https://polisen.se/aktuellt/handelser/2021/maj/8/08-maj-1213-ordningslagen-malmo/
Ska politiker och övriga befolkningen som har samma världsbild som olika foliehattar acceptera att foliehattarna ställer till problem i andra människors vardag? Eller bör illegala ordningsproblem straffas och foliehattarna får precis som andra rösta i våra allmänna val?
08 maj 12:13, Ordningslagen, Malmöhttps://polisen.se/aktuellt/handelser/2021/maj/8/08-maj-1227-ordningslagen-uppsala/
Flertal personer avlägsnade i Malmö och Lund efter ordningsstörningar.
Strax efter 12.00 inkommer larm om att personer satt sig mitt i trafiken på olika adresser i Lund och i Malmö.
I Lund rör larmen: Svanegatan, Klostergatan samt korsningen Bankgatan/Mårtenstorget.
I Malmö rör larmen: Linnégatan, Erikslustvägen, Ystadsgatan samt korsningen Spångatan/Södra Förstadsgatan.
Den initiala bedömningen är att det rör det sig om enskilda, men synkroniserade, klimatstrejker på flera olika platser. På respektive adress rör det sig om en enstaka person som ställt sig mitt i vägen för biltrafiken.
Ett flertal personer har avlägsnats, en del har lämnat på egen hand efter att man fått framföra sitt budskap och haft dialog med Polis på plats.
08 maj 12:27, Ordningslagen, Uppsalahttps://www.facebook.com/extinctionrebellionsverige/posts/781180726120325
Protester för klimatet och mot trafiken.
En grupp personer demonstrerar för klimatet genom att blockera trafiken vid S:t Erikstorg. Polisens patruller får bort personerna från gatan och trafiken kan åter börja rulla.
Kl 13:19 uppstår en ny protestyttring mot trafiken. Denna gång är det en ensam man som satt sig mitt på Dragarbrunnsgatan vilket får bilförare att försöka vända i trafiken.
Mannen som är i 65-årsåldern vill först inte flytta på sig trots uppmaning från polis. När han kommit bort från gatan ges han en ordningsbot för att ej ha lytt polismans anvisning. Mannen godtar dock inte boten.
JAG ÄR LIVRÄDD FÖR FRAMTIDEN FÖR MINA BARN PÅ GRUND AV KLIMATKRISENVad säger ni om detta?
Klockan 12 idag, lördagen 8 maj, satte sig 16st människor och blockerade vägar ensamma i en modig protesthandling. Rebellion of One.
De enskilda störande blockaderna genomfördes i Stockholm, Göteborg, Malmö, Lund & Uppsala. Detta är en klimatnödläge.
Denna sårbara handling av fredlig civil olydnad från vanliga människor över Sverige - inklusive servitris, cykelbud, samhällsbyggnadskonsult, violinist, IT-chef, boendestödjare, lärare, studenter, föräldrar och farföräldrar - lyfte fram den rädsla och frustration som många känner för den svenska regeringens misslyckande att ta klimatet och den ekologiska krisen på allvar. Regeringarna måste agera nu.
”Folk kanske undrar vad en IT-chef gör när man sitter på vägen med ett plakat. De kanske undrar vilken inverkan detta kommer att ha på min karriär eller om jag kommer att få problem med polisen. Jag är medveten om riskerna men jag känner att jag har en moralisk skyldighet att varna människor för de katastrofala konsekvenserna av klimatkrisen. Vi bevittnade alla hur dåligt denna regering klarade Covid 19-krisen. Det finns ingen plan för att ta itu med klimatkrisen. Vi kan inte låta detta hända.
Vi kan fortfarande ändra saker, vi kan kräva att regeringen agerar nu. Vad kommer vårt arv att vara för kommande generationer? Kommer det att vara uppgivenhet när vi ser hur politisk girighet förstör denna planet? Eller kommer det att vara handling som aktivt kämpar för att bygga en säker värld som barn kan leva i? "
Peter Lindell, IT-chef från Skanör, Skåne
Ska politiker och övriga befolkningen som har samma världsbild som olika foliehattar acceptera att foliehattarna ställer till problem i andra människors vardag? Eller bör illegala ordningsproblem straffas och foliehattarna får precis som andra rösta i våra allmänna val?