Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2021-05-09, 15:40
  #13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mystikernsmystik
Jag funderar på att köpa via avanza som certifikat, varför bör jag eller inte göra det?, vad ser ni som för och nackedlar med det?.

Min fördel är att det är superenkelt, smidigt, svenskt, och lätt att följa samt se marknaden.

Negativt är väl att du inte har riktiga bitcoin utan ett certifikat så du är bara med på spelet. fast funkar spelet så tycker jag inte att det spelar roll, samt att du måste köpa ett certifikat vilket är sjukt dyrt istället för att köpa 0.0001 BTC vilket kanske är en 100kronors sedel tex, så ser jag deft.

Förutom det som redan nämnts tar du även en kreditrisk mot emitenten, dvs utgivaren av certen.
Citera
2021-05-09, 17:23
  #14
Medlem
zeligs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fittslem
Sorry skrev fel först, keepass är det https://keepass.info/

Keepass utvecklas knappt längre. Mitt tips är att kolla på opensource varianten keepassxc
Citera
2021-05-09, 17:53
  #15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mystikernsmystik
Jag funderar på att köpa via avanza som certifikat, varför bör jag eller inte göra det?, vad ser ni som för och nackedlar med det?.

Min fördel är att det är superenkelt, smidigt, svenskt, och lätt att följa samt se marknaden.

Negativt är väl att du inte har riktiga bitcoin utan ett certifikat så du är bara med på spelet. fast funkar spelet så tycker jag inte att det spelar roll, samt att du måste köpa ett certifikat vilket är sjukt dyrt istället för att köpa 0.0001 BTC vilket kanske är en 100kronors sedel tex, så ser jag deft.

Fördelar:
- Enkelt,
- Slipper skatt på 30% om du kör ISK
(- man stödjer tekniken och det fundamentala om man nu känner att det är plus)

Nackdelar:
- Du har inte den riktiga "varan"
- Kan inte handla 24/7 då certifikaten endast kan handlas under börsens öppettider.

Sen hur snabbt köp och säljordrar går igenom vet jag inget om.
Citera
2021-05-09, 18:17
  #16
Medlem
Kurt-Beritzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrGeeky
Förutom det som redan nämnts tar du även en kreditrisk mot emitenten, dvs utgivaren av certen.

Förvisso, men det är starka ägare bakom så det borde anses som väldigt låg risk, speciellt i en bullrun
Citera
2021-05-17, 21:57
  #17
Medlem
FemKiloGulds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mystikernsmystik
Jag funderar på att köpa via avanza som certifikat, varför bör jag eller inte göra det?, vad ser ni som för och nackedlar med det?.

Min fördel är att det är superenkelt, smidigt, svenskt, och lätt att följa samt se marknaden.

Negativt är väl att du inte har riktiga bitcoin utan ett certifikat så du är bara med på spelet. fast funkar spelet så tycker jag inte att det spelar roll, samt att du måste köpa ett certifikat vilket är sjukt dyrt istället för att köpa 0.0001 BTC vilket kanske är en 100kronors sedel tex, så ser jag deft.
Certifikat ska i allra högsta grad undvikas alltid vid långsiktiga investeringar. Detta då utställaren kan alltid dra in certifikatet och då sker en tvångslikvidation.

Dessutom ser jag inte riktigt poängen med att investera i ett certifikat i någonting som kan handlas med istället för med SEK. Till exempel så börjar det mer och mer bli vanligt att kunna handla varor och tjänster med Bitcoin. Om du köper ett certifikat så förlorar du möjligheten att på ett enkelt sätt använda dina Bitcoins till konsumtion.

Just att använda sina coins till konsumtion är ett bra sätt att undvika beskattning. Rent krasst så anser Skatteverket att köp av varor/tjänster genom Bitcoin innebär en avyttring och ska tas upp till beskattning. Men jag är inte överens om deras ställningstagande och dessutom kan de inte bevisa var och när en avyttring sker vid förvärv av varor/tjänster såvida inte en direktrapportering görs av företagen som accepterar Bitcoin som betalningsmedel (verkar inte ske i dagsläget).

Nej, personligen anser jag att det bästa är att göra direktinvesteringar i Bitcoin. Skaffa Coinbase och ansök om kreditkortet. Då kan du använda dina Bitcoins precis överallt (förutom på obemannade bensinstationer av någon anledning).
Citera
2021-05-17, 22:06
  #18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av RealFtalkNY
Har lite Bitcoin och funderar på förvaring. I nuläget har jag dom på en trezor cold storage.


Med det sagt vore det ju fint att ha dom på en mer centraliserad plattform med säkerhetsrutiner, försäkringar osv.


Med det sagt undrar jag hur ni förvarar era Bitcoin? Lägger ni de exempelvis på Kraken?



Om ni väljer cold storage, hur förvarar ni era backup-nycklar?

förvarar mina HEX på en Ledger Nano X som är sammanlänkad till mitt Metamask extension när som behövs.
Citera
2021-05-17, 22:47
  #19
Medlem
ponnylover99s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FemKiloGuld
Just att använda sina coins till konsumtion är ett bra sätt att undvika beskattning. Rent krasst så anser Skatteverket att köp av varor/tjänster genom Bitcoin innebär en avyttring och ska tas upp till beskattning. Men jag är inte överens om deras ställningstagande och dessutom kan de inte bevisa var och när en avyttring sker vid förvärv av varor/tjänster såvida inte en direktrapportering görs av företagen som accepterar Bitcoin som betalningsmedel (verkar inte ske i dagsläget).

Du kan börja med att läsa igenom den här twitter-tråden: https://twitter.com/AsaMariaHedberg/...19903347625984

https://www.svt.se/nyheter/inrikes/s...tt-utreda-bort

Citat:
Den lagändring som gör bedrägeriet omöjligt kallas omvänd moms. Under de gångna åren har den införts för mobilhandel i en rad EU-länder, och Skatteverket har då noterat en tydlig ökning av mobilkopplade momsbedrägerier i Sverige (se faktaruta).

Även den svenska regeringen har initierat en omvänd momsplikt på handel med mobiltelefoner, men vi är sena på frågan och ändringen kommer inte att träda i kraft förrän den 1 april i år. Detta eftersom näringslivet behöver en förberedelsetid, enligt finansminister Magdalena Andersson (S).
Citera
2021-05-17, 23:57
  #20
Medlem
FemKiloGulds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ponnylover99
Du kan börja med att läsa igenom den här twitter-tråden: https://twitter.com/AsaMariaHedberg/...19903347625984

https://www.svt.se/nyheter/inrikes/s...tt-utreda-bort
Du får vara mer specifik eftersom av det lilla jag orkade titta igenom så handlar detta om moms. Moms ska alltid ske vid försäljning av varor och tjänster (med vissa undantag) vid inhemsk konsumtion. Bitcoin är momsbefriat. Det innebär att när du säljer Bitcoin ska du inte slå på moms oavsett när försäljningen sker. Så när du köper en vara med Bitcoin så har du inte rätt att dra av på momsen för den köpta varan eftersom utgående moms kan enbart kvittas mot ingående moms. Det förutsätter då att du erbjuder andra tjänster som du kan kvitta momsen mot.

Med detta förstår jag inte vad du menar med det du vill ha sagt eftersom det inte har med någonting av det jag skrivit att göra.

Det jag pratar om är när Bitcoinförsäljning sker genom K4 redovisning, det vill säga när intäkten tas upp som kapitalintäkt.
__________________
Senast redigerad av FemKiloGuld 2021-05-18 kl. 00:00.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback