Citat:
Jag tycker inte att etnicitet bör spela någon roll i svensk politik. Men eftersom du ständigt återkommer med dina antisemitiska konspirationsteorier och ditt svammel om "judisk identitetspolitik" (även i inlägget jag nu svarar på) krävs det ibland ett förtydligande på den här punkten.
Att ta avstånd från postmodernismens relativism innebär inte att man "godkänner premisser om universella sanningar", men väl att man anser att det finns en objektiv verklighet som vi alla har att förhålla oss till. Poppers rationalism är empirisk, inte apriorisk. Hypoteser om verkligheten och vad som är sant eller inte måste alltid testas genom försök.
Om du inte vill ses som antisemit bör du sluta med ditt svammel om judar. Vad gäller postmodernism, så skrev du ju själv tidigare i tråden att du har en "postmodern uppfattning". Jag tolkade det som att du som etnonationalist gillar den postmodernistiska identitetspolitiken. Men förtydlga gärna vad du menar med att du har en "postmodern uppfattning".
Vilket trams. Popper försvarade det öppna samhället där olika åsikter bryts mot varandra, och det gör jag också. Vilken "antidemokratisk repression" syftar du på? Observera att jag som liberal inte tycker att medlemskap i rasistiska organisationer ska förbjudas, även om jag starkt ogillar rasister.
Mera trams. Om jag hade makten skulle dagens Sverige se helt annorlunda ut. De problem vi brottas med idag, som stora mängder svårintegrerade invadrare, har till stor del skapats av postmodernistiska politiker.
OK, du vill alltså ha en revolution. Är du medveten om hur de flesta revolutioner slutar? Det var inte utan orsak som Jacques Mallet du Pan skrev att revolutionen äter sina barn.
Själv tror jag precis som Popper på det demokratiska samtalet i ett öppet samhälle. Samt på ett reformistiskt program där samhället förbättras steg för steg genom demokratiska beslut.
Att ta avstånd från postmodernismens relativism innebär inte att man "godkänner premisser om universella sanningar", men väl att man anser att det finns en objektiv verklighet som vi alla har att förhålla oss till. Poppers rationalism är empirisk, inte apriorisk. Hypoteser om verkligheten och vad som är sant eller inte måste alltid testas genom försök.
Om du inte vill ses som antisemit bör du sluta med ditt svammel om judar. Vad gäller postmodernism, så skrev du ju själv tidigare i tråden att du har en "postmodern uppfattning". Jag tolkade det som att du som etnonationalist gillar den postmodernistiska identitetspolitiken. Men förtydlga gärna vad du menar med att du har en "postmodern uppfattning".
Vilket trams. Popper försvarade det öppna samhället där olika åsikter bryts mot varandra, och det gör jag också. Vilken "antidemokratisk repression" syftar du på? Observera att jag som liberal inte tycker att medlemskap i rasistiska organisationer ska förbjudas, även om jag starkt ogillar rasister.
Mera trams. Om jag hade makten skulle dagens Sverige se helt annorlunda ut. De problem vi brottas med idag, som stora mängder svårintegrerade invadrare, har till stor del skapats av postmodernistiska politiker.
OK, du vill alltså ha en revolution. Är du medveten om hur de flesta revolutioner slutar? Det var inte utan orsak som Jacques Mallet du Pan skrev att revolutionen äter sina barn.
Själv tror jag precis som Popper på det demokratiska samtalet i ett öppet samhälle. Samt på ett reformistiskt program där samhället förbättras steg för steg genom demokratiska beslut.
Dina egna ord dömer dig. Till skillnad från dig behöver jag inte fabulera och extrapolera utan kan analysera det du faktiskt skriver och hur det inte stämmer överens med dina egna premisser.
Mitt projekt är en balanserande svensk identitetspolitiks normalisering, i meningen att svensk folkrätt och tribalism beskrivs på lika, universella villkor med annan partikularistisk identitetspolitik och nationalism. Detta eftersom varje empiri visar att andra ingrupper agerar så i mångkulturella sammanhang och om svenskt kollektiv inte gör det, drabbas svenska individer.
