2021-05-13, 04:48
Medlem
Har aldrig fattat det med galenskap, hur en människa som är frisk helt plötsligt kan bli galen.
Typ att se människor som inte finns där och hitta på saker som inte är sanna förutom för sig själva.

Det sista nämnda är dock vanligt i andra sammanhang av till synes friska människor.
Citera
2021-05-13, 10:07
Medlem
Idiotsveriges avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nyfikenpaallt
Har aldrig fattat det med galenskap, hur en människa som är frisk helt plötsligt kan bli galen.
Typ att se människor som inte finns där och hitta på saker som inte är sanna förutom för sig själva.

Det sista nämnda är dock vanligt i andra sammanhang av till synes friska människor.

En människa som uppfattas som galen kan i vissa fall bara veta/förstå så mycket mer än andra så att det uppstår en kognitiv dissonans över vad denna säger. Då kan denne verka galen. I själva verket kan det vara resten som är galna eller helt enkelt okunniga och verka galna och idiotiska för den "galne".

Så det är en definitionsfråga.

Hur vet du att det inte finns något där den galne säger? Han kanske har utvecklat någon förmåga att se in i andra dimensioner som överlappar med denna.

Riktigt galna personer är nog svårare att hitta än dessa.
Citera
2021-05-13, 13:48
Medlem
Triplefaces avatar
Det du beskriver är symptom av psykossjukdomar. Schizofreni är den vanligaste. Det är en genetisk sjukdom som oftast bryter ut i 20-25 årsåldern. Drabbar ca 1 % av befolkningen.

Det är normalt sett inget man kan bli fri från, men det finns mediciner som lindrar besvären.

Bipolär sjukdom är en annan vanlig psykisk sjukdom som orsakar depressiva och maniska perioder. Psykos kan också inträffa.
Citera
2021-05-13, 13:49
Medlem
Citat:

Galenheten handlar väl om psykos.
Citera
2021-05-13, 13:53
Medlem
Enoch.Thulins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sorgensvart
Galenheten handlar väl om psykos.
För den som är frisk men vill känna på en släng av psykos så brukar det räcka att hålla sig vaken 2-3 dygn i sträck. Då börjar man se & höra en massa som inte finns i verkligheten.
Citera
2021-05-13, 23:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Idiotsverige
En människa som uppfattas som galen kan i vissa fall bara veta/förstå så mycket mer än andra så att det uppstår en kognitiv dissonans över vad denna säger. Då kan denne verka galen. I själva verket kan det vara resten som är galna eller helt enkelt okunniga och verka galna och idiotiska för den "galne".

Så det är en definitionsfråga.

Hur vet du att det inte finns något där den galne säger? Han kanske har utvecklat någon förmåga att se in i andra dimensioner som överlappar med denna.

Riktigt galna personer är nog svårare att hitta än dessa.

Problemet är inte bara att personen inte ser något utan i sammanband med detta oftast beter sig ologiskt.
För folk som ser människor som inte andra ser, brukar kallas medium. Men många medium är ju oftast normala i övrigt därav inte galna.
Citera
2021-05-13, 23:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tripleface
Det du beskriver är symptom av psykossjukdomar. Schizofreni är den vanligaste. Det är en genetisk sjukdom som oftast bryter ut i 20-25 årsåldern. Drabbar ca 1 % av befolkningen.

Det är normalt sett inget man kan bli fri från, men det finns mediciner som lindrar besvären.

Bipolär sjukdom är en annan vanlig psykisk sjukdom som orsakar depressiva och maniska perioder. Psykos kan också inträffa.

Skrämmande om det stämmer att 1 procent av befolkningen, det är väldigt hög siffra.
Citera
2021-05-13, 23:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Enoch.Thulin
För den som är frisk men vill känna på en släng av psykos så brukar det räcka att hålla sig vaken 2-3 dygn i sträck. Då börjar man se & höra en massa som inte finns i verkligheten.

Har vart vaken, så länge utan någon psykos massa ggr.
En gång testade jag 5 dagar och det gör jag aldrig igen men av helt andra anledningar en att se en massa som inte finns.
Citera
2021-05-14, 13:25
Medlem
Enoch.Thulins avatar
Citat:
Har vart vaken, så länge utan någon psykos massa ggr.
En gång testade jag 5 dagar och det gör jag aldrig igen men av helt andra anledningar en att se en massa som inte finns.
Ok. Själv börjar jag höra skumma ljud under det tredje vakna dygnet.
Citera
2021-05-15, 03:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Enoch.Thulin
Ok. Själv börjar jag höra skumma ljud under det tredje vakna dygnet.

Olika kroppar reagera olika förmodligen. Jag jobbar natt så min sömn brister rätt ofta så det kanske är att jag är van vi vara vaken många timmar.
Men jag vet hur jag kände den gången, som jag var vaken 5 dygn, då var jag inte riktigt människa och det gör jag aldrig om igen. Sen kan det berott på att jag drack kopiösa mängder Red Bull också.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in