80Us avatar
Så en tidning som aktivt medverkat i att jaga oliktänkande, förstöra folks karriärer och sociala liv, och sprida ren regimpropaganda i åratal, ska nu genom en förment "oberoende kolumnist" tala om för oss vilka som (egentligen) är odemokratiska?

Jag tackar jag. Jag känner inte att jag är i något som helst behov av politisk uppläxning av DN, eller någon av de andra mediegiganterna.

Don't call us, we'll call you.
Citera
2021-05-14, 17:02
Medlem
Det är talande att DN är knäpp tysta om de brev som Franska militären skriver till Macron. Först var det 20 generaler och 1000 underskrifter. Nästa brev 250 000 underskrifter. Många militärer. Tydligen har amerikanska generaler författat liknande brev till Biden.

Tydlign har Bonniers anställda "missat detta". - Franska militären varnar öppet för ett kommande inbördeskrig inom EU. Nån som sett något i DN om det? Istället plockar man fram texter om Hitler. Södermalm (DNs läsekrets) är helt avtrubbade numera. Noll verklighetskontakt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in