Citat:
Ursprungligen postat av
frankkk
Frankrike blandade en del under Golden League men hade säkert huvudfokus här. Frågan är om det var en helt ny nivå mot Ukraina eller dessa som gick ned sig? Just Frankrike var det enda laget som Ukraina torskat mot även tidigare i sommar, så kan ju vara en fråga om matchup.
Oddsmakarna spår hursomhelst att Frankrike ska städa av Sverige av bara farten(mot Ukraina trodde man på en jämn affär), själv tror jag att Sverige har en god chans om man orkar ladda om, med tanke på hur otroligt het Bella varit sedan set 3 mot Mexiko. Känns nog lite skönt att det inte blev Ukraina av mentala skäl. Man får beakta att Sverige senaste åren höjt sig ett snäpp när det behövts nästan varje gång, det inkluderar en hel del tunga bortasegrar, det här blir ytterligare en sån match. Lite ofördelaktigt spelschema bara som sagt.
Frankrikes lagkapten och viktigaste spelare, Helena Cazaute, avstod Golden League pga en mindre knäskada. Centern/MB Christina Bauer avstod också Golden League men även hon är tillbaka nu. Så det är ett klart bättre Frankrike här jämfört med GL. Sen hade de som du skriver säkert inget större fokus där heller då de redan var klara för Challenger Cup som arrangörsland och dessutom redan vunnit GL förra året. Men Ukraina gjorde en dålig match igår också.
Hemmaplan, att Frankrike bara behövt spela två 3-settare och att man dessutom fått mer vila, både sen matchen igår samt att man hade vilodag i fredags är onekligen stora fördelar jämfört med Sverige som spelat 9 set senaste två dagarna. Framförallt Haak måste ju känna av det som svingat 117 gånger i anfall.
Gårdagens match måste för övrigt varit en av de bästa i hennes karriär, 37 anfallspoäng, och bara 5 fel på 60 anfall, plus 3 ess och 1 block är otroliga siffror. Hon har ju ett antal matcher med 40+ poäng men jag undrar om hon gjort det på bara fyra set innan? Måste isf varit längesen (hennes matchrekord tror jag är 46p från någon ligamatch när hon spelade i Frankrike och sen gjorde hon 44p i turkiska cup-finalen förra året
https://www.youtube.com/watch?v=EtaiFYiyU44 ).
Bra match även av Lazic igår, speciellt i anfall, och revansch för Julevik efter Mexiko-matchen. Synd dock att centeranfallet inte funkade alls igår.