2021-05-09, 12:46
Medlem
maxorrs avatar
Hejsan !

I ccleaner finns en fil-dublettsökare (i verktyg) för alla dokument, filmer, musik, program)) som scannar efter kopior som jag alldrig använt förr men tänkte det var dax nu.

Ni har säker som jag flera externa HDD på flera terabyte som är av den mekaniska typen (ej SSD) där man vill överföra innehållet i PCn till HDD.

Tyvärligt nog är externa HDD helt värdelös ang att själv registrera ifall den kopierar dubletter ifrån datorn så det kopierar friskt hur många kopior som helst på sin sida med ev tillägg som (1)(2) .. (3) .

1. Jag vet iaf inte om man kan köra nåt program emellan pc och extern hårddisk som undviker detta ?

Efter ca 2 timmars sökande av CCleaner så hittade den massor med dubletter kanske 3 ggr på extern hdd och 1 gång i datorn. Såklart vill jag bli veck/radera då 3 av 4 filer och behålla en på externa hdd i mitt fall.

Nu när ccleaner hade sökt klart så går det inte radera filerna fast jag bockar av dom som jag vill radera i 1000 tals. "En del av filerna togs ej bort" och det stämmer väl, för den tar inte bort nåt i stort sätt som bilder, dokument, pdf som är kopior mm?

Den har dock lyckas lokalisera filerna i D: och C:

Jag vet att det finns många gratis appar för nedladdning ang "duplicerade filerscanner och raderare" så ska väl tanka hem en fungerande utan kostnad 2. (vilken?)

3. men varför hakar ccleaner upp sig på att jag inte får radera dubletter som jag vill ?
Citera
2021-05-09, 15:07
Medlem
holmiums avatar
Citat:
Ursprungligen postat av maxorr
Hejsan !

I ccleaner finns en fil-dublettsökare (i verktyg) för alla dokument, filmer, musik, program)) som scannar efter kopior som jag alldrig använt förr men tänkte det var dax nu.

Ni har säker som jag flera externa HDD på flera terabyte som är av den mekaniska typen (ej SSD) där man vill överföra innehållet i PCn till HDD.

Tyvärligt nog är externa HDD helt värdelös ang att själv registrera ifall den kopierar dubletter ifrån datorn så det kopierar friskt hur många kopior som helst på sin sida med ev tillägg som (1)(2) .. (3) .

1. Jag vet iaf inte om man kan köra nåt program emellan pc och extern hårddisk som undviker detta ?

Efter ca 2 timmars sökande av CCleaner så hittade den massor med dubletter kanske 3 ggr på extern hdd och 1 gång i datorn. Såklart vill jag bli veck/radera då 3 av 4 filer och behålla en på externa hdd i mitt fall.

Nu när ccleaner hade sökt klart så går det inte radera filerna fast jag bockar av dom som jag vill radera i 1000 tals. "En del av filerna togs ej bort" och det stämmer väl, för den tar inte bort nåt i stort sätt som bilder, dokument, pdf som är kopior mm?

Den har dock lyckas lokalisera filerna i D: och C:

Jag vet att det finns många gratis appar för nedladdning ang "duplicerade filerscanner och raderare" så ska väl tanka hem en fungerande utan kostnad 2. (vilken?)

3. men varför hakar ccleaner upp sig på att jag inte får radera dubletter som jag vill ?

Det kan vara systemfiler eller filer som har attribut för skydd mot radering satta.

Filer ingår oftast i strukturer där filer med samma namn kan finnas i olika strukturer, man bör tänka sig för ett par varv innan man raderar dubbletter.
Citera
2021-05-09, 18:26
Medlem
maxorrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av holmium
Det kan vara systemfiler eller filer som har attribut för skydd mot radering satta.

Filer ingår oftast i strukturer där filer med samma namn kan finnas i olika strukturer, man bör tänka sig för ett par varv innan man raderar dubbletter.

Var borta några timmar till nu och hade på 2 andra program "duplicate finder" som var på under tiden jag var ute och är gratis.

Jätte värdelösa program eftersom det stannar vid 90 % på båda programmen men tar fruktansvärt mycket tid. Sen nåt kopia-raderar program som skulle vara gratis, men när man sökt i 30 minuter skulle det kosta att radera filerna.

