2021-05-08, 20:31
Medlem
Rozenkvartss avatar
Befinner mig på en arbetsplats där jag är otroligt uppskattad. Jag har otroliga kollegor, trevligare och mer engagerade än jag varit med om förut. Jag har en central roll och känner i princip hela gänget på ett mer personligt plan. Enda nackdelen är lönen. Den är rent ut sagt skit och de gör allt för att hålla min yrkeskategoris lön nere. Om jag flyttar på mig vet jag att jag kan höja mig mellan 2-4000 och detta kan jag göra några gånger för att få en mer skälig lön.

Frågan är...lönar det sig i längden om jag blir kvar där jag är, får mer och mer ansvar osv men inte mer i lön. Eller slösar jag på min kompetens genom att ge mer än jag får. Samtidigt är trivsel otroligt viktigt och jag tivs sååå bra på mitt jobb och tvekar på att jag kommer trivas såhär bra på något annat ställe.
Citera
2021-05-08, 20:43
Medlem
ThetingGoezWilds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rozenkvarts
Befinner mig på en arbetsplats där jag är otroligt uppskattad. Jag har otroliga kollegor, trevligare och mer engagerade än jag varit med om förut. Jag har en central roll och känner i princip hela gänget på ett mer personligt plan. Enda nackdelen är lönen. Den är rent ut sagt skit och de gör allt för att hålla min yrkeskategoris lön nere. Om jag flyttar på mig vet jag att jag kan höja mig mellan 2-4000 och detta kan jag göra några gånger för att få en mer skälig lön.

Frågan är...lönar det sig i längden om jag blir kvar där jag är, får mer och mer ansvar osv men inte mer i lön. Eller slösar jag på min kompetens genom att ge mer än jag får. Samtidigt är trivsel otroligt viktigt och jag tivs sååå bra på mitt jobb och tvekar på att jag kommer trivas såhär bra på något annat ställe.

Hej!

Som jag förstår, är löneförhandling ej tillgänglig på din arbetsplats? Trots att de riskerar bli av med kompetens. Ställ krav mot din arbetsgivare eller säg upp dig. Mer ansvar, mer betalt - fair deal.

Frågan är också om du kan klara dig utan de 2-4000? Du kan säkerligen få ett nytt jobb och få bättre betalt, men kommer det vara en lika bra arbetsplats?

Detta är ett mysterium som vi nästan alla får uppleva - ibland är det allra bäst att gå vidare mot det okända.

All lycka till!
Citera
2021-05-08, 20:46
Medlem
maxatdunders avatar
Se över dina utgifter istället för inkomsten... Jag hade aldrig bytt till ett annat jobb för 2000 kr
Citera
2021-05-08, 20:48
Medlem
Rozenkvartss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ThetingGoezWild
Hej!

Som jag förstår, är löneförhandling ej tillgänglig på din arbetsplats? Trots att de riskerar bli av med kompetens. Ställ krav mot din arbetsgivare eller säg upp dig. Mer ansvar, mer betalt - fair deal.

Frågan är också om du kan klara dig utan de 2-4000? Du kan säkerligen få ett nytt jobb och få bättre betalt, men kommer det vara en lika bra arbetsplats?

Detta är ett mysterium som vi nästan alla får uppleva - ibland är det allra bäst att gå vidare mot det okända.

All lycka till!

Ja, alltså de håller liksom våra löner kollektivt på samma nivå, och andra i samma kategori har fått extra påslag för en del uppgifter som nu ska fasas ut. Men en vet ju att man inte kan ta bort lön om man inte tar bort uppgiften....men jo, trivs ju samtidigt som fisken i vattnet..
Citera
2021-05-08, 21:14
Medlem
Haha byt jobb för 4000. Loser
Citera
2021-05-08, 21:20
Moderator
Maviels avatar
Lite hamnat i samma sits.

efter 20 plus år bytte jag jobb - helt pga lönen som inte alls låg rätt - och pga arbetsmiljön som pga covid var helt orimlig.

Jobbat drygt ett år på en ny arbetsplats där jag fick upp min lön ganska rejält. Har dessutom världens bästa chef. Världens bästa kollegor. Och jag får möjligheten att vara med och påverka verksamheten direkt och driva projekt.

Nu hörde gamla jobbet av sig. Tiggde och bad mig om att komma tillbaka. Jag borde bara sagt nejtack.

Men dum som jag var så slängde jag till med ett löneanspråk och även anspråk och schema som jag tänkte att de aldrig i helvete går med på.

Dagen efter får jag höra: vi kör på det om du vill när kan du börja?

Så nu ställer jag lön mot trivsel.

Men har bestämt mig för att stanna - jag fick en jättebra löneökning fastän jag är rätt ny. Jag får göra saker jag inte gjort i regionen på 20 plus år.

Så lön är inte allt. Fundera. Väg allt.

Och om du väljer att lämna pga lönen - så stäng inga dörrar bakom dig. Se till att lämna allt så att du kan vända tillbaka om du väljer.
Citera
2021-05-08, 22:30
Medlem
quts avatar
Jag hade bytt av ren princip, skitsamma om det om det är 2000:-
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in