2021-05-12, 13:31
Medlem
JymdKjams avatar
Citat:
Ursprungligen postat av trottwell
Vet du vad modus operandi betyder?
På vilket sätt passar det in i den här löjliga gissningstråden?

Jan E brukar köpa stora och dyra saker. Motsatsen till Jante, liksom. Det är hedersamt, anser jag.

HM-familjen skulle aldrig köpa något sånt här. Det är inte deras tillvägagångssätt.

Men det här är inte vilken lyxyacht som helst. Den är anpassad för utforskning och naturvetenskapliga expeditioner. Som uppdraget att bärga skeppsklockan från HMS Hood...! Därför var den svårsåld.

Jag gissar på den okände läkemedelsmiljadären FP. Han verkar passa bäst.
Senast redigerad av JymdKjam 2021-05-12 kl. 13:52.
2021-05-12, 14:15
Medlem
Drozds avatar
Jag tippar på rederikungen Dan Sten Olsson, en av Sveriges rikaste och drivande i Stena-imperiet. Han har dessutom ett stort intresse för sjöfart och maritima frågor och är enligt Wikipedia medlem i Kungliga Örlogsmannasällskapet. Det skulle kunna ge en någorlunda rimlig förklaring till köpet av ett superlyxigt "forskningsskepp". Och säkert är det något bolag i Stena som köpt båten och inte han själv privat.
2021-05-12, 14:32
Medlem
Men var någonstans står det att det är en svensk som köpt Octupus. Den ligger ute som till salu nu.
2021-05-12, 15:13
Medlem
Triremers avatar
Octopus är riktigt cool. Inte vräkig som arabernas superyachter utan istället som gjord för äventyr.
Det finns många sjuka båtar ute till salu. Lady Moura är till salu just nu: https://camperandnicholsons.com/luxu...lohm-voss-1990

Jag gissar på Torbjörn Törnqvist. Har noll belägg men han är miljardär och gillar båtar. Kanske ifs främst segelbåtar.
2021-05-12, 15:21
Medlem
trottwells avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Merode67
Men var någonstans står det att det är en svensk som köpt Octupus. Den ligger ute som till salu nu.

Exakt så!

Jag ställde frågan tidigare, naturligtvis fick jag inget svar.
Tråden hör inte hemma i privatekonomi, snarare papperskorgen.
2021-05-12, 15:35
Medlem
Kumabjorns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av trottwell
Uppges av vem?

Finns det några som helst trovärdiga källor till att köparen är svensk?

Diskretion är del av min hederskodex.

Men det finns en YT video som nämner det.
2021-05-12, 15:36
Medlem
Det räcker inte långt med en högsta vinst på Eurojackpot då.
2021-05-12, 15:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kumabjorn
Diskretion är del av min hederskodex.

Men det finns en YT video som nämner det.
Det är ju bara ett ryckte inte mycket substans i det och långtifrån såld är väl därför den ligger ute till salu för att den inte är såld.
2021-05-12, 16:20
Medlem
SvenEastmans avatar
Fy, yachter och dylika, onödiga och groteska, påfund är bland det värsta jag vet. Vem det än nu är som har köpt den så är människan hemsk. Bygg ett vackert segelfartyg för pengarna istället.
2021-05-12, 18:37
Medlem
Ingen aning vem som köpt den men förstår inte varför någon privatperson oberoende av hur mycket pengar man har är intresserad av binda sådana extrema summor i en yacht. Går ju hyra ett par veckor per år och slippa allt besvär och löpande utgifter. Undantaget är väl ifall man tänker bo på den största delen av året.
Senast redigerad av sidsix 2021-05-12 kl. 18:42.
2021-05-12, 20:33
Medlem
Sam.Boyds avatar
Opersonligt. Måste vara skittråkigt o dyrt att åka runt med den där.
2021-05-12, 20:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SvenEastman
Fy, yachter och dylika, onödiga och groteska, påfund är bland det värsta jag vet. Vem det än nu är som har köpt den så är människan hemsk. Bygg ett vackert segelfartyg för pengarna istället.

Vi skiter i vad du tycker..

Till ämnet, efter man såg dom där 2 länkarna så måste jag säga att båten såg ändå riktigt intressant ut, även om den är såld. Till Sverige, så tror jag det inte är gjort av en privatperson.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in