2021-05-13, 19:37
Bannlyst
Skrev ett långt inlägg i morse om en vän som försvann i morse.
Raderade inlägget då ingen svarade, skriver gärna om det om nån som är insatt om självmord, depression och insättning av massa mediciner.

Min vän försvann alltså utan skor, pengar lr nåt annat än sin mobil i morse.
Nån som vill och kan svara på frågor om detta?
Citera
2021-05-13, 20:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Marion86
Skrev ett långt inlägg i morse om en vän som försvann i morse.
Raderade inlägget då ingen svarade, skriver gärna om det om nån som är insatt om självmord, depression och insättning av massa mediciner.

Min vän försvann alltså utan skor, pengar lr nåt annat än sin mobil i morse.
Nån som vill och kan svara på frågor om detta?

Vad är det du undrar?
Det är vanligt med ett försämrat mående vis inställning av psykofarmaka, psykos är en ovanlig biverkning.
Suicidtankar kan absolut öka vid insättning.
Är du orolig för att din vän planerar att ta lovet av sig eller är i annan fara bör du kontakta polisen /psykakuten i din stad.
Citera
2021-05-13, 20:59
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Emot87
Vad är det du undrar?
Det är vanligt med ett försämrat mående vis inställning av psykofarmaka, psykos är en ovanlig biverkning.
Suicidtankar kan absolut öka vid insättning.
Är du orolig för att din vän planerar att ta lovet av sig eller är i annan fara bör du kontakta polisen /psykakuten i din stad.

Redan gjort det, alltså kopplat in polis.
Vad jag undrar är vad som får en människa som aldrig haft psykiska problem innan den depression, gå upp 5 på morgonen och fly en familjemedlems hus utan att ens ha skor på sig, där han var trygg och bodde sen nån vecka.
Han har alltså inget med sig och är försvunnen sen i morse, inga vänner att ta sig till.
Om man vill ta livet av sig brukar man väl inte agera så desperat?
Citera
2021-05-13, 21:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Marion86
Redan gjort det, alltså kopplat in polis.
Vad jag undrar är vad som får en människa som aldrig haft psykiska problem innan den depression, gå upp 5 på morgonen och fly en familjemedlems hus utan att ens ha skor på sig, där han var trygg och bodde sen nån vecka.
Han har alltså inget med sig och är försvunnen sen i morse, inga vänner att ta sig till.
Om man vill ta livet av sig brukar man väl inte agera så desperat?

Bra.
Nej det låter konstigt.
Men jag vet ju ingenting om denna person så svårt att uttala sig då.

Kanske kan fråga de som såg honom sist hur de uppfattade honom, en psykotisk person beter sig inte rationellt och det brukar märkas, brukar inte heller gå så snabbt om de inte är ex en drogutlöst psykos.
Hade han telefonen med sig kan anhöriga ligga på polisen om att pejla den, något de inte är glada för att göra, men finns det risk att personen är i fara för sitt liv så gör de det. (vilket det skulle kunna vara med tanke på det du beskriver)
Citera
2021-05-13, 21:46
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Emot87
Bra.
Nej det låter konstigt.
Men jag vet ju ingenting om denna person så svårt att uttala sig då.

Kanske kan fråga de som såg honom sist hur de uppfattade honom, en psykotisk person beter sig inte rationellt och det brukar märkas, brukar inte heller gå så snabbt om de inte är ex en drogutlöst psykos.
Hade han telefonen med sig kan anhöriga ligga på polisen om att pejla den, något de inte är glada för att göra, men finns det risk att personen är i fara för sitt liv så gör de det. (vilket det skulle kunna vara med tanke på det du beskriver)

Ursäkta mitt svar dröjde.
Han var tydligen som vanligt igår, alltså som hans vanliga nya jag som deprimerad, men inte sämre.
Han stod sen tidigare på imovane, nyinsatta är remorom , sertalin och Oxascand.
Polisen har pingat mobilen utan resultat.
Detta är så otroligt olikt honom, känns inte bra.
Citera
2021-05-14, 00:18
Medlem
Det är ju inte helt ovanligt att de symptom man får SSRI för förstärks de första veckorna av behandlingen. Har du exempelvis ångest så kan den bli 100 gånger värre vid insättning och likaså med depression.

Det som i din väns fall kanske motsätter teori om ökad ångest är oxascanden vännen fått eftersom den borde ta ner insättningsbiverkningar.

Bra att polisen är involverad och letar efter din vän.

Om en person är suicidal är den inte alltid speciellt rationell heller och skulle kunna bete sig märkligt eller för den delen inte märkligt alls.

Hoppas att din vän kommer tillrätta välbehållen och att vännen inte skadat sig själv på något sätt.
Citera
2021-05-14, 04:51
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Stayalivee
Det är ju inte helt ovanligt att de symptom man får SSRI för förstärks de första veckorna av behandlingen. Har du exempelvis ångest så kan den bli 100 gånger värre vid insättning och likaså med depression.

Det som i din väns fall kanske motsätter teori om ökad ångest är oxascanden vännen fått eftersom den borde ta ner insättningsbiverkningar.

Bra att polisen är involverad och letar efter din vän.

Om en person är suicidal är den inte alltid speciellt rationell heller och skulle kunna bete sig märkligt eller för den delen inte märkligt alls.

Hoppas att din vän kommer tillrätta välbehållen och att vännen inte skadat sig själv på något sätt.

Tack för svar, varit försvunnen i snart ett dygn, jag tror inte det kommer sluta väl.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in