Citat:
Ursprungligen postat av
pyssen87
Spela dom annars bra? Svenska tjejerna? Läste bara att dom vann tillslut med 3-1 i sett. Men hur va spelet tyckte du?
Väldigt långt från deras bästa spel som lag sett, men Haak-systrarna och Julia Nilsson tycker jag gjorde en hygglig match. Imponerande av Bella att göra poäng på nästan hälften av anfallen med den volymen (71 anfallsförsök på 4 set) när många av passen lämnade en hel del att önska. Sen hade hon förvisso ingen lyckad dag från servelinjen (förutom att hon drog ett ess vid avgörande i 3:e set).
Hilda (passaren) hade inte någon av sina bättre insatser, men det är också svårt för henne när servemottagningen var så svag. Passen till Bella behöver dock bli bättre, det är inte direkt så att hon kräver några perfekta pass för att göra poäng men nu var det för många som var så dåliga att de inte gick att anfalla på alls. Hade också varit bra om vi kunde involvera centrarna lite mer i anfall för nu kan motståndarblocket i princip släppa mitten och bara koncentrera sig på kanterna (men då behöver åter igen servemottagningen bli bättre).
Citat:
Ursprungligen postat av
DassLocker
Jag blev dock fundersam på den poäng som gjorde 24-23 till Sverige i fjärde set.
Var det nätberöringen av Isabelle man kollade en extra gång på ? Och vad gjorde att Sverige ändå fick poängen och vem fick gula kortet ?
Som reglerna varit tidigare så måste man utmana i direkt anslutning till händelsen som man vill utmana inträffar, d.v.s. så att domaren blåser av bollen och har man fel i utmaningen så förlorar man poängen. Sen hade jag iofs för mig att det skulle ändras till i år och att utmaningarna skulle börja ske efter bollen var över för man ville minska på avblåsningar, men det kan vara så att man skulle testa det först i årets VNL innan man implementerade det överallt. Gult kort antar jag delades ut för protesterna, förmodligen till Portugals coach.
På tal om ändringar så har man också ändrat så matcherna i Golden League nu ger mycket mer rankingpoäng till världsrankingen. Tidigare var matchviktfaktorn bara 10, nu är den 30. Så Sverige fick 3,88 poäng för dagens vinst vilket tidigare bara skulle gett ~1,3 poäng.
https://en.volleyballworld.com/volleyball/world-ranking/women Innebär förstås också omvänt att det blir mer kostsamt att förlora matcher, speciellt mot sämre rankade lag.