2006-05-29, 04:56
Medlem
Nirps avatar
Jo, nu är det så att jag ådragit mig ett "förmodat" båtbensbrott, ska in och göra magnetröntgen om några timmar för att se om det verkligen är en båtbensfraktur. Lite trist eftersom jag antagligen kommer att få gå med gips i 2-3 månader.

Nu tänkte jag fråga er om ni vet om det går att operera den här skiten istället? Om jag kan, på något sätt, förkorta läktiden så att inte hela sommaren blir förstörd?

Förresten, är det någon som har koll på om vanliga piercingsmycken (titan?) går att ha vid en magnetröntgen? Vore jobbigt om de blev tvungna att knipsa sönder mina piercingar när jag kommer dit... =)

Tack på förhand!

PS. Om det är någon som är intresserad så bröt jag den i måndags (en vecka sedan) när jag skejtade och höll på. Trodde att det bara var en stukning till dagen efter då jag knappt kunde röra handleden och då var det bara att åka in till sjukhuset för att se efter. Skulle kört magnetröntgen i fredags men jag missade den tiden... DS.
Citera
2006-05-29, 05:16
Medlem
Hin Håle.s avatar
Operera? Menar du att de skall sätta in titanskruvar bara för att du vill slippa gipset? Tror knappast det kommer ske. Gipset skulle du nog inte slippa ändå.

Hursomhelst, jag bröt min handled för ett par år sedan. Det gjorde satans ont. Ingenting som kunde misstas för en stukning. Fick gå med gips 8+10v (trillade efter 8v och fick gipsa om).

Varför kallas det båtbensfraktur?
Citera
2006-05-29, 05:27
Medlem
Nirps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hin Håle.
Operera? Menar du att de skall sätta in titanskruvar bara för att du vill slippa gipset? Tror knappast det kommer ske. Gipset skulle du nog inte slippa ändå.

Hursomhelst, jag bröt min handled för ett par år sedan. Det gjorde satans ont. Ingenting som kunde misstas för en stukning. Fick gå med gips 8+10v (trillade efter 8v och fick gipsa om).

Varför kallas det båtbensfraktur?

Skulle vara skönt me titanskruvar, om tiden med gips blev kortare.

Jag har brutit handleden förut, men då tror jag att det var strålbenet som bröts, bara 3-4 veckor i gips.

Man måste väl kalla det någonting, egentligen heter det Fractura scaphoideum enligt FASS.
Citera
2006-05-29, 09:04
Medlem
fbes avatar
Os scaphoideus kallas båtbenet på svenska.
Citera
2006-05-29, 11:50
Medlem
Titan går bra vid en MRT-undersökning, du bör dock berätta att dom finns och var dom evt sitter. Andra metaller kan vara magnetiska, så om du är osäker på materialet så är det bäst att du talar om det.

Båtbenet = os scaphoideum, för att vara petig. :-)
Citera
2006-05-29, 12:21
Medlem
Nirps avatar
Nyss hemkommen från sjukan och MR visade att jag INTE hade någon båtbensfraktur, vilken lycka! Blev riktigt jäkla glad när läkaren berättade det och jag fick plocka bort gipshelvetet, nu blir det till att skejta i eftermiddag!

Piercingsmyckena var f.ö. inget problem alls, kunde bli lite varma enligt de som skötte MR men det märktes inte alls. =)
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in