2023-09-25, 16:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rex144
Haha, visst är han en fantastisk spelare men det räcker inte med en stjärna. I Polens fotbollslandslag spelar Lewandowski och Polen tillhör inte topplagen.

Polen är extremt starka i offensiven men också blockerar väldigt bra. Inget lag har så stark bänk som Polen, varje spelare som byttes in gjorde bra ifrån sig. Polens bäste spelare Kurek var på bänken, lätt skadad, behövde inte komma in.
Inte bara Wilfred Leon, en polack vid namn Huber hade 5 serve äss.

Polen krossade europamästarna Italien i Rom med 3-0 så det var inget snack om saken.

Volleyboll är Polens nationalsport, Polen har en mycket stark liga... i år i Champions League finalen spelade två polska lag.

Jag förstår inte varför Sverige är så kassa i volleyboll, det är in inomhussport som borde passa svenskarna på grund av vädret. Det finns tusentals idrottshallar i Sverige där man hade kunnat spela volleyboll. Dessutom är det en formidabel publiksport.

Hallarna finns, men handboll, innebandy, basket och bordtennis i samma hallar har nog alla betydligt fler klubbar och aktiva. Volleybollen har sina lokala fästen men det räcker inte, skulle behöva bli stora i större städer. Såg dock nån siffra förut att det är fler tjejer än killar som spelar volleyboll i Sverige, antagligen kan det stiga i rang som damsport med Haak som draglok. Kanske kan man vara tredje största landslag bakom fotboll och handboll där framöver.
Citera
2023-09-25, 16:45
Medlem
rex144s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av frankkk
Hallarna finns, men handboll, innebandy, basket och bordtennis i samma hallar har nog alla betydligt fler klubbar och aktiva. Volleybollen har sina lokala fästen men det räcker inte, skulle behöva bli stora i större städer. Såg dock nån siffra förut att det är fler tjejer än killar som spelar volleyboll i Sverige, antagligen kan det stiga i rang som damsport med Haak som draglok. Kanske kan man vara tredje största landslag bakom fotboll och handboll där framöver.

Svenskar gillar att göra saker i grupp och volleyboll är inte en kontaktsport som handboll där man har mycket högre skaderisk.
Dessutom finns det gått om långa svenskar och svenskor.
Citera
2023-09-25, 16:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kongruensbojd
Tack för genomgången.

Volleyboll är lite lättare att hänga med i nu än det var när man själv spelade på gympan. Måste ha skett en del regeländringar sedan 90-talet?
Framförallt i slutet på just 90-talet ändrades det en hel del. Poängsystemet ändrades så man fick poäng även när motståndaren servade och samtidigt ändrades det så seten gick från 15 poäng till 25 poäng (förutom 5:e set). Liberopositionen tillkom också samt det blev tillåtet att röra bollen med andra kroppsdelar än händer/armar t.ex. fötter.

Förekommer dock lite olika regler även idag. Jag följer inte NCAA-volleyboll men vet att de t.ex. kör med helt andra regler för rotationer/byten än för internationell volleyboll (fler byten i NCAA och libron kan serva där).
Citera
2023-09-25, 17:45
Medlem
Alkibiadess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bzo
Framförallt i slutet på just 90-talet ändrades det en hel del. Poängsystemet ändrades så man fick poäng även när motståndaren servade och samtidigt ändrades det så seten gick från 15 poäng till 25 poäng (förutom 5:e set). Liberopositionen tillkom också samt det blev tillåtet att röra bollen med andra kroppsdelar än händer/armar t.ex. fötter.

Förekommer dock lite olika regler även idag. Jag följer inte NCAA-volleyboll men vet att de t.ex. kör med helt andra regler för rotationer/byten än för internationell volleyboll (fler byten i NCAA och libron kan serva där).

Är det lägre höjd för näten för damerna i NCAA? Jag följer egentligen inte NCAA-volleybollen men jag följer Nebraska State University Athletics (Huskers) i några andra idrotter och få därför med mig en del klipp från Nebraskas damvolleyboll-lag (som kanske är det bästa laget i USA just nu) och har funderat på om de har lägre höjd på sina nät.
Citera
2023-09-25, 22:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Alkibiades
Är det lägre höjd för näten för damerna i NCAA? Jag följer egentligen inte NCAA-volleybollen men jag följer Nebraska State University Athletics (Huskers) i några andra idrotter och få därför med mig en del klipp från Nebraskas damvolleyboll-lag (som kanske är det bästa laget i USA just nu) och har funderat på om de har lägre höjd på sina nät.
Var tvungen att googla det men NCAA-regelboken (https://www.ncaapublications.com/productdownloads/VBR23.pdf) säger 2,24 m näthöjd för damer vilket är samma som FIVBs internationella regler.

Går förresten att se en del NCAA-volleyboll på Volleyballworld TV nu för tiden om man har en prenumeration där (åtminstone en del matcher av de som ingår i "Big Ten"). Jag kollade lite på den där rekordmatchen med 90k+ i publiken (https://tv.volleyballworld.com/video/514922/omaha--nebraska--big-ten-2023--record-breaking-match) annars har jag dock inte sett mycket.
Citera
2023-09-27, 22:31
Medlem
Åhman/Hellvig verkar ha dragit sig ur Paris. Man träningsspelade mot Ask/Hölting Nilsson häromdagen på läger i Italien där även italienarna Lupo/Rossi varit på plats, så jag antar att man helt enkelt valt att VM-fokusera fullt ut som norrmännen. Aningen konstigt bara att förbundet skrev en liten införtext tidigare idag, dock utan kommentarer.

Även Qatar saknas i Paris.

VM i Mexiko spelas på hög höjd så det kan finnas anledning att åka dit och acklimatisera sig tidigt av flera anledningar. Den stora frågan är hur man schemamässigt kan ha flera veckors spelledigt för att sedan lägga en E16-tävling i Europa veckan före VM. Är ju som att man ber om att lag ska stå över.
Senast redigerad av frankkk 2023-09-27 kl. 22:34.
Citera
2023-09-28, 12:25
Medlem
Som väntat, med tanke på att de drog sig ur så sent, så är det tyvärr sjukdom som är anledningen, SVT Sport.

Ingen fara för VM uppger man men knappast någon bra uppladdning oavsett.
Citera
2023-09-28, 18:14
Medlem
Kedoxs avatar
Är Åhman/Hellvig redan rankade världstvåor? Det var fanimej snabbt jobbat!

Hur unga var Mol/Sørum som också är lite av ett unikum innan de rankades så högt? Inte lika unga väl.

Edit: Surrealistiskt att Sverige & Norge har de två bästa lagen i en sport som verkar vara sam som hetast i Brasilien och USA. Men Europa har tagit gigantiska kliv.
Senast redigerad av Kedox 2023-09-28 kl. 18:22.
Citera
2023-09-28, 19:40
Medlem
Stefan4s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kedox

Hur unga var Mol/Sørum som också är lite av ett unikum innan de rankades så högt? Inte lika unga väl.

Edit: Surrealistiskt att Sverige & Norge har de två bästa lagen i en sport som verkar vara sam som hetast i Brasilien och USA. Men Europa har tagit gigantiska kliv.

Ja, på Volleyball World Beach Pro Tour har åtminstone Europa varit den dominerande världsdelen under de senaste två åren, framför allt på herrsidan.

På herrsidan har Europa under 2023 tagit 25 turneringsvinster och 50 finalplatser, jämfört med övriga världens 13 vinster och 26 finalplatser.

Under 2022 tog de europeiska herrarna 31 turneringsvinster och 59 finalplatser, jämfört med övriga världens 14 vinster och 31 finalplatser.

På damsidan har Europa under 2023 tagit 17 turneringsvinster och 34 finalplatser, jämfört med övriga världens 20 vinster och 40 finalplatser.

Under 2022 tog de europeiska damerna 16 turneringsvinster och 38 finalplatser, jämfört med övriga världens 26 vinster och 46 finalplatser.
Citera
2023-09-29, 14:14
Medlem
SVT Sport hade ett inslag om det ökande intresset för volleyboll i Sverige.

Klipp: https://www.svtplay.se/klipp/KPB2Gy9/haak-effekten-svensk-volleybollboom
Artikel: https://www.svt.se/sport/volleyboll/volleyboom-efter-stjarnornas-succe-alla-far-inte-plats--q2o7fc
På bara fyra år har antalet lag i de svenska volleybollserierna ökat med 64 procent, enligt siffror från Svenska volleybollförbundet. Mellan 2019 och 2022 har mängden licensierade volleybollspelare i Sverige stigit med 20 procent.

I de siffrorna räknas inte alla de barn och ungdomar som samtidigt sökt sig till landets volleybollklubbar för att börja träna och spela i ungdomsserierna in.

– Vi märkte det här redan innan pandemin. Under pandemin gick antalet medlemmar i vår klubb upp med 25 procent, trots att verksamheten låg nere under en lång period, berättar Stefan Sjöström, klubbchef i landets största volleybollklubb, Lunds VK och fortsätter:

– När jag pratar med andra klubbledare runt om i Volleybollsverige så berättar de samma sak. Fler och fler vill spela volleyboll.
Citera
2023-09-29, 21:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kedox

Sörum är ju lite äldre. Mol var 21 när dom vann tourfinalen 2018, skulle tro att dom var världsettor senast efter det. Året efter var dom det definitivt.

VM-brons som 22-åring, OS-guld som 23-åring(VM-guld som 25-åring) för Mol - det har Åhman/Hellvig chansen att matcha.
Citera
2023-10-01, 21:03
Medlem
I avsaknaden av topp-3 lagen på plats vann Perusic/Schweiner i finalen mot Wickler/Ehlers i Paris. Noterbart annars hur svag tävling Partain/Benesh gjorde, torskade två i gruppen och vann sista i skilje för att ta sig vidare, sedan respass i 1/12 med stora siffror mot Nicolai/Cottava, som själva åkte ut i kvarten. Således svårt osäker form på amerikanerna in till VM.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in