2021-05-10, 23:20
Medlem
Jag har nyligen funnit intresse för att börja minea på fritiden och drar in uppskattningsvis 7 dollar per dygn. Om jag sedan skulle vilja konvertera detta till kronor och sätta in på ett bank konto hur fungerar det då med deklaration? Har letat runt lite på internet och på vissa ställen står det att man inte behöver betala någon skatt på hobby verksamhet så länge man inte har en inkomst över 20 008 kr per år (2021) och på andra ställen så står det att allt man "gräver upp" ska deklareras. Om det sista nu stämmer är det ens värt att hålla på när man behöver hålla koll på alla transaktioner osv eftersom att det mer var en kul grej som drar in lite extra cash utöver studie bidrag.

Ursäktar i förtid om detta kanske är självklart jag är som sagt fortfarande novis när det kommer till krypto och deklarationer.

- Ankan
Citera
2021-05-10, 23:27
Medlem
Trollfeeders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ankan140
Jag har nyligen funnit intresse för att börja minea på fritiden och drar in uppskattningsvis 7 dollar per dygn. Om jag sedan skulle vilja konvertera detta till kronor och sätta in på ett bank konto hur fungerar det då med deklaration? Har letat runt lite på internet och på vissa ställen står det att man inte behöver betala någon skatt på hobby verksamhet så länge man inte har en inkomst över 20 008 kr per år (2021) och på andra ställen så står det att allt man "gräver upp" ska deklareras. Om det sista nu stämmer är det ens värt att hålla på när man behöver hålla koll på alla transaktioner osv eftersom att det mer var en kul grej som drar in lite extra cash utöver studie bidrag.

Ursäktar i förtid om detta kanske är självklart jag är som sagt fortfarande novis när det kommer till krypto och deklarationer.

- Ankan

Minar du så är det skatt på inkomsten. Den utgår från vad kursen var när du minade. Sjukt störigt, men så är det.

Sen när du säljer skattar du ytterligare på försäljningen.
Citera
2021-05-10, 23:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Trollfeeder
Minar du så är det skatt på inkomsten. Den utgår från vad kursen var när du minade. Sjukt störigt, men så är det.

Sen när du säljer skattar du ytterligare på försäljningen.

Det var det jag misstänkte finns det någon smidig lösning på att hålla koll på allt sådant?
Citera
2021-05-10, 23:34
Medlem
Citat:
Hittade du ingen hjälpsam information bland de befintliga trådarna?
https://www.flashback.org/sok/?so=weight&query=skatt&f=465&sp=0
Citera
2021-05-10, 23:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av anders197503
Hittade du ingen hjälpsam information bland de befintliga trådarna?
https://www.flashback.org/sok/?so=weight&query=skatt&f=465&sp=0

Nej tyvärr inte det sägs lite olika och dom flesta föreslår skattefusk.
Citera
2021-05-10, 23:47
Medlem
Citat:

- Ankan

Enkelt, skatta inte.

/Killer
Citera
2021-05-10, 23:50
Medlem
Citat:
Nej tyvärr inte det sägs lite olika och dom flesta föreslår skattefusk.

För att skattesystemet är löjligt men har för mig att det är 30% som ska taxeras, jag föreslår att du säljer endast det du behöver och behåller resten i din wallet och när du känner att det är dags kan du byta ut det mot kontanter.
Citera
2021-05-11, 01:15
Medlem
Vad är mining
Citera
2021-05-12, 19:03
Medlem
Jag minar själv via Nicehash och för över dem till Binance som jag har ett Visa kort hos som jag kan köpa saker med.
Du behöver deklarera och skatta för den minade krypton på en T2 (hobbyverksamhet).
Och när du köper saker för din minade krypto behöver du deklarera och skatta vid vinst på en K4.
Jag gjorde ett offline program som räknar ut allt och som ger mig en K4 och T2 till deklarationen.
Det finns Koinly också som är online men det kostar runt 2000Kr/år.
Citera
2021-05-12, 19:30
Medlem
Normalt 30% på det minade beloppet - statlig inkomstskatt på kapital, konverterat till SEK, i det ögonblick du har kryptovaluta på en plånboksadress du förfogar över.

Det kan dock bli närmare 60% istället, om Skatteverket av godtycke eller helt rättfärdigt anser att din miningverksamhet handlar om förvärvsarbete (inkomst av näringsverksamhet), t.ex. för att arbetsinsatsen för att konstruera miningverksamheten varit påtaglig och tagit mycket av din tid.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in