2021-05-08, 15:50
Medlem
Man 50 år. Jag har märkt något märkligt när jag gör magträning. Inte vid situpps. Utan när jag Ligger ner på rygg och pendlar benen, , sedan håller jag benen någon centimeter från marken, ni vet, där det känns riktigt i magmusklerna. Cirka 3 cm upp från navlen, börjar en ett par centimeter lång upphöjning, när anstränger mej i detta läge, magen blir på detta sätt alltså "toppig". Gör inte ont.. Jag har ett magbråck jag tar omeprazol för. Kan detta påverka? Har aldrig varit sådär jätteöverviktig, så tror inte heller det är delad magmuskel-rektusdiastas. Eller detta kanske är normalt och vanligare än jag tror?
Senast redigerad av cirkusweden 2021-05-08 kl. 15:55.
Citera
2021-05-08, 17:07
Medlem
Kaffemedaffes avatar
Du har ett epigastricabråck.

https://lakartidningen.se/klinik-och...bukvaggsbrack/
Citera
2021-05-09, 08:56
Moderator
Lapapps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av cirkusweden
Man 50 år. Jag har märkt något märkligt när jag gör magträning. Inte vid situpps. Utan när jag Ligger ner på rygg och pendlar benen, , sedan håller jag benen någon centimeter från marken, ni vet, där det känns riktigt i magmusklerna. Cirka 3 cm upp från navlen, börjar en ett par centimeter lång upphöjning, när anstränger mej i detta läge, magen blir på detta sätt alltså "toppig". Gör inte ont.. Jag har ett magbråck jag tar omeprazol för. Kan detta påverka? Har aldrig varit sådär jätteöverviktig, så tror inte heller det är delad magmuskel-rektusdiastas. Eller detta kanske är normalt och vanligare än jag tror?
Skulle kunna vara rectusdiastas, skulle kunna vara epigastricabråck. Det har åtminstone inget med ditt magmunsbråck att göra. Rectusdiastas är jättevanligt hos de något äldre. Om man är/har varit överviktig ökar detta risken, men man kan ha det ändå.
Citera
2021-05-09, 12:01
Medlem
Tack till er . önskar gärna fler svar och info..
Citera
2021-05-09, 12:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kaffemedaffe
Du har ett epigastricabråck.

https://lakartidningen.se/klinik-och...bukvaggsbrack/
OM det är detta. Hur akut är det att "fixa"? jag tror jag gått med det ganska länge. Såg det inte förräns jag lyfte benen i den magövningen på gymmet där man håller sej uppe med armarna, och pendlar benen. ska jag undvika denna mag-övning så länge?
Citera
2021-05-09, 16:18
Medlem
Kaffemedaffes avatar
Citat:
OM det är detta. Hur akut är det att "fixa"? jag tror jag gått med det ganska länge. Såg det inte förräns jag lyfte benen i den magövningen på gymmet där man håller sej uppe med armarna, och pendlar benen. ska jag undvika denna mag-övning så länge?
Det är inte akut men jag hade ringt VC och bokat tid. Det kan vara så att du lever livet utan några bekymmer av detta men man kan också få in tarm i bråcket och få problem. Får du plötsligt ont så åk in akut.
Citera
2021-05-11, 02:34
Medlem
09GRs avatar
Så länge inte tarmarna kommer ut och kläms in vilket ger dig mycket smärta och då ska du in till akuten, så är det ganska ofarligt och besvär det inte dig så gör man inget.
Citera
2021-06-02, 12:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lapapp
Skulle kunna vara rectusdiastas, skulle kunna vara epigastricabråck. Det har åtminstone inget med ditt magmunsbråck att göra. Rectusdiastas är jättevanligt hos de något äldre. Om man är/har varit överviktig ökar detta risken, men man kan ha det ändå.
Tack, fick bekräftat idag på VC att det var rektusdiastas,om han nu bedömde det rätt. Man gör tydligen inte så mycket åt detta, då det räknas som "kosmetiskt". Har läst lite på nätet att man kan göra vissa sjukgymnastik övningar, nån som har några tipps..
Citera
2021-06-02, 14:34
Moderator
Lapapps avatar
Citat:
Tack, fick bekräftat idag på VC att det var rektusdiastas,om han nu bedömde det rätt. Man gör tydligen inte så mycket åt detta, då det räknas som "kosmetiskt". Har läst lite på nätet att man kan göra vissa sjukgymnastik övningar, nån som har några tipps..
Skönt att höra att det inte var något farligt, även om det kan vara nog så illa med kosmetiskt störande defekter. Fysioterapi verkar vara förstahandsbehandling, precis som du säger. Hoppas det blir bra!
Citera
2021-06-02, 17:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lapapp
Skönt att höra att det inte var något farligt, även om det kan vara nog så illa med kosmetiskt störande defekter. Fysioterapi verkar vara förstahandsbehandling, precis som du säger. Hoppas det blir bra!
Tack, så mycket. När jag frågade läkaren om träning, så insunierade han att det kan var både bra och dåligt, då man kan öka pressen på detta området i vissa övningar. . Sedan vad jag läst på internet, -man kan genom magträning, träna så att mellanrummet ökar, mellan magmusklerna, och det är ju motsatt till vad man vill. Vilken magträning finns det koncensus om? Eller någon specifik övning, finns magmuskler på bredden och längden vad jag läst.
Citera
2023-01-24, 15:32
Medlem
zebra121s avatar
Jag har drabbats av samma åkomma, tyvärr. Har pratat med sjukgymnaster och även fått en remiss till kirurgen då jag har hyfsat ont.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in