2021-05-14, 13:47
Medlem
Triremers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av --cory
Hej!
Hur ser omvärlden på en tjej som inte håller med om den feministiska agendan?
Jag är övertygad om att patriarkatet är ett påhitt eftersom att samhällen är uppbyggda på kompetens och inte på förtryck. Däremot inser jag ju att människor gjort horribla saker mot varandra genom tiderna men det har ju handlat om överlevnad, starkaste vinner.
Jag blir så trött på att behöva fejka min personlighet för att få nya vänner och hålla med i den feministiska agendan men jag känner mig osann mot mig själv. Hatar att ljuga så har börjat säga vad jag tycker och vänner försvinner, men de var inga riktiga vänner ändå. Är lite orolig om famtida jobbmöjligheter då många kvinnor är chefer där jag bor och troligtvis också köpt den feministiska agendan.

Män uppskattar ofta kvinnor som inte köpt narrativet att kvinnor skulle vara systematiskt negativt diskriminerade. Att vara man har för- och nackdelar, kvinnor har också för- och nackdelar. Vem som är gynnad och missgynnad är inte lätt att avgöra. Feminister har riktat in sig på lön, det är ju väldigt lätt att mäta men även där går det inta att säga att kvinnor är diskriminerade. Visst vi har ett bruttolönegap men beaktar man yrke, övertid med mera så försvinner gapet. Samtidigt behöver män äta ca 1000 kcal mer per dygn och det är inte gratis. Män är i genomsnitt större och därför känns allting mindre. Köpte man en glasstrut som barn tyckte man den var enorm, idag känns den liten. Kvinnor får ju relativt sätt större portioner, högre i tak osv än män. Kvinnor lever också längre.

Lek inte feminist. Skaffa istället vänner som gillar dig för den du är.
Senast redigerad av Triremer 2021-05-14 kl. 13:49.
Citera
2021-05-14, 13:47
Medlem
mendokses avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jagnickar
Det handlar ju inte om att vi INTE är olika, utan jämnställdhet handlar ju om samma rättigheter. Ska inte alla få samma rättigheter oavsett kön? Vad är det för sjukligt i det?

Vilka rättigheter är det kvinnor eller män saknar?

Edit: Jag vet att du inte kommer kunna svara på frågan för det rätta svaret är att vi har samma rättigheter. Feminismen har inget riktigt innehåll, det är marxism förklädd för att lura unga kvinnor som letar efter en identitet och genom dem lura resten av samhället. Kvinnor som identifierar sig som feminister har i åratal desperat försökt fylla den tomma trumman med allt möjligt för att rättfärdiga sin identitet men allt fler inser att det inte finns någonting där.
Senast redigerad av mendokse 2021-05-14 kl. 14:00.
Citera
2021-05-14, 14:00
Medlem
JordenIsPlatts avatar
Ja ingen självständig stark man vill ha något med feminismen att göra så är du ärlig ts så kommer du att imponera på män men ses som en svikare av feminister och soybois men varför skall du bry dig om dessa veka sektare och vad dom tycker och tänker när inte en tanke dom har är deras egen.

Personligen är retas med feminister en av mina roligaste hobbys och mitt tålamod tog slut redan för typ 10 år sen så tyvärr kan jag inte ens spela med längre vilket hade varit bra kanske i typ arbetslivet.
Citera
2021-05-14, 14:06
Avstängd
Hovslättsmannens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jagnickar
Det handlar ju inte om att vi INTE är olika, utan jämnställdhet handlar ju om samma rättigheter. Ska inte alla få samma rättigheter oavsett kön? Vad är det för sjukligt i det?

Börja med att lista vilka "rättigheter" du anser kvinnor bör få, så kan vi gå igenom dem en och en, och se vad som är "sjukligt" och inte.

