• 1
  • 2
2021-05-09, 15:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Koko2
Yes nu vill ha inte det, han vill åka med oss andra detta året.

Frågan kvarstår ju om det kommer vara samma sak att ta en lån när man har en säkerhet, Som att ta ett blankolån? Blankolån borde väl ha högre krav?

Men sen kanske inte en vattenskoter räknas som en säkerhet överhuvudtaget.

Saker som sjunker fort i värde räknas inte som säkerhet. Det är därför banker är hårda med sådana lån.
väldigt ofta så säljs saken man köpt med stor förlust och då har man ändå kvar lånet.
Citera
2021-05-09, 16:09
Medlem
Citat:
Är det samma krav?

Min vän är 23 år, har jobbat sen nov 2020 och har fast jobb nu, han jobbar natt och tjänar 30.000 innan skatt!

Inga betalningsanmärkningar, inga skulder varken till CSN eller liknande , är svensk medborgare, helt svensk

Nu kommer det löjliga han sökte lån på Swedbank och blev nekad pga senaste deklarationen var för låg, men det är inte så konstigt då han studerade.

Lendo.se inga förslag

Andra sidor wasa kredit och såna skit sidor, inga förslag.

Han ringde dom och dom säger att dom går på senaste deklaration. Han har alltså fast jobb och tjänar 30.000 men får inte låna 50.000:-

Har 2 frågor, om han vill köpa något på avbetalning tex vattenskoter och betalar 20% I kontantinsats och försöker ta resten på avbetalning kommer det vara samma krav där och han får ett nej?

När man kollar lyxfällan så tjänar vissa 15.000 men har lån på 600.000 i blankolån, hur är det ens möjligt om han inte ens får låna 25% av det på 30.000 i inkomst?

Jag vet andra som tagit lån som inte ens har jobb dom har varit arbetslösa i 10 månader. Och dom får lån på 150.000 för att dom deklarerat högt. Men dom har inget jobb eller råd att betala tillbaka???

Dom tänker väldigt efterblivet, men den viktiga frågan , om man blir nekad på blankolån kan man räkna med att bli nekad på avbetalning då?

Man blir nekad ett blancolån pga förutsättningarna man ansöker på och där är lönen ETT instrument man går på.

Om du själv gör samma uträkning som banken så ser du helt plötsligt hur du behöver lägga upp din ansökan för att det ska gå igenom.

Parametrarna är lön, utgifter, storlek på lån, återbetalningstid, ränta.
(Lönen och återbetalningstid avgör hur mkt du får låna).

Att inte folk, 2021, förstår att man går till en bank med ett affärsförslag som ska passa båda parter, är för mig en gåta.
Senast redigerad av Bruz-Lee 2021-05-09 kl. 16:12.
Citera
2021-05-09, 16:52
Medlem
_killahs avatar
Citat:
Yes nu vill ha inte det, han vill åka med oss andra detta året.

Frågan kvarstår ju om det kommer vara samma sak att ta en lån när man har en säkerhet, Som att ta ett blankolån? Blankolån borde väl ha högre krav?

Men sen kanske inte en vattenskoter räknas som en säkerhet överhuvudtaget.

Då får han väl låna från de mer oseriösa, tex Svea Ekonomi eller Blue Step.
Citera
2021-05-09, 16:52
Medlem
miikoss avatar
Att man får ett blancolån eller inte, påverkar inte möjligheten att få eller bli nekad avbetalning.

Bägge bedöms separat.

Att man inte har deklarerad inkomst leder till att man inte klarar av automatiska kreditbedömningar, men man kan ev. klara en manuell kontroll, ex. om man har tillvidareanställning med tillräcklig hög lön.

Men då måste man ansöka manuellt, oftast inte på nätet.

Kan väl ibland vara något lättare att få avbetalning än blancolån. Detta då räntan kan vara högre, och ibland så kan saken som köps fungera som säkerhet.

Men det är långt ifrån säkert. Jag erbjöds Blancolån av banken på 25 000 kr, när jag studerade utan att jobba, men avbetalningar erbjöds jag endast 5 000 - 10 000 kr på.
Citera
2021-05-09, 19:46
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Bruz-Lee
Man blir nekad ett blancolån pga förutsättningarna man ansöker på och där är lönen ETT instrument man går på.

Om du själv gör samma uträkning som banken så ser du helt plötsligt hur du behöver lägga upp din ansökan för att det ska gå igenom.

Parametrarna är lön, utgifter, storlek på lån, återbetalningstid, ränta.
(Lönen och återbetalningstid avgör hur mkt du får låna).

Att inte folk, 2021, förstår att man går till en bank med ett affärsförslag som ska passa båda parter, är för mig en gåta.

Det är 2021, det är corona, allt görs på internet
Citera
2021-05-09, 19:50
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Pottkusken
Saker som sjunker fort i värde räknas inte som säkerhet. Det är därför banker är hårda med sådana lån.
väldigt ofta så säljs saken man köpt med stor förlust och då har man ändå kvar lånet.

Tur att vattenskoter inte tappar många kronor i värde då
Citera
2021-05-09, 22:11
Medlem
Citat:
Det är 2021, det är corona, allt görs på internet

Ditt svar har exakt noll med mitt svar att göra.

Tror du att jag har haft huvudet i sanden sen Jan -2020?
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in