2021-05-08, 12:30
Medlem
tnems avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fittheligeande
Fick provanställning på 6 månader men blev uppsagd efter 2 månader på ett ställe. På ett annat ställe var de riktigt fula så de förlängde en endast en månad åt gången. Varför valde jag att jobba med såna skitvillkor kanske många frågar. Jag tillhör väl en grupp som inte kan välja och vraka på arbetsmarknaden. Utan jag får till viss mån ta det som erbjuds.

Under en provanställning så behöver man inte ge några skäl till varför man avsluta anställningen.
Så antagligen levde du inte upp till de produktionskrav det hade.
Du får helt enkel försöka anstränga dig och jobba lite effektivare(under förutsättningen att det är en seriös arbetsgivare). Provanställningen är till för att pröva arbetskraften, när du får en fast anställning så får man bättre anställningsskydd.

Sedan finns det företag som har tagit det i system att utnyttja provanställningar.
Är man arbetslös så får man i regel börjar från en provanställning, har man en anställning och byter jobb så går det att motivera att man inte skall ha någon provanställning på det nya jobbet.
Det är helt enkelt en tröskel som man behöver ta sig över.

Försök analysera vad du gör för fel?
Sitter du och håller på med mobiltelefonen under arbetstid, snacka för mycket skit med andra på arbetsplatsen(kom ihåg att du behöver sköta dig bättre än de som är fastanställda) ect?
Citera
2021-05-08, 12:47
Medlem
Fittheligeandes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tnem
Under en provanställning så behöver man inte ge några skäl till varför man avsluta anställningen.
Så antagligen levde du inte upp till de produktionskrav det hade.
Du får helt enkel försöka anstränga dig och jobba lite effektivare(under förutsättningen att det är en seriös arbetsgivare). Provanställningen är till för att pröva arbetskraften, när du får en fast anställning så får man bättre anställningsskydd.

Sedan finns det företag som har tagit det i system att utnyttja provanställningar.
Är man arbetslös så får man i regel börjar från en provanställning, har man en anställning och byter jobb så går det att motivera att man inte skall ha någon provanställning på det nya jobbet.
Det är helt enkelt en tröskel som man behöver ta sig över.

Försök analysera vad du gör för fel?
Sitter du och håller på med mobiltelefonen under arbetstid, snacka för mycket skit med andra på arbetsplatsen(kom ihåg att du behöver sköta dig bättre än de som är fastanställda) ect?

Nej som jag skrev tidigare har jag ett dåligt arbetsminnne. Det tar längre tid att automatisera saker. Så det finns inget annat sätt än att nöta och nöta med arbetsuppgifterna. Ju mer avancerat och invecklat det är desto längre tid tar det ju att automatisera.
Citera
2021-05-08, 13:08
Bannlyst
Då går det under personliga skäl, då blir det dyrt för arbetsgivaren. Arbetsgivare försöker få till arbetsbrist..
Citera
2021-05-08, 13:11
Bannlyst
Citat:
Nej som jag skrev tidigare har jag ett dåligt arbetsminnne. Det tar längre tid att automatisera saker. Så det finns inget annat sätt än att nöta och nöta med arbetsuppgifterna. Ju mer avancerat och invecklat det är desto längre tid tar det ju att automatisera.

Kolla med AF om du kan få utreda det där, för då kan din arbetsgivare få lönebidrag, dvs du får kollektivavtals lön i handen men arbetsgivare få en kompensation för du är som du är.
Citera
2021-05-08, 13:17
Medlem
På provanställning är det fritt fram att säga upp någon, så länge det inte är diskriminering, dvs. att din chef säger upp dig efter att du berättat om graviditet eller att du är gay typ.

När man har fast anställning är det striktare regler, så din chef måste då ge en anledning för att han säger upp dig. Om grunden är att du är för långsam så är det nog en ok anledning, men en uppsägning är alltid, i princip oavsett grunderna, endast tillåten om det inte går att byta arbetsuppgifter för personen, till något den klarar bättre, eller anpassa arbetsuppgifterna så att du klarar av dem bättre. På större företag finns det oftast möjlighet att hitta något som personen kan göra bra. Om du är med i ett fack är nog arbetsgivaren mindre benägen att sparka dig, eftersom de vet att det leder till massa förhandlingar.
Citera
2021-05-08, 13:20
Medlem
Det har ju gått bra för Morgan i Ullared Gekås.

Kan han kan du!
Citera
2021-05-08, 13:22
Medlem
Fittheligeandes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Niggers
Kolla med AF om du kan få utreda det där, för då kan din arbetsgivare få lönebidrag, dvs du får kollektivavtals lön i handen men arbetsgivare få en kompensation för du är som du är.

Jag har redan rätt till lönebidrag. Men det blir stor konkurrens om jobben ändå. Med tanke på hur många invandrare vi tar in som också har rätt till bidrag om man anställer dem. När det gäller dem är det ju oftast språket som är problemet med. De är ofta en sjuhelsikes skickliga arbetare.
Citera
2021-05-08, 13:23
Medlem
Hänt mig en gång vid timanställd callcenter, blev helt enkelt inte inbokad fler gånger. En intermittent anställning.
Tycker långsamhet är ok uppsägningsskäl ifall man fått tillräckligt med tid och klara förutsättningar.
Citera
2021-05-08, 13:25
Medlem
Fittheligeandes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Martlet
Det har ju gått bra för Morgan i Ullared Gekås.

Kan han kan du!

Sant! Han gör inte många knop.
Citera
2021-05-08, 13:27
Bannlyst
Citat:
Jag har redan rätt till lönebidrag. Men det blir stor konkurrens om jobben ändå. Med tanke på hur många invandrare vi tar in som också har rätt till bidrag om man anställer dem. När det gäller dem är det ju oftast språket som är problemet med. De är ofta en sjuhelsikes skickliga arbetare.

Sök dej till en bransch man måste prata Svenska. Jag skulle aldrig som arbetsgivare anställa någon som inte kan uttrycka på felfri Svenska. Det förstör pekupplevelse att man skall behöva prata med folk som inte kan uttrycka sej.
Citera
2021-05-08, 13:37
Medlem
Citat:

Låter som du behöver fokusera bättre, du behöver kanske äta bättre mat och se över sömnen.
Citera
2021-05-08, 14:04
Medlem
wag1fromDerInits avatar
Blev konfronterad av en mellanchef som jag aldrig träffat tidigare på ett av mina första jobb. Han sneglade på mig i några minuter medan han talade med min arbetsledare för att sedan gå fram.
"Du, om du inte ökar tempot så kan du inte vara kvar här, du är alldeles för långsam".

Detta var alltså 8:00 på Måndag morgon och snubbens betyg var grundat på 5 minuter av sneglande. Arbetsledaren kom sedan och ursäktade hans beteende, "han vet inte hur det fungerar här på golvet". Jag var egentligen en av de mest plikttrogna och flitiga på avdelningen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in