2021-05-08, 16:09
Medlem
https://polisen.se/aktuellt/handelser/2021/maj/8/08-maj-1213-ordningslagen-malmo/
08 maj 12:13, Ordningslagen, Malmö

Flertal personer avlägsnade i Malmö och Lund efter ordningsstörningar.

Strax efter 12.00 inkommer larm om att personer satt sig mitt i trafiken på olika adresser i Lund och i Malmö.

I Lund rör larmen: Svanegatan, Klostergatan samt korsningen Bankgatan/Mårtenstorget.

I Malmö rör larmen: Linnégatan, Erikslustvägen, Ystadsgatan samt korsningen Spångatan/Södra Förstadsgatan.

Den initiala bedömningen är att det rör det sig om enskilda, men synkroniserade, klimatstrejker på flera olika platser. På respektive adress rör det sig om en enstaka person som ställt sig mitt i vägen för biltrafiken.

Ett flertal personer har avlägsnats, en del har lämnat på egen hand efter att man fått framföra sitt budskap och haft dialog med Polis på plats.
https://polisen.se/aktuellt/handelser/2021/maj/8/08-maj-1227-ordningslagen-uppsala/
08 maj 12:27, Ordningslagen, Uppsala

Protester för klimatet och mot trafiken.

En grupp personer demonstrerar för klimatet genom att blockera trafiken vid S:t Erikstorg. Polisens patruller får bort personerna från gatan och trafiken kan åter börja rulla.

Kl 13:19 uppstår en ny protestyttring mot trafiken. Denna gång är det en ensam man som satt sig mitt på Dragarbrunnsgatan vilket får bilförare att försöka vända i trafiken.
Mannen som är i 65-årsåldern vill först inte flytta på sig trots uppmaning från polis. När han kommit bort från gatan ges han en ordningsbot för att ej ha lytt polismans anvisning. Mannen godtar dock inte boten.
https://www.facebook.com/extinctionrebellionsverige/posts/781180726120325
JAG ÄR LIVRÄDD FÖR FRAMTIDEN FÖR MINA BARN PÅ GRUND AV KLIMATKRISEN

Klockan 12 idag, lördagen 8 maj, satte sig 16st människor och blockerade vägar ensamma i en modig protesthandling. Rebellion of One.

De enskilda störande blockaderna genomfördes i Stockholm, Göteborg, Malmö, Lund & Uppsala. Detta är en klimatnödläge.

Denna sårbara handling av fredlig civil olydnad från vanliga människor över Sverige - inklusive servitris, cykelbud, samhällsbyggnadskonsult, violinist, IT-chef, boendestödjare, lärare, studenter, föräldrar och farföräldrar - lyfte fram den rädsla och frustration som många känner för den svenska regeringens misslyckande att ta klimatet och den ekologiska krisen på allvar. Regeringarna måste agera nu.

”Folk kanske undrar vad en IT-chef gör när man sitter på vägen med ett plakat. De kanske undrar vilken inverkan detta kommer att ha på min karriär eller om jag kommer att få problem med polisen. Jag är medveten om riskerna men jag känner att jag har en moralisk skyldighet att varna människor för de katastrofala konsekvenserna av klimatkrisen. Vi bevittnade alla hur dåligt denna regering klarade Covid 19-krisen. Det finns ingen plan för att ta itu med klimatkrisen. Vi kan inte låta detta hända.

Vi kan fortfarande ändra saker, vi kan kräva att regeringen agerar nu. Vad kommer vårt arv att vara för kommande generationer? Kommer det att vara uppgivenhet när vi ser hur politisk girighet förstör denna planet? Eller kommer det att vara handling som aktivt kämpar för att bygga en säker värld som barn kan leva i? "

Peter Lindell, IT-chef från Skanör, Skåne
Vad säger ni om detta?

Ska politiker och övriga befolkningen som har samma världsbild som olika foliehattar acceptera att foliehattarna ställer till problem i andra människors vardag? Eller bör illegala ordningsproblem straffas och foliehattarna får precis som andra rösta i våra allmänna val?
Citera
2021-05-08, 16:15
Medlem
DyngSmElls avatar
Mänskliga sopor, ring dit några snutar med förstärkningsvapen.... och meja ner dom.
Citera
2021-05-08, 16:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DyngSmEll
Mänskliga sopor, ring dit några snutar med förstärkningsvapen.... och meja ner dom.
Trodde dom pajasarna gått i Ide kyligaste April på 18 år stod det i Aftonbladet igår samt i Går haglade det där jag bor 7 maj och hagel i mellan Sverige
Citera
2021-05-08, 17:04
Medlem
Kaffemedaffes avatar
Oroliga för klimatet men motståndare till kärnkraft och tekniker för att skörda och lagra koldioxid ur atmosfären eller andra högteknologiska lösningar.

Det är som Daniel Helldén som tjatat om avgaser i Stockholm som ursäkt för att få bort bilarna. När han nu ställs inför att folk köper elbilar så är bilar istället "för stora". Det är inte avgaserna som är problemet. Han har en annan vision. Han vill att vi ska leva annorlunda. Han vill Segwaya runt på Södermalm och sätta ned fötterna på en trottoar med gräs. Han skiter i avgaser.

Så är det med dessa muppar också. De vill förändra hur vi lever. Inte äta kött. Inte konsumera saker. Om det dyker upp någon ny teknik som kan bidra till att förbättra situationen med nuvarande livsstil så är det att "leka Gud".

Man kan inte vinna mot dessa klappmongon.
Citera
2021-05-08, 17:09
Medlem
BoulevardAlrunas avatar
Det här är såna här människor som protesterade i ”jag är här” och älskade afghan”barn”, innan dess sittstrejkade de väl för att sd kommit in i riksdagen... nu är det extinction rebellion ....
om nåt år är det ngt annat. pk-galningar
Citera
2021-05-08, 17:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kaffemedaffe
Oroliga för klimatet men motståndare till kärnkraft och tekniker för att skörda och lagra koldioxid ur atmosfären eller andra högteknologiska lösningar.

Det är som Daniel Helldén som tjatat om avgaser i Stockholm som ursäkt för att få bort bilarna. När han nu ställs inför att folk köper elbilar så är bilar istället "för stora". Det är inte avgaserna som är problemet. Han har en annan vision. Han vill att vi ska leva annorlunda. Han vill Segwaya runt på Södermalm och sätta ned fötterna på en trottoar med gräs. Han skiter i avgaser.

Så är det med dessa muppar också. De vill förändra hur vi lever. Inte äta kött. Inte konsumera saker. Om det dyker upp någon ny teknik som kan bidra till att förbättra situationen med nuvarande livsstil så är det att "leka Gud".

Man kan inte vinna mot dessa klappmongon.
Precis, de har ett hat mot flyg, bilar, kärnkraft och annat som inte är rationellt. Flyg är farligt och ska förbjudas, tal om elflyg och biobränseln avfärdas eller ignoreras. Samma sak med kärnkraften, först var den för farlig, nu när alla fattat att den inte är det så är det ekonomiska argument (till fördel för den miljöförstörande vindkraften som av någon anledning blivit miljörörelens mesias), när de motbevisas så är det senaste argumentet att det är brottom och att vi inte har tid att vänta på kärnkraften (samtidigt som man lägger ner fullt fungerande kärnkraft).
Citera
2021-05-08, 17:20
Medlem
Kaffemedaffes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bankkonsulten
Precis, de har ett hat mot flyg, bilar, kärnkraft och annat som inte är rationellt. Flyg är farligt och ska förbjudas, tal om elflyg och biobränseln avfärdas eller ignoreras. Samma sak med kärnkraften, först var den för farlig, nu när alla fattat att den inte är det så är det ekonomiska argument (till fördel för den miljöförstörande vindkraften som av någon anledning blivit miljörörelens mesias), när de motbevisas så är det senaste argumentet att det är brottom och att vi inte har tid att vänta på kärnkraften (samtidigt som man lägger ner fullt fungerande kärnkraft).
Håller med dig i allt. Angående att kärnkraft är "för dyrt" så är den ju det för att man gjort den för dyr. Det är ett politiskt beslut att sätta upp olika hinder, skatter, avgifter och byråkrati som gör att det inte är lönsamt. Sen kan man som politiker stå och säga att "ja men till och med branschen erkänner att det inte är lönsamt med kärnkraft".

Man önskar att någon politiker kunde ha lite stake och bara säga "jag vill inte ha kärnkraft. Det spelar ingen roll om den kan lösa klimatfrågan. Jag litar inte på kärnkraft, jag vill inte ha den. Punkt slut." För det är så jag tror att de resonerar. Känslomässiga argument.

Nu kan vissa väljare förledas att tro att det är helt rationellt att avveckla kärnkraften. Men det är det bara i den ekonomiska ram som politiken byggt runt kärnkraft i Sverige.
Citera
2021-05-08, 18:14
Medlem
OstermalmWeeknds avatar
Dessa Röda är Vinnarna, ty de har Makten i Ryggen.

De ses som sexiga av Den Välbeställda Mede klassen. Den som mopsar emot dom blir ögonabums stämplad som SD-brun.

Med ingångar i Maktens Korridorer kommer Extinction Rebellion påtagligt skynda på att bensinbilar förbjuds genom införandet av Miljözoner.

Trafikborgarrrådet hr Daniel H (Mp) i Stadshuset i Stockholm är en av deras goda förtrogna. De resurs-svagas bilar kommer effektivt lagstiftas bort.

De Rika får optimalt med Lebensraum på gatorna för åka taxi och köra leasad Tesla. De fattiga får som i Fogelströms romaner gå till jobbet om de inte vill lägga lejonparten av löningen på dyrbiljett till trångtuben.
Citera
2021-05-08, 18:28
Medlem
CivisHonestuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fredag2010
Kl 13:19 uppstår en ny protestyttring mot trafiken. Denna gång är det en ensam man som satt sig mitt på Dragarbrunnsgatan vilket får bilförare att försöka vända i trafiken.
Mannen som är i 65-årsåldern vill först inte flytta på sig trots uppmaning från polis. När han kommit bort från gatan ges han en ordningsbot för att ej ha lytt polismans anvisning. Mannen godtar dock inte boten.

Det hade varit en sak om de satt sig på ett torg, eller något annat ställe där de inte stör trafiken. Det skulle jag inte haft något problem med, då yttrande- och demonstrationsfriheten tillkommer alla. Den här typen av aktioner utgör dock en uppenbar trafikfara (både för demonstranter och bilister), och då har jag inte ens nämnt vilket slöseri med skattemedel det blir när polisen skall behöva rycka ut pga den här alldeles särskilda typen av idioter.

Sen skall polisen först sitta och "föra dialog" i vem vet hur länge - vilket jag åter hade kunnat acceptera om dessa personer satt sig på t.ex. ett torg som normala människor som önskar demonstrera mot något. Men om de sätter sig mitt på bilvägen så borde de få maximalt en chans att flytta på sig, sedan borde polisen fysiskt lyfta dem därifrån. Är man så in i h-vete dum att man sätter sig mitt på en trafikerad bilväg får man skylla sig själv.
Citera
2021-05-08, 18:45
Medlem
Helge.Palmcrantzs avatar
Skjut dem och babbarna med gummikulor. Gärna mycket.
Citera
2021-05-08, 22:34
Medlem
Är det inte ganska farligt att sitta så där mitt i vägen. Om du inte är stor nog så kanske du inte riktigt syns ... det kan ju hända en olycka ...
Citera
2021-05-09, 10:28
Medlem
Citat:
Vi bevittnade alla hur dåligt denna regering klarade Covid 19-krisen.

Citat:
Eller kommer det att vara handling som aktivt kämpar för att bygga en säker värld som barn kan leva i?

Oroa dig inte du rike IT-chef, alla politiska partier jobbar tillsammans med globalister och tech-oligarker för att dina barn ska få spendera sina liv i evig lock down, "säkra" i en pod.

(Men hur tänkte du när du skaffade barn, är du inte rädd att de ska förstöra klimatet?)

Ta nu din nya Volvo-SUV från din stora villa ner till småbåtshamnen, kasta loss din fina skuta målad med giftig bottenfärg och njut av att inte vara föremål för den politik du förespråkar.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in