Flashback bygger pepparkakshus!
2021-05-10, 06:43
Bannlyst
Jag har en gamla accesspunkt , den är inte ansluten till något nät utan jag tänkte ansluta den till en vanlig dator, där alla som koppla upp sej emot accesspunkten skickas till en och samma sida, dvs man skall inte komma vidare ut på nätet. Utan jag vill bara ha en informationssida som man får upp, som ett intranät.

Det har jag är en gamla router och en gamla dator. Tänkte köra debian på datorn. Att installera Apache och sånt är inga problem.

Men hur konfigurerar man för att uppnå resultatet enligt ovan?
Senast redigerad av Niggers 2021-05-10 kl. 06:49.
Citera
2021-05-10, 07:59
Medlem
hasenfrasens avatar
Det finns många sätt att flå en katt på. https://www.quora.com/How-can-I-redirect-all-traffic-going-through-a-router-to-a-specific-IP-address-on-the-network-also

Eftersom du inte specificerar routerfabrikat/modell är det omöjligt att ge handfasta råd.
Citera
2021-05-10, 08:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Niggers
Jag har en gamla accesspunkt , den är inte ansluten till något nät utan jag tänkte ansluta den till en vanlig dator, där alla som koppla upp sej emot accesspunkten skickas till en och samma sida, dvs man skall inte komma vidare ut på nätet. Utan jag vill bara ha en informationssida som man får upp, som ett intranät.

Det har jag är en gamla router och en gamla dator. Tänkte köra debian på datorn. Att installera Apache och sånt är inga problem.

Men hur konfigurerar man för att uppnå resultatet enligt ovan?

Du behöver konfigurera Linux iptables eller nftables. Nu är inte jag någon expert på det här, så kan inte garantera att dessa syntax fungerar.

Kod:
iptables -t nat -A PREROUTING -i eth0 -p tcp --dport 80:443 -j DNAT --to-destination 192.168.1.10

Kod:
nft add rule nat prerouting iif eth0 tcp dport { 80, 443 } dnat 192.168.1.10
Citera
2021-05-10, 12:57
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av hasenfrasen
Det finns många sätt att flå en katt på. https://www.quora.com/How-can-I-redirect-all-traffic-going-through-a-router-to-a-specific-IP-address-on-the-network-also

Eftersom du inte specificerar routerfabrikat/modell är det omöjligt att ge handfasta råd.

Måste man göra något i routern? Om man koppla linux datorn på WAN porten och fånga upp all trafik där. Eller tänker jag fel?
Citera
2021-05-10, 14:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Niggers
Måste man göra något i routern? Om man koppla linux datorn på WAN porten och fånga upp all trafik där. Eller tänker jag fel?

Om det är en konsumentrouter så kan du glömma att försöka konfigurera den. Om den har stöd för någon tredjeparts firmware typ DD-WRT eller OpenWrt, så går det att utföra i brandväggen. Annars så får du dirigera all trafik till Debian datorn via DHCP och ange den datorn som default gateway. Sedan lägger du brandväggsregeln i Debian burken som gör att HTTP/HTTPS trafiken fångas upp och skickas till sin egen IP adress.

Det går också att använda sig av en Captive Portal. Här är en enkel variant som använder iptables.

Klicka på .py filen så ser du att den använder samma brandväggsregel som jag postade innan det här inlägget.

https://github.com/nikosft/captive-portal
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in