Det är väldigt få saker i livet som är "rättigheter" när det kommer till kritan. Rösträtt, föreningsfrihet och frihet att ingå avtal är rättigheter. Dessvärre är det inte de frågor som feminismen driver idag. Det handlar typ om "rätten att inte bli misshandlad i hemmet", "rätten till att kunna känna sig säker i offentliga miljöer på natten", "rätten att bli inte bli kallad elaka saker". Det finns redan lagstiftning som täcker de här sakerna man kan tänkas bli utsatt för, men feminister tänker sig att staten ska garantera att ens risken för att bli utsatt för de här sakerna ska elimineras, och att det skulle vara någon sorts rättighet att slippa dessa risker. Och så börjar man jiddra om att mäns frånvaro av risker är "rättighet" som kvinnor också bör garanteras, och någonstans där har ju alltihop bara förvandlats till semantik.
Citera
2021-05-14, 14:15
Medlem
95-åringen hade hållit med dig
(FB) Dejta en 95-åring?
Citera
2021-05-14, 14:27
Medlem
triptykens avatar
Ok? Så du har en åsikt som inte delas av dom flesta runt dig, och som dom tycker är en del i att vara en någorlunda vettig person.

Harsh. Finns nog bara två lösningar där - undvika diskussioner där det går upp eller leverera dina åsikter på ett sätt som inte automatiskt får alla att tycka du är en idiot.

Sen får du nog förvänta dig att många runt dig tycker det ändå och helt enkelt inte känner för att umgås med dig i nån längre tid och kanske bara i små brottstycken.
Citera
2021-05-14, 14:34
Medlem
Geomeisters avatar
Jag är ingen tjej, men gissar på att många tjejer pratar om sånt här medan andra i princip aldrig nämner det. Feminism. En del måste föra in det i varje aspekt någonsin. Andra har bättre saker för sig.

Svenskar överlag tror jag är bra på att gömma sina riktiga åsikter i alla frågor. Vi är konlifkrädda och anser nog att många åsikter inte är värda att stå för. Egentligen. Det är lättare att bara hänga på, nicka ja eller tycka det alla andra tycker. Det är smidigast så.

Samtidigt kom det fram något artikel idag att 50 % av alla 15-åringar inte kan urskilja på en åsikt och en sanning. Vilket är läskigt och kan förklara mycket beteende på speciellt internet. Folk kan inte urskilja att jag tycker falukorv är det godaste som finns och att ALLA tycker falukorv är det godaste som finns (vilket givetvis inte stämmer).

Att hamna i ständiga konlifkter över patriarkat, transsexuellas rättigheter, delade bastuar och annat känns meningslöst, men man kan försöka diskutera med folk om vad de tycker och varför.

JAG ÄR FEMINIST. Okaj. Varför då? Behöver inte vara aggressivt. Få bara personen att tänka själv. Det är skillnad att bara lyssna på något och tro på varenda ord samt att lyssna och tänka själv kring ämnet. Även en smart person kan ha fel.

Gamla filmen "12 Angry Men" med Henry Fonda är ett bra exempel på det jag försöker säga. Att män och kvinnor ska ha lika lön för lika arbete är givet. Men säg att en kvinna och en man på papper har samma jobb, men mannen tar på sig ett större ansvar. Samma arbete fysiskt, men skulle något hända är det mannen som måste förklara eller försvara båda två. Bör han ha lika betalt eller steget mer än kvinnan? Varför? Varför inte? Är det glasklart? Är det logiskt?

Gör du sånt kan du nog få fram vilka som är dina riktiga vänner och vilka som bara gillar att leva i en viss värld och är ointresserade av verkligheten. Man behöver inte vara vän med alla.
Citera
2021-05-14, 16:18
Medlem
Borasare1980s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kexagon
Enligt saol 2015 så definierar man ordet feminism såhär

Och en feminist är en anhängare av feminismen.

Jag tror det är väldigt få normalt funtade människor som sätter sig emot tanken av att män och kvinnor ska vara jämställda, lika inför arbetsmarknaden och få samma kvalitativa vård exempelvis.

