2021-05-12, 13:46
Medlem
Tjenare någon som har lust att hjälpa mig med några frågor till min filosofikurs? Skulle uppskatta all hjälp

Hur ser Nietzsche på livet och människan (Gud är död, övermänniskan, vilja till makt m.m.)? Och Kierkegaard (ångest, subjektiva sanningar, gudstro, tre livsstadier)? Vad anser du att det finns för likheter, skillnader och fördelar och nackdelar med de bägges livssyn?
2021-05-12, 15:04
Medlem
Bonnatorps avatar
Nietzsches uttryck om att "Gud är död" inte ett uttryck om att gud inte finns, utan egentligen i sin hela omfattning:

"Gud är död. Gud förblir död. Och vi har dödat honom.
Hur ska vi trösta oss själva, mördare av alla mördare?
Vad som var det heligaste och mäktigaste av allt som världen ännu har ägt har blivit till döds under våra knivar: vem ska torka bort detta blod från oss?
Vilket vatten finns det för oss att rengöra oss själva?
Vilka försoningsfestivaler, vilka heliga spel ska vi uppfinna?
Är inte storheten i denna gärning för stor för oss?
Måste vi inte själva bli gudar bara för att verka värda det?"

Det Nietzsche menade var att hela idén om Gud är nödvändig för att uppbär ett moraliskt mönster, och man åtar sig till fullo detta uppbärande om man påstår sig inte tillbe Gud.
Just "Vilket vatten finns för att rena oss själva" pekar på vilket kapitalt felsteg man egentligen gör i att med berått mod separera sig från Gud, och att det helt enkelt inte går att rätta sig inför.
Man är och förblir den ultimata syndaren med det valet, om man håller fast vid det valet.
Senast redigerad av Bonnatorp 2021-05-12 kl. 15:09.
2021-05-12, 15:12
Medlem
InnesIs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gwuee
Tjenare någon som har lust att hjälpa mig med några frågor till min filosofikurs? Skulle uppskatta all hjälp

Hur ser Nietzsche på livet och människan (Gud är död, övermänniskan, vilja till makt m.m.)? Och Kierkegaard (ångest, subjektiva sanningar, gudstro, tre livsstadier)? Vad anser du att det finns för likheter, skillnader och fördelar och nackdelar med de bägges livssyn?

Den här hemsidan beskriver allt du undrar vad gäller fakta. Jämförelser kan du göra själv utifrån detta.

http://gymnasiefilosofi.se/download/...ta8_170801.pdf (sidan 81-99).
2021-05-12, 19:04
Moderator
Ruskigbusss avatar
Kirkegaard - (FB) Sören Kirkegaard - filosof (samlingstråd)
Nietzsche - (FB) Friedrich Nietzsche - filosof (samlingstråd)

Tråd låst.
/Mod

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in