Tack. Bra inlägg och du förstår att jag är beredd att verkligen göra det här. Jag ställer upp. Allra bästa vänner någonsin växer inte på träd direkt. Det känns att det är så. Det får ta tid, men jag kommer INTE förstöra mitt eget liv på vägen.
Citat:
Ursprungligen postat av
Flufffen
Det första du/ni bör göra är att bli kvitt sprutorna så fort det går. Den där kicken man får av att skjuta tjack (droger öht) utvecklar ett beroende i sig. Jag har själv varit torsk på sprutor så jag vet hur det är och bara den där känslan att få sätta en nål i venen skapar ett beroende. Under längre uppehåll så har jag vid vissa tillfällen skjutit i mig vatten för att stilla begäret att få sticka mig och även "lekt" med blodet (suga upp och skjuta tillbaka)
Jag förstår. Jag får väl plantera sprutor med vitaminer då?
Citat:
Ursprungligen postat av
Flufffen
Fokusera på att få bort sprutorna först och främst. När det känns bra så kan ni börja jobba på att få bort tjacket. Du kan förvänta dig mycket bråk och motgångar och det är viktigt att du inte lackar ur på henne de gånger hon faller tillbaka utan försök att vara förstående och visa att du stöder henne genom kampen.
Check! Om jag känner henne rätt kommer hon VÄGRA styras av saker jag säger kring det här. Än så länge. Jag ska fundera på hur jag ska lägga fram det. Vilka alternativ till sprutor är bäst när det gäller bang-for-the-buck? Jag skulle själv välja "bomb" (heter det så, toapapper), mest för att det verkar kul
Jag har redan försökt hjälpa henne att få tillbaka det hela på recept. Det sket sig, men det var inte på rätt ställe. Jag vet inte ens vart hon varit nu. Jag ska prata med någon soc-tant-grej hoppas jag. Har ringt henne och lämnat meddelande (inte fan ringer hon tillbaka).
Hon förstår att hon har stöd. Såvitt jag vet. Jag kommer kunna hjälpa henne lite ekonomiskt, hoppas jag. Svårt det där. Det är ju bra om hon kan få leva ett lite "värdigt" liv och kunna äta en dyrare pizza och gå på bio någon gång. Såna saker. Tror jag iaf. Jag kommer skriva upp alla såna pengar som inte är att bjuda-en-kompis-på-mat-hemma. Jag tror hon vill det också eftersom hon redan pratat om "avnbetalningsplan" för ca. 1500kr.
Citat:
Ursprungligen postat av
Flufffen
Psykologsamtal kan vara till stor hjälp för henne. Går att söka via vårdcentral och då kommer man undan billigt och betalar endast patientavgiften, nackdelen är att det oftast är långa köer. Privat psykolog är dyrt men har fördelen att man får kontakt nästan omgående.
Jag är inte 100 på att det är bättre än att prata med mig i det här fallet. Jag är väldigt kunnig inom psykologi (även street-psykologi) och det har hon berömt mig för nån gång. Men samtidigt vill man ju kanske ha någon "lite" mer neutral i det här. Det ligger på TODO-listan. Tack!
Citat:
Ursprungligen postat av
Flufffen
Det finns även stöd för dig som anhörig
https://www.1177.se/sa-fungerar-vard...en-narstaende/
Sen tycker jag också att du bör göra dig medveten om medberoende. Läs lite här
https://www.1177.se/Vastra-Gotaland/...rs-berattelse/
Tack för det där! Sånt kommer jag behöva. Jag kikar på det här i morgon. Jag kommer arbeta med det här som om det var ett riktigt arbete sas. Lägga upp någon projektplan, post-it-lappar. Hela paketet. Det ska gå. Tack för svaret, igen!