Sen tror jag att man kan vara feminist utan att tro på tex patriarkatet. Feminister är en brokig skara människor med ibland oklar agenda där stort utrymme för egen tolkning ges. Det behöver inte vara så svart eller vitt

Att feminism står för jämställdhet, visst... men bara när det gynnar kvinnor. Enligt feminismens skeva synvinkel är män ALDRIG missgynnade. Bara namnet FEMINISM visar ju med all tydlighet hur partiskt jämställdhetsfrågorna avhandlas.
Citera
2021-05-16, 22:17
Medlem
RandyWalkers avatar
Citat:
Hej!
Jag är övertygad om att patriarkatet är ett påhitt eftersom att samhällen är uppbyggda på kompetens och inte på förtryck. Däremot inser jag ju att människor gjort horribla saker mot varandra genom tiderna men det har ju handlat om överlevnad, starkaste vinner.
Jag blir så trött på att behöva fejka min personlighet för att få nya vänner och hålla med i den feministiska agendan men jag känner mig osann mot mig själv. Hatar att ljuga så har börjat säga vad jag tycker och vänner försvinner, men de var inga riktiga vänner ändå. Är lite orolig om famtida jobbmöjligheter då många kvinnor är chefer där jag bor och troligtvis också köpt den feministiska agendan.

Skulle rekommendera att vara försiktig på jobbet. Folk älskar att klättra på stegen över andras döda kropp. Bättre att försöka byta ämne

Familj o vänner är det nog bra att vara tydlig o sen försöka hitta en nivå där man vet vad övriga tycker men inte behöver prata om det

Börjar de kräva rättvisemärkta kräftor o lokal ipa från nån yeti-vänstersnubbe så får man sätta ner foten

Kärlek o respekt går hand i hand

Familj o vänskap ska inte köra my way or the highway snacket

Så som svar:kritisk tänkande kvinnor är bra
Citera
2021-08-27, 20:09
Medlem
Citat:
Hej!

önskar fler tjejer i sverige var som dig. verkligen.
du har kommenterat min tråd innan så du vet vad jag menar. mycket av dagens "feminism" i Sverige är en globalistisk agenda/ideologi. tack vare detta är det mycket svårare för unga män att träffa tjejer och många mår dåligt. är sjukt trött på att samhället skuldbelägger mig och andra män, och ser oss som onda individer som är kvinnofientliga vilket inte är fallet. trött på all denna skitsnack. men blir glad när jag ser att det finns tjejer som dig som inte är hjärntvättad av det feministiska narrativet.
Citera
2021-08-27, 20:41
Medlem
Citat:
Hej!

Jag har varit på många arbetsplatser i Sverige av olika slag och typ aldrig stött på att det diskuteras någon feminism. Visst kanske nån enstaka gång i lunchrummet eller vad fan som. Är liksom inget problem att vara kritisk mot feminism och säga "nej tack" till det där. Jag tycker det låter som du är lite som en ung vegan fast istället en antifeminist och jämnt och ständigt ska ta upp det du propsar för i allt och alla sammanhang. Skit i att prata om det så ska du se det ordnar sig.
Citera
2021-08-27, 23:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av noixdecoco
Jag har varit på många arbetsplatser i Sverige av olika slag och typ aldrig stött på att det diskuteras någon feminism. Visst kanske nån enstaka gång i lunchrummet eller vad fan som. Är liksom inget problem att vara kritisk mot feminism och säga "nej tack" till det där. Jag tycker det låter som du är lite som en ung vegan fast istället en antifeminist och jämnt och ständigt ska ta upp det du propsar för i allt och alla sammanhang. Skit i att prata om det så ska du se det ordnar sig.

Skrev denna tråd för länge sedan och den har varit död ett tag. Vad får dig att tro att jag inte förändras och att jag har kvar samma åsikter?
Skrev detta inlägg mest för att jag störde mig på diskussionerna i kafferummet som mammor höll älta på med, speciellt om det var två där skulle det diskuteras saker och det lät bara dumt om man inte höll med som kvinna. Men vet du, jag är en lösningsorienterad person så slutade ta fika när dessa två var där. Enkelt.
Senast redigerad av --cory 2021-08-27 kl. 23:35.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in