Så man har alltså ingen chans att radera sina filer som man vill bli av med?
Varför uppfinner dom programmen isf är min fråga?
Sen bör ju såna program skilja på vad som är systemfiler eller inte och dokument, musik, film, ligger långt ifrån det i filändelser inkl man får ju alltid en bra specifikation pr fil och vars den ligger.

Vad tråkigt att man inte fick radera bort onödigt material .. ja de va det det

Auslogic Duplicate file finder 9 - skräp så varning
Duplicate Cleaner Pro 4.1.4 - skräp så varning utfärdas

Tack iaf för all "hjälp" i frågan, hej svejs
Senast redigerad av maxorr 2021-05-09 kl. 18:30.
Citera
2021-05-09, 21:47
Medlem
1FFs avatar
Citat:
Var borta några timmar till nu och hade på 2 andra program "duplicate finder" som var på under tiden jag var ute och är gratis.

Jätte värdelösa program eftersom det stannar vid 90 % på båda programmen men tar fruktansvärt mycket tid. Sen nåt kopia-raderar program som skulle vara gratis, men när man sökt i 30 minuter skulle det kosta att radera filerna.

Så man har alltså ingen chans att radera sina filer som man vill bli av med?
Varför uppfinner dom programmen isf är min fråga?
Sen bör ju såna program skilja på vad som är systemfiler eller inte och dokument, musik, film, ligger långt ifrån det i filändelser inkl man får ju alltid en bra specifikation pr fil och vars den ligger.

Vad tråkigt att man inte fick radera bort onödigt material .. ja de va det det

Auslogic Duplicate file finder 9 - skräp så varning
Duplicate Cleaner Pro 4.1.4 - skräp så varning utfärdas

Tack iaf för all "hjälp" i frågan, hej svejs

Det är inte programmen det är fel på det är något med filerna på disken. Kanske krypterade?

Låt programmen lista dubbletterna och radera manuellt så märker du vilka som inte kan tas bort. Undersök varför.
Citera
2021-05-09, 22:44
Medlem
maxorrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 1FF
Det är inte programmen det är fel på det är något med filerna på disken. Kanske krypterade?

Låt programmen lista dubbletterna och radera manuellt så märker du vilka som inte kan tas bort. Undersök varför.

Jo det är sk "gratis free trail eller helgratis programmen det är fel på" Dom jävlas med en

Dom spärrar en med både antal raderingar pr session inkl spärrar vissa funktioner att bara söka vissa typer av dokument men inte alla format et dokument kan ha ("pga av att man inte får hela paketet på prov") Samt det kajkade iofs upp sig när jag övergav datorn några timmar, så det slirade på 90%, ev skärmsläckarläget som var boven, sig så körde en vända till.

Av 4 program dög iaf 1 hyffsat program som: Auslogic Duplicate finder 9 (gratis)

Bästa sättet är egentligen att föra över rubb som stubb till en extren hdd på tex 3 TB sen börja genomsöka den efter kopior. Jag går mest på datum tid samt filstorlek sen för att försäkra mig att det är en 100% copycat men ivf var det total 488 GB som var kopior på 2 hdd med total 6 TB (inga filmer)

Jag antar att en av mina hdd får ta så mycket stryk nu som den rasar väl efter jag behandlat den så hårt i flera timmar som "valv-hdd" överföringar

Nä jag har låst upp alla krypteringar "file locker app" innan duplicerings sökningen
Citera
2021-05-09, 22:59
Medlem
maxorrs avatar
Citat:

Har du tex bra koll på hur man tex kan dubbelchecka på tex bilder som kategorie?
- Låt säga jag har en mapp som heter bilder sorterat i en extern hdd. Sen lösa bilder där inkl undermappar med titlar med bara bilder eller printscreens etc.

-(Jag har inte så stökigt att jag blandar bilder med dokument osv..)

-Nu har jag skapat en mapp på skrivbordet där jag överfört dupliceringar "Jag kallar mappen skräpbilder" ifrån skräpkorgen ifrån duplicerings appen som har gjort klart sitt jobb att radera kopior till skräpkorgen.

