Citat:
Ursprungligen postat av
kossemu
Tack för ett utförligt svar! Jag har fått min diagnos nyligen så jag har altid bara tänkt att det hypomana är så det är när jag mår bra och att jag sedan sakta förfaller igen. Jag tror det viktigaste jag tar till mig från ditt inlägg är att det kan ta tid innan det blir bra. Det behövde jag höra. Också det här med att försöka identifiera vissa tecken och be en anhörig att hjälpa mig identifiera när jag är för rusig.
Jag har nu tagit den nya medicinen, Venlafaxin (SNRI) i lite mer än 2 veckor, med dos som höjts var 5e dag från 37mg till 150mg. Förutom det tar jag Escitalopram (SSRI) 20 mg, vilket är maxdos. Apotekaren var lite ojj-ig när jag hämtade ut medicinerna för att det inte är vanligt att toppa en maxdos med en annan serotonin-stimulerande medicin, så jag är på min vakt, men jag tror att läkaren helt enkelt bara vill få ur mig ur denna depression nu eftersom vi provat Quetiapine och Lamotrigine utan att det hjälpt.
Förstår vad du säger om att man inte vill göra nånting åt det. Hypomani är ju precis vad man behöver när man har en depressiv episod att städa upp efter, men som jag förstår bidrar svägningen till att man får nästa depressiva episod. Jag ska ha tålamod och eventuellt tala med min läkare om det här med att jag inte sover håller i sig. Tack så mycket!
Jag har kämpat med detta i många år... upp och ner. Men ändå lite bättre för varje gång. Jag har haft många bra år helt utan medicin men corona krisen fällde mig (är iva syrra).
Jag är nog lite ovanlig eftersom jag inte äter stämningsreglerare. Jag har gett mig fan på att klura ut mig själv
Något jag lärt mig:
Sömn är livsnödvändigt. Om du måste i perioder (t ex när du ställer in nya mediciner) ta sömnmedicin för att kunna göra en kortare period, gör det då.
Rutiner är livsnödvändigt. Frisk luft och natur dagligen är livsnödvändigt. Att äta och dricka och ta hand om dig.
Depressionen är ofta inte det farliga för mig. För då tenderar jag be om hjälp - får rätt så destruktiva tankar.
Problemet för mig är hypomani. Har som tur är bara blivit manisk en gång i mitt liv. Det var så hemskt att dit vill jag aldrig mer.
Men det är lätt att rida lite för långt på den hypomana viben och det slutar tyvärr ofta i en depression.
Det låter lite som du är inne i en rapid cykling period, så kan det vara med medicinerna - men det bör gå över. Var som sagt observant på det. Skriv gärna ngr dagars dagbok så du kan se din förändring och diskutera det med din läkare.
Skaffa dig en bra terapeut. KBT är bra för oss.
Det går att leva ett väldigt gott och varierat liv trots detta. Du ÄR inte bipolär. Du har bioplär sjukdom. Med rätt medicin och inställning så fixar du det.