2021-05-08, 19:37
Medlem
johnny_viciouss avatar
Vill hon inte själv sluta så finns det inget - absolut inget - du kan göra för att få henne att sluta.

Den här damen verkar vara ganska djupt nere i ett narkotikamissbruk och du verkar vara upp över öronen förälskad. Det kommer sluta mycket illa för dig.
2021-05-08, 20:00
Medlem
theshades avatar
Ge upp bara. Det kommer aldrig gå.

Bra att hon kunde hjälpa dig med din PTSD men om HON ska bli hjälpt med sitt missbruk så ska hon in i behandling.

PTSD kommer vara ditt minsta problem om su tar på dig ansvaret att hjälpa en tjackis ur sitt missbruk.

Du verkar inte speciellt insatt i missbruk och hur det fungerar så det enda jag kan råda dig är att avsäga dig allt ansvar, säg åt henne att söka hjälp och neka all kontakt med henne när hon är påverkad.

Du kommer nog inte lyssna på dessa råd ordentligt förrän det svider ordentligt men det kommer det göra, tids nog. Och så kommer su förbanna dig för att ha varit så naiv och att ha slösat så mycket tid och energi på ett hopplöst projekt.
2021-05-09, 12:39
Medlem
Miys avatar
Du har större chans att tämja en krokodil än att lyckats med ditt hemmabehandlingshem.

Vill hon ens sluta på riktigt, om så är fallet borde du hjälpa henne kriga för att få en riktig behandling via
de som faktiskt arbetar med sådant på riktigt.
2021-05-10, 03:13
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av stekarn89
Åk t Jula. Köp vandringsskor. Ryggsäck frukter vatten. Åk till fjället. Vandra massa mil.

Det där har vi planerat att göra. Men lite mjukare start. Vi åker nog hellre söderut, om det går. Vi har båda rätt bra kondition sådär och kan nog vandra en jävla massa mil.
2021-05-10, 03:14
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Flyktingboende
Man kan inte hjälpa en missbrukare, tyvärr. Du verkar för övrigt lite tjackig du med.

Det går att hjälpa missbrukare. Jag har gjort det förr, men undviker verkligen missbrukare. Man kan hjälpa till självhjälp. Nä, jag är inte tjackig. Jag är en idiot mest bara.
2021-05-10, 03:19
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av MissAjDiHiDi
Är ingen expert men för jäsiken ni har nyss träffats å du tror att du kan "fixa" henne!

Hon verkar ingen vidare bra (flick)vän att hänga i granen.

Sen undrar jag hur sönderstressad utbränt vrak med PTSD kan fixas på 5-6 dagar, måste vara nå rekord. Näe.. ta å fixa ditt eget mående som inte är riktigt fixat innan du kan fixa till nån annan.

Jag skulle aldrig ta in nån hemlös/semi hemlös som jag hittat på gatan å inte känner, bara för att jag tycker synd om dom. Kan ju vara vem som helst man släpper in. Har inte dina föräldrar berättat vilka risker det finns? Eller trodde du att du skulle få ligga?

Nu tycker jag ni är negativa. Jag minns inte exakt vad jag skrev och orkar inte läsa. Jag känner säkert 4-500 personer hyfsat bra, har ju träffat tusen och åter tusentals som jag pratat med. Men jag har aldrig träffat någon som har i närheten av den energi och kemi vi har tillsammans. Jag pratar bästa vän nu. Inte flickvän. Jag kommer nog inte att vilja vara ihop med henne någonsin eftersom jag inte står ut med ADHD-människor. Det blir för intensivt för min stackars skalle.

Jag har varit med i livet. Jag visste att hon var schysst direkt. Det är tusentals pundare som INTE fått komma in i min lägenhet.

Citat:
Ursprungligen postat av MissAjDiHiDi
Eller trodde du att du skulle få ligga?

Jag fick ligga. Eller kanske: hon fick ligga. Men det var inte alls syftet (kände glasklart att hon var en bra och extremt snäll person, såna vill jag lära känna - raggar inte) Halvt motvilligt egentligen, men la ner det där efter 2-3 dagar. Vill inte hålla på med det, och jag vill inte skriva detaljer om det här.
2021-05-10, 03:20
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Newfaq
Givet din text är du 100% en missbrukare själv, eller grav psykos.

Så du har hittat en knarkartjej som sög din kuk en gång eller två och är nu ”bästa vänner”. Och nu känner du dig som en dörrmatta när du inte längre får något, men hon utnyttjar dig som sovplats och knarklya efter att ha sugit sig till affe på gatan.

Skönt att du är frisk från ptsd, verkar som att du är redo för ett strålande svenssonliv. Grattis.

Det här är inte ens värt att kommentera men jag gör det ändå: kommentar!
2021-05-10, 03:21
Medlem
GoUoDs avatar
Orkar inte ens läsa igenom, vet redan svaret: det går inte, punkt. Lär dig leva med det & hoppas att h*n kommer ur det eller ge fan i att ha kontakt med personen.
Citat:
Ursprungligen postat av Miy
Du har större chans att tämja en krokodil än att lyckats med ditt hemmabehandlingshem.

Vill hon ens sluta på riktigt, om så är fallet borde du hjälpa henne kriga för att få en riktig behandling via
de som faktiskt arbetar med sådant på riktigt.
Dem som gör det på riktigt? Tror du att det är någon form av vetenskap att drive ett hus som ett missbrukare-förvaring där de övervakas och erbjuds diverse pedagogiska/terapeutiska möten?
Senast redigerad av GoUoD 2021-05-10 kl. 03:25.
2021-05-10, 03:23
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Arnulf.den.Elfte
Undersök IBOGA/ibogaine som behandlingsmetod. Har bekanta som har mycket goda erfarenhet från detta.

Man kan hela missbruket från roten, och bli totalt återställd och abstinensfri, om man är villig att göra jobbet. Skall vara mycket obehagligt men extremt effektivt.
Googla lite på det, och lycka till.

Här har vi något konstruktivt i alla fall. Tack! Jag skriver ner det och ska undersöka. Det har gått framåt med henne och det här ska gå vägen. I nuläget tror jag att ett visst missbruk (t.ex. cannabis) kan vara "nyttigt" ett tag för att landa ur alltsammans. Jag känner verkligen att det finns stort hopp för henne. Annars hade hon aldrig blivit min bästa vän. Jag har umgåtts med missbrukare hela mitt liv (även när jag var barn, ja) och kan nog se någorlunda vilka som är hopplösa fall och vilka som inte är det.
2021-05-10, 03:30
Medlem
GoUoDs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JolmigtSkitsnack
Här har vi något konstruktivt i alla fall. Tack! Jag skriver ner det och ska undersöka. Det har gått framåt med henne och det här ska gå vägen. I nuläget tror jag att ett visst missbruk (t.ex. cannabis) kan vara "nyttigt" ett tag för att landa ur alltsammans. Jag känner verkligen att det finns stort hopp för henne. Annars hade hon aldrig blivit min bästa vän. Jag har umgåtts med missbrukare hela mitt liv (även när jag var barn, ja) och kan nog se någorlunda vilka som är hopplösa fall och vilka som inte är det.
Hon suger alltså kuk bra?
Tragikomik att se folk som TS bete sig.
Jag hoppas att du kommer ur det hela & börjar växa som person, TS.
Sällan hjälper man andra om man inte hjälper sig själv.
Att ta andras bördor tyder ofta på inre ovälmående.
2021-05-10, 03:32
Bannlyst
Tack. Bra inlägg och du förstår att jag är beredd att verkligen göra det här. Jag ställer upp. Allra bästa vänner någonsin växer inte på träd direkt. Det känns att det är så. Det får ta tid, men jag kommer INTE förstöra mitt eget liv på vägen.

Citat:
Ursprungligen postat av Flufffen
Det första du/ni bör göra är att bli kvitt sprutorna så fort det går. Den där kicken man får av att skjuta tjack (droger öht) utvecklar ett beroende i sig. Jag har själv varit torsk på sprutor så jag vet hur det är och bara den där känslan att få sätta en nål i venen skapar ett beroende. Under längre uppehåll så har jag vid vissa tillfällen skjutit i mig vatten för att stilla begäret att få sticka mig och även "lekt" med blodet (suga upp och skjuta tillbaka)

Jag förstår. Jag får väl plantera sprutor med vitaminer då?

Citat:
Fokusera på att få bort sprutorna först och främst. När det känns bra så kan ni börja jobba på att få bort tjacket. Du kan förvänta dig mycket bråk och motgångar och det är viktigt att du inte lackar ur på henne de gånger hon faller tillbaka utan försök att vara förstående och visa att du stöder henne genom kampen.

Check! Om jag känner henne rätt kommer hon VÄGRA styras av saker jag säger kring det här. Än så länge. Jag ska fundera på hur jag ska lägga fram det. Vilka alternativ till sprutor är bäst när det gäller bang-for-the-buck? Jag skulle själv välja "bomb" (heter det så, toapapper), mest för att det verkar kul

Jag har redan försökt hjälpa henne att få tillbaka det hela på recept. Det sket sig, men det var inte på rätt ställe. Jag vet inte ens vart hon varit nu. Jag ska prata med någon soc-tant-grej hoppas jag. Har ringt henne och lämnat meddelande (inte fan ringer hon tillbaka).

Hon förstår att hon har stöd. Såvitt jag vet. Jag kommer kunna hjälpa henne lite ekonomiskt, hoppas jag. Svårt det där. Det är ju bra om hon kan få leva ett lite "värdigt" liv och kunna äta en dyrare pizza och gå på bio någon gång. Såna saker. Tror jag iaf. Jag kommer skriva upp alla såna pengar som inte är att bjuda-en-kompis-på-mat-hemma. Jag tror hon vill det också eftersom hon redan pratat om "avnbetalningsplan" för ca. 1500kr.

Citat:
Psykologsamtal kan vara till stor hjälp för henne. Går att söka via vårdcentral och då kommer man undan billigt och betalar endast patientavgiften, nackdelen är att det oftast är långa köer. Privat psykolog är dyrt men har fördelen att man får kontakt nästan omgående.

Jag är inte 100 på att det är bättre än att prata med mig i det här fallet. Jag är väldigt kunnig inom psykologi (även street-psykologi) och det har hon berömt mig för nån gång. Men samtidigt vill man ju kanske ha någon "lite" mer neutral i det här. Det ligger på TODO-listan. Tack!

Citat:

Det finns även stöd för dig som anhörig https://www.1177.se/sa-fungerar-vard...en-narstaende/
Sen tycker jag också att du bör göra dig medveten om medberoende. Läs lite här https://www.1177.se/Vastra-Gotaland/...rs-berattelse/

Tack för det där! Sånt kommer jag behöva. Jag kikar på det här i morgon. Jag kommer arbeta med det här som om det var ett riktigt arbete sas. Lägga upp någon projektplan, post-it-lappar. Hela paketet. Det ska gå. Tack för svaret, igen!
2021-05-10, 03:35
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av johnny_vicious
Vill hon inte själv sluta så finns det inget - absolut inget - du kan göra för att få henne att sluta.

Den här damen verkar vara ganska djupt nere i ett narkotikamissbruk och du verkar vara upp över öronen förälskad. Det kommer sluta mycket illa för dig.

Jag är inte upp över öronen förälskad. Jag blir aldrig det. Hon är min bästa vän någonsin. Vi hjälper varandra ENORMT mycket. Är inte ett "par" (och jag tror inte vi kommer bli det någonsin). Och jag tror och hoppas att vi kommer fortsätta hjälpa varandra ENORMT mycket. Resten av livet. Som vänner, hur det än blir.

PS. Läs gärna trådstarten. Det står att hon vill ta sig ur det här. DS.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in