2021-05-10, 19:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av .Void
Men... det finns garanterat folk med stor inhängnad mark som både har resurser, vilja och kunskap att låta vargen växa upp till ett bra liv. Skamligt hur vissa saker hanteras i Sverige.

Helt lugnt att slå livet ur dig då, eller. kaReri182, idioter är nämligen inte en hotad art.

Att du kallar mig idiot för att jag framför en personlig åsikt är upp till dig. Hur som helst är jag beredd att ställa upp på vilken test som helst närhelst du önskar som kan ge en objektiv bedömning av min status i den frågan.
Citera
2021-05-10, 20:02
Medlem
Bluebeast72s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Spurr
Hur tänker DU här?

Till ämnet: Tycker att det var hårt att avliva den. Om inget annat så hade väl någon djurpark varit ett alternativ.
Precis som det står!

Ett vargliv är lika mkt värt som en människas. Vilka är vi o bli bödlar över ett vackert vilt djur som levde här långt innan vi tog oss rätten o besudla dess mark o liv?
Citera
2021-05-10, 20:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kaReri182
Att du kallar mig idiot för att jag framför en personlig åsikt är upp till dig. Hur som helst är jag beredd att ställa upp på vilken test som helst närhelst du önskar som kan ge en objektiv bedömning av min status i den frågan.
Du klarade tyvärr inte testet om du tycker det är lugnt och "bara bra" om en valp blir dödad. "Det finns ju hela 365 vargar i Sverige redan". 365!

Dessa saker, vilt, natur & djurhantering kan klart skötas mycket bättre.

Sen om du bara slängde ur dig något för att du hade en dålig dag eller minut är det en annan sak... det gör väl alla någon gång.
Senast redigerad av .Void 2021-05-10 kl. 20:09.
Citera
2021-05-10, 20:09
Medlem
rubin22s avatar
Citat:
Naturvårdföreningens (förmodar att du läste länken) uppgifter är dels ett år gamla och dels felaktiga utifrån den inventering som gjordes 2019-2020. Det rätta antalet var 365 individer och det räknas inte som en hotad art. Årets siffror kommer att vara ännu högre enl förhandsuppgifter från personer som deltagit i inventeringen.
Men det är ju en fortsatt hotad art.
Länka vart det står att den inte är en hotad art i Sverige år 2021?
Citera
2021-05-10, 20:09
Medlem
LuluBrooksies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bluebeast72
Precis som det står!

Ett vargliv är lika mkt värt som en människas. Vilka är vi o bli bödlar över ett vackert vilt djur som levde här långt innan vi tog oss rätten o besudla dess mark o liv?
Nej ett djurliv är inte lika mycket värt som ett människoliv. Frågs vem som helst. Fråga jägare. Fråga tingsrätts- och hovrätts juridiska personal.
Citera
2021-05-10, 20:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bluebeast72
Precis som det står!

Helt klart. Utan människan skulle det ekologiska hjulet fungera. Människan är den felande länken och tror sig vara berättigad att sätta sig över djur och natur.
Citera
2021-05-10, 20:18
Medlem
Valpen var nog nyfödd och övergiven av tiken av en eller annan anledning. Valparna föds den här tiden, så den måste ha varit väldigt liten, och då är det inte lätt att se om det är en hund el varg.
Citera
2021-05-10, 20:33
Medlem
Doktordonkas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Solitud
Varför valde man att döda ungen, är det någon som vet det?
Förmodligen för att ingen djurpark kunde/ville ta emot den eller för att den, som någon skrev tidigare i tråden (obekräftat?) att den var skadad.

Det finns nått lite tragikomiskt i det hela. Det är väldigt många som hatar varg djupt och innerligt, så det var väl tur att det var de som hittade den och inte nån jägare.

När de är sådär små så kan de bli lite halvtama. Dock totalförbjudet pga helt tama blir de inte, och ett vilt djur som är "halvtamt" kan gå bananas och med tanke på hur många som skadas av hundar varje år så är inte en varg som gosedjur rätt utan risken för olyckor med tråkig utgång är stor.
Citera
2021-05-10, 20:55
Medlem
cece123s avatar
Citat:
Nu har jag över huvud taget inte haft någon synpunkt på hur vargvalpen avlivades utan tycker bara att det var bra att den avlivades. Jag hade inte ens klagat om ungarna från HVB-hemmet hade slagit ihjäl vargen.

Vargen är inte en hotad art i Sverige. Finns nog ingen annan djurart som naturvårdsverket har sådan koll på som på vargen och stammen är reglerad till ett visst maxantal. Överskrids det, vilket det gör i aktuellt område, råder skyddsjakt.

Vore ju inte fel om man gav ungdomarna från HVB hemmet varsin spruta, så att de fick somna in, de är ju inte direkt utrotningshotade och hotar bara Sveriges ekonomi och kommer förmodligen inte bidra till något bra i Sverige, bara kosta pengar. Mycket pengar.

Dessa ungdomar verkade ju helt tappade som inte lärt sig hur man ska bete sig i skogen och var var de anställda från HVB hemmet när de var på utflykt?
Citera
2021-05-10, 21:04
Medlem
Varför avlivade man vargen? Världens slöseri. Hade säkert gått att hitta en lösning på det.
Citera
2021-05-10, 21:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LuluBrooksie
Nej ett djurliv är inte lika mycket värt som ett människoliv. Frågs vem som helst. Fråga jägare. Fråga tingsrätts- och hovrätts juridiska personal.

..och du är ju inte lika mycket värd som din granne. Fråga grannen bara!
Citera
2021-05-10, 21:20
Medlem
Snaidistens avatar
Citat:
På vilket sätt är det tragiskt? Nu hann den ju inte göra någon skada innan den ändå hade skjutits vid nästa års skyddsjakt.

Nästa års tjuvjakt menar du väl.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in