2021-05-10, 00:37
Medlem
Yashimikitos avatar
Hur många av er här inne använder flashcards?
Hur många av er här inne använder anki programmet?
Använder ni memory palace eller loci metoden?

jag vill memorera 1000 saker på 3 dagar och undrar ifall någon har en template eller memory palace som ja kan få låna? eller måste jag skapa en helt egen sådan?
finns det program som kan skapa en sådan memory palace.
Citera
2021-05-10, 09:47
Medlem
Flashcards använder jag. Men det beror ju på inom vilket ämne också. Men om det bara handlar om att memorera inför en tenta så är flashcards perfekt. Går snabbt och enkelt och kunskapen sitter ett tag, men sen glömmer man bort allt.
Citera
2021-05-27, 16:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Yashimikito

jag vill memorera 1000 saker på 3 dagar och undrar ifall någon har en template eller memory palace som ja kan få låna? eller måste jag skapa en helt egen sådan?
Stoppuret på mobilen. Den hindrar en från att börja fippla med annat på den och man får garanterat 8h gjort innan man går och lägger sig. Dubblade mitt studietempo en kurs så.

Plugga hemma. Allt tar tid på campus.

Läs rubriker, underrubriker och innehållsförteckning så man kan prioritera läsningen till det mest aktuella.
Citera
2021-05-27, 18:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Yashimikito

Anki är flashcards + spaced repetition.

Använder samtliga ovan + lite pomodoro och annat krimskrams.

Vad är dina 1000 saker? Spelar ganska stor roll över hur man bör strukturera upp det.

Men det är väl bara sätta sig och stoppa mental korv då det är lite sent nu att börja ödsla tid på allt för komplicerade strategier och åtaganden. Så gå av Flashback / slå sönder din router / börja kötta.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in