-Nu vill jag dubbelchecka med den mappen till på skrivbordet "skräpbilder" med extern hdd mappen "bilder sorterade"

-Jag klickar på "bilder sorterade" huvudmappen för bilder, sen drar jag mappen "skräpbilder" till den att kopiera....

-Frågan är nu kommer min externa hdd att reagera på att jag kopierar dubletter igen tillbaka genom att skriva att nu är det exakt alla filer likadan så vill du skriva över eller skippa?

-----
Det jag vill veta är hur själva hdd upptäcker kopior igen för ifall jag kopierar direkt i hdd utan att först öppna mappen bilder kommer den nog inte "känna av" kopiorna eller ska jag bara dra den til mappen bilder i hdd eller ska jag specifikt öppna undermappar. Hur funkar avkänningsfunktionen?
Senast redigerad av maxorr 2021-05-09 kl. 23:05.
Citera
2021-05-10, 09:05
Medlem
1FFs avatar
Citat:
Har du tex bra koll på hur man tex kan dubbelchecka på tex bilder som kategorie?
- Låt säga jag har en mapp som heter bilder sorterat i en extern hdd. Sen lösa bilder där inkl undermappar med titlar med bara bilder eller printscreens etc.

-(Jag har inte så stökigt att jag blandar bilder med dokument osv..)

-Nu har jag skapat en mapp på skrivbordet där jag överfört dupliceringar "Jag kallar mappen skräpbilder" ifrån skräpkorgen ifrån duplicerings appen som har gjort klart sitt jobb att radera kopior till skräpkorgen.

-Nu vill jag dubbelchecka med den mappen till på skrivbordet "skräpbilder" med extern hdd mappen "bilder sorterade"

-Jag klickar på "bilder sorterade" huvudmappen för bilder, sen drar jag mappen "skräpbilder" till den att kopiera....

-Frågan är nu kommer min externa hdd att reagera på att jag kopierar dubletter igen tillbaka genom att skriva att nu är det exakt alla filer likadan så vill du skriva över eller skippa?

-----
Det jag vill veta är hur själva hdd upptäcker kopior igen för ifall jag kopierar direkt i hdd utan att först öppna mappen bilder kommer den nog inte "känna av" kopiorna eller ska jag bara dra den til mappen bilder i hdd eller ska jag specifikt öppna undermappar. Hur funkar avkänningsfunktionen?

Tyvärr har jag ingen bra koll alls på denna funktions... funktion. Vilken för övrigt sköts av Windows.

Men följande är en sida med gott anseende i alla sina göranden så läs och prova - https://www.techsupportalert.com/bes...le-remover.htm
Citera
2021-05-12, 10:19
Medlem
maxorrs avatar
Citat:
Tyvärr har jag ingen bra koll alls på denna funktions... funktion. Vilken för övrigt sköts av Windows.

Men följande är en sida med gott anseende i alla sina göranden så läs och prova - https://www.techsupportalert.com/bes...le-remover.htm

Jag tackar för tipsen för andra filsökningsappar av klonade filer.

Jag anser väl att det är ganska vanligt att man kopierar klonade filer eller mycket snarlika ganska ofta genom att bara dra ifrån laptopen till en extern hdd så det förekommer nog väldigt ofta. Ifall man då inte har nåt "insticksprogram" i den externa hdd eller laptopen där man får sina filer analyserade relativt snabbt vid transaktionen av filer från punkt a till b.

Såklart kan man som du säger göra så att windows upptäcker dubletter när man drar filer ifrån pcn hdd till en extern hdd. Men det krävs vissa villkor då som ska uppfyllas för "upptäckten" som att man tex exakt drar dubbletter till exakt rätt mapp (position) där den klonade filen ligger eller tom under mapp. Först då reagarer windows på att du drar över kopior antar jag att det går till

Det man skulle önska är att windows "får korn" på detta oavsett var jag drar de klonade filerna på en extern hdd som har redan dessa filer men med ev tillägg på slutet (1) (2) eller små skillnader

Men istället så måste man köra ett dublicerings program före man flyttar över så att säga (för att radera) men man kan ju specifiera sig där iaf ang om det är dokument, bilder, eller videos man söker kopior av

Finns det ev nåt vad det kallas "insticksprogram" jag kan lägga in i externa hdd eller windows egen op program som analyserar kopior bättre ?

Mvh
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in