Ett konkret exempel som mycket väl kan bli en stridslinje inom ett "konservativt" block är den om etniskt hat mot svenskar. Som läget är nu är detta inget som får utrymme i media, debatt eller politik. Däremot får etniskt hat mot judar MYCKET stort utrymme - vilket leder till att resurser fokuseras på en sak och samtidigt riktas bort från ett annat område.
Varför ser verkligheten ut så? Alltså i den vetenskapligt verifierbara meningen att det går att mäta och räkna antalet judiskt identitetspolitiska partsinlagor och resulterande lagar och skattekronor och jämföra med antalet texter på ledarsidor om det etnisk motiverade hatet mot svenskar och anslagna resurser.
Varför ska svenska barn förnedringsrånas med etniska motivationer utan att en spade ska kallas en spade, men judisk utsatthet leda till specifika åtgärder och solidaritetsförklaringar? Varför problematiseras inte att blont hår och vit hud blir en trigger för hat på grund av stereotypisering av vita människor som historiska förövare i populärkultur och skolundervisning, medan skräcken att stereotypiserande av muslimer ska skada den muslimska individen?
Det är alltså projektet: Att förankra svensk identitetspolitik och utsatthet för andras ressentiment och stereotypisering, i exempel på hur annan identitetspolitik förekommer och hur andras fördomar och kollektivisering av svenskar kan ta sig uttryck. Inte begränsat till judar, men löpande proportionellt och kumulativt till hur verkligheten och debatten visar sig.
Då visar det sig att Open Society-liberalen Regulus ser själva det induktiva exemplifierandet av judisk identitetspolitik och dubbla måttstockar för svensk identitetspolitik som problematiskt och antisemitiskt! Det spelar ingen roll att jag aldrig kommer med svepande generaliseringar eller stereotypiseringar, utan staplar komparativa mätpunkter på synliggörande/osynliggörande, partiskhet/krav på opartiskhet på varandra. Istället för att besvara vad jag säger, är det väsentliga att jag påpekar och hävdar något som går mot en universell och evigt given premiss om att aldrig kritisera judar i något sammanhang utan att löpa risken att kallas antisemit.
Du anser t ex att det är en konspirationsteori att judisk identitetspolitik påverkar amerikansk utrikespolitik och agerar själv fotsoldat mot sanningssökandet genom att antisemitstämpla, precis som Israels ambassadör som kallade Anna Lindh antisemit. Alternativt anser du med honom att det bara är tillåtet för judar själva att kritisera Israel, men haram för icke-judar.
Detta får som sagt konsekvenser. Att det i USA beskrivs som en antisemitisk trope att lobbyister för Israel köper amerikanska politikers stöd med pengar de ger till amerikanska politiker, leder i förlängningen till att palestinska barn dör I Gaza. Om den israeliska lobbyn kritiserades, alternativt att det funnits en resursstark palestinsk lobby med balanserande inflytande i media och över sociala plattformar, hade USA:s politik sett annorlunda ut.
Du fallerar alltså på två nivåer. För det första existerar det inget ensidigt liberalt sökande efter sanning, för det andra är det inte vad du pysslar med. Du är 100% relativist och propagandist för en a priori-premiss om vad som är rätt och det går inte att resonera med dig. Du är här för att diktera, inte diskutera.
Citat:
En person som kletar "brunhöger" och andra epitet, kanske ska tala med små bokstäver om vad som är missledande.
Soros var en elev till Popper och för det kanske mest centrala arvet vidare: En självutnämnd, bokstavligt antidemokratisk klick tar sig rätten att definiera vad som är "intolerans" som inte ska tolereras. Denna Sanning om vad som är "rasism", "öppet samhälle", "fri media", "antisemitism", "islamofobi", "patologi" finns ingen möjlighet att överklaga i högre instans, för den högre instansen saknas.
Migrationen var det t ex bara rasister som motsatte sig och rasister ska inte få bestämma över ett öppet samhälle. QED.
Samma metod och attityd exemplifierar du ju här, varför det är korrekt att kalla dig en Open Society